مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همه‌گیری ویروس کرونا و سرمای زمستان، برنامه زمان‌بندی اجرای بزرگ‌ترین پروژه عمرانی این شهر را مختل کرد.

روگذر شاهرود

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

شهروندان شاهرودی مدتی است هنگام عبور از بلوار علامه مجلسی، با ترافیکی مواجه می‌شوند که ناشی از اجرای یک پروژه عمرانی مهم دراین شهر است. پل بزرگ روگذر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که ساخت آن از مهرماه سال‌گذشته آغاز شد، باید تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسید، اما تکمیل نشدن این پروژه مشکلاتی را برای شهروندان این شهر ایجاد کرده‌است.

به گفته شهروندان شاهرودی، علاوه بر ترافیک ایجاد شده دراین نطقه از بلوار طی ساعاتی از روز، طولانی شدن مسافت برای شهروندانی که قصد دور زدن یا ورود به خیابان 12فروردین را دارند هم از مشکلات دیگر پیش آمده برای شهروندان است. «احسان کنشلو» شهروند ساکن سمنان در گفت‌وگو با همشهری طولانی شدن روند ساخت این پل روگذر را سبب ایجاد اختلال ترافیکی دراین نقطه از شهر شاهرود می‌داند و می‌گوید: چند وقت است که بر حجم ترافیک دراین نقطه افزوده شده و همه راه‌های منتهی به شهرک شهید بهشتی و خیابان‌های اصلی و بلوار علامه مجلسی به‌دلیل تأخیر در اجرای پروژه، مختل شده‌است. روزشمار پروژه هم به صفر رسید، اما از افتتاح آن خبری نیست. «صدف رحیمی» دیگر شهروند ساکن سمنان نیز اظهار می‌کند: افزایش ترافیک دراین نقطه آزار دهنده شده‌است. قرار بود بهار سال‌جاری این پروزه تکمیل و مشکلات موجود دراین تقاطع رفع شود، اما مشکل هنوز پابرجاست.

ایمن‌سازی نقطه حادثه‌خیز

در واقع حادثه‌خیز بودن این تقاطع، عامل اصلی اجرای این پروزه روگذر، به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهرداری شاهرود است. پلیس راهور پس از رصد نقاط حادثه‌خیز شهر، به مسئولان مربوط در شاهرود اعلام کرد که برای جلوگیری از استمرار وقوع حوادث دراین نقطه، باید چاره‌ای بیندیشند و پس از مطالعات انجام شده، تصمیم گرفته شد دراین نقطه یک پل روگذر ساخته شود.

مطالعات پروژه به سرعت انجام شد و پاییز سال‌گذشته نیز پیمانکار عملیات اجرایی را آغاز کرد تا به‌گفته شهردار شاهرود، این پروژه را در 8ماه به پایان برساند و تحویل دهد، اما آنچه شهروندان شاهرود امروز مشاهده می‌کنند، تأخیر در تحویل پروژه و بروز مشکلات ترافیکی است. شهردار شاهرود درباره آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: پل روگذر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شاهرود به‌طول 500متر بزرگ‌ترین پروژه اجرا شده توسط این شهرداری است. «علیرضا حاجی‌محمدعلی» می‌افزاید: این پروژه 50میلیارد تومانی، براساس 2نوبت هشدار پلیس راهور در سال‌های1397 و 1399 به‌دلیل حادثه‌خیز بودن این نقطه و نیاز به تقاطع غیرهمسطح، تعریف شد.

دلایل مجاز تأخیر

وی اظهار می‌کند: شهرداری قرارداد را با هدف سریع اجرا شدن پروژه، 8ماهه تنظیم کرد و اجرای آن نیز از 13مهرماه سال‌گذشته آغاز شد. با این حساب براساس قرارداد، باید 31 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری پل به بهره‌برداری می‌رسید، اما به‌دلیل بروز برخی مشکلات، با تأخیر مجاز در اجرای این پروژه مواجه شده‌ایم. حاجی‌محمدعلی ادامه می‌دهد: مدتی پس از آغاز پروژه، به زمستان خوردیم و 80روز دمای کمتر از 5درجه سانتیگراد داشتیم که ازنظر استانداردهای بتن‌ریزی و اجرای عملیات سازه‌های حساس، دراین دما نمی‌شد کار اجرایی کرد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونایی، دو بار کارکنان پروژه به ویروس کرونا مبتلا شدند که سبب شد بازهم شاهد تأخیر مجاز در اجرای پروژه باشیم.وی درباره به بهره‌برداری نرسیدن پروژه طبق قرارداد نیز تصریح می‌کند: درست است که پروژه براساس قرارداد باید 31 اردیبهشت‌ ماه 1400 تکمیل می‌شد، ولی ما به‌عنوان کارفرما، 8ماه را در قرارداد درنظر گرفتیم تا پیمانکار با سرعت بیشتری کار را انجام دهد، اما با توجه به اینکه پروژه پل روگذر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با توجه به داشتن 2باند 11متری شرق به غرب و بالعکس 2پل محسوب می‌شود، با این مشخصات فنی در واقع اجرای آن در شرایط استاندارد 12ماه طول می‌کشد.

شهردار شاهرود درباره گلایه‌های مطرح شده ازسوی شهروندان نیز می‌گوید: انتقادهای اخیر شهروندان به‌دلیل بسته شدن دوربرگردان و طولانی شدن مسیر است. برای اجرای دهانه آخر که دهانه وسط است، قالب‌بندی موردنیاز اجرای بتن‌ریزی ضلع شمال انجام شده بود که شهروندان به‌دلیل اجرای عملیات عمرانی ناچار شدند مسیری حدود یک کیلومتری را بروند و دور بزنند.

حاجی‌محمدعلی اضافه می‌کند: البته برای رفع این مشکل از پلیس راهور درخواست کردیم مجوز ایجاد دوربرگردان‌های موقت را صادر کند، اما با توجه به اینکه احتمال بروز حادثه وجود داشت، این مجوز صادر نشد. اگر تأخیرهای مجاز ناشی از سرمای هوا و همه‌گیری ویروس کرونا رخ نمی‌داد، اکنون پروژه جلوتر از وضعیت فعلی بود. پیمانکار پروژه با سرعت درحال اجرای آن است و مجموعه مدیریت شهری نیز تلاش می‌کند با تزریق به‌موقع اعتبارات، اجرا این پروژه سرعت بگیرد.

کد خبر 618872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha