مجموع نظرات: ۹
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

در حالی که شهرهای مهاجران و امیرکبیر برای جذب سرریز جمعیت اراک طراحی و ساخته شده‌اند، ۷ هزار واحد طرح ملی مسکن برای اراک تعریف شده است.

شهر جدید امیرکبیر

به گزارش همشهری آنلاین، شهرهای جدید به منظور جذب جمعیت سرریز  و نیز بهبود شرایط زیست محیطی در نزدیکی کلانشهرها ایجاد می‌شوند، با این حال موارد متفاوتی چون جانمایی نامناسب این شهرها، توسعه شهر مادر و عدم دسترسی کافی به امکانات رفاهی در شهرهای جدید باعث شده هدف از ساخت این شهرها محقق نشود. این موضوع در شهر جدید امیرکبیر اراک کاملا مشهود است به طوری که بسیاری از واحدهای مسکونی این شهر خالی مانده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران در این باره به خبرنگار همشهری گفت: در حال حاضر جمعیت شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر به ترتیب  نزدیک ۲۵ هزار  و ۲ هزار  نفر است، در حالی که ظرفیت پیش بینی شده این شهرها ۶۰ هزار و ۱۰۰هزار نفر است.

«محمود مرادی» مهم ترین چالش توسعه شهرهای جدید را رقابت شهر مادر در جذب جمعیت عنوان کرد و افزود: متاسفانه اراک به جای استفاده از ظرفیت شهرهای جدید در رقابت با این شهرها قرار گرفته است، در حالی که این شهر با مشکلاتی همچون، ترافیک، آلایندگی هوا و حاشیه نشینی مواجه است اما مدیران شهری به شدت به دنبال جذب جمعیت و توسعه کالبدی این شهر هستند.

وی تصریح کرد: جاذبه شهر مادر به علت وجود امکانات و دسترسی بیشتر بالاتر بوده و شهرهای جدید توان رقابت با اراک را در جذب جمعیت ندارند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای مهاجران و امیرکبیر افزود: در حالی که تعداد ۱۲ هزار از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در دو شهر جدید مهاجران و امیرکبیر در نظر گرفته شده، تعداد ۷ هزار از واحدهای این طرح در شهر اراک احداث می‌شوند که این اقدام با سیاست‌های کلی احداث شهرهای جدید مغایر است.

مرادی اظهار کرد: شرکت ما تامین ۵۰ درصد از منابع احداث ریل راه آهن شهر امیرکبیر تا اراک را بر عهده دارد که این امر مستلزم تهیه طرح در راه آهن جمهوری اسلامی است. در حال حاضر با قراردادی که بین راه و شهرسازی استان مرکزی و مشاور منعقد شده این طرح در حال تهیه است اما تا عملیاتی شدن آن فاصله دارد، به همین منظور فعلا برای حمل و نقل بین شهر جدید امیرکبیر و اراک تعدادی مینی بوس پیش بینی شده است.

مرادی در پایان گفت: تجهیز آتش نشانی با اعتبار ۳ میلیارد تومان، احداث زیرگذر با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با هزینه ۱۳ میلیارد تومان، احداث پکیج فاضلاب شهر با ۲۰ درصد پیشرفت و ۸ میلیارد تومان اعتبار از جمله اقداماتی است که در راستای رفع معضلات شهر جدید امیرکبیر انجام شده است.

کد خبر 618887

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha