گزارش‌های کارشناسان هواشناسی و آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که خشکسالی و کاهش بارش‌ها از یک سو و برداشت از منابع زیر زمینی از سوی دیگر دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی این استان را به شدت بحرانی کرده است.

خشکسالی تدریجی در چهار محال و بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین، طبق گزارش‌های منتشر شده اگر این شرایط با همین روند تداوم یابد، چهار محال و بختیاری تاچند سال دیگر نه تنها با مشکل کم‌آبی مواجه خواهد شد بلکه کیفبت آب زیرزمینی آن نیز به شدت افت خواهد کرد.

آسیب‌های اقتصادی

چهار محال و بختیاری تا پیش از وقوع خشکسالی طولانی‌مدت از استان‌های با منابع آبی بسیار بالا بود. از آنجا که بنیان اقتصادی این استان بر کشاورزی و دامپروری استوار است، خشکسالی‌ها و کمبود آب به شدت روی اقتصاد آن اثر گذار بوده و اگر این روند ادامه پیدا کند و مدیریتی برای  این بحران طبیعی پیش آمده لحاظ نشود، بی‌شک چهار محال و بختیاری سال‌های سختی را در پیش خواهد داشت.

ارتفاعات چهارمحال و بختیاری سرچشمه بزرگ‌ترین‌ رودخانه‌های کشور یعنی زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است. اگر این خشکسالی همچنان تداوم پیدا کند فقط این چهار محال و بختیاری نیست که با بحران زیست محیطی رو به رو خواهد شد بلکه این بحران با شدت بیشتری روی گلوی حوزه‌های آبریز رودخانه‌های یاد شده یعنیخوزستان، اصفهان و فلات مرکزی پا خواهد گذاشت.

کسری ۵۷۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در تازه‌ترین  اظهاراتش در این بار وضعیت پیش روی استان را تشریح و بیان کرد: با تداوم خشکسالی‌ها طی ۱۰ سال گذشته ذخایر آب زیرزمینی استان با کسری ۵۷۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده است.

فردوس کریمی با اشاره به تبعات خشکسالی و تغییر اقلیم بر منابع آب این استان به ویژه در بخش ذخایر زیرزمینی اظهار کرد: تداوم خشکسالی در طول سال‌های اخیر، دشت‌های استان را در وضعیت ناگواری قرار داده است و منابع آب زیرزمینی با افت شدید مواجه شده به طوری که از ۱۰ دشت اصلی استان ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

وی وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: افت ذخایر زیرزمینی بی‌شک استان را برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل مواجه کرده و  این موضوع استفاده از آب سطحی به جای منابع زیرزمینی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

کاهش بارش‌ها

کریمی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته آن، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که کاهش بارش‌ها به ویژه بارش برف در سال آبی جاری، تغذیه منابع آب‌ زیرزمینی استان را به همین میزان کاهش داده است و باید نسبت به مصرف این منابع، مدیریت بهینه مصرف آب را بیش از پیش به کار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، اصلاح الگوی کشت را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف در زمان خشکسالی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد آب موجود به مصرف بخش کشاورزی می‌رسد از همین رو اصلاح الگوی کشت می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات ناشی از کم‌آبی بکاهد.

کریمی بیان کرد: در سایر بخش‌ها نیز انتظار می‌رود صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب از سوی مردم رعایت شود تا با مشکل جدی تامین آب شرب مواجه نشویم.

کد خبر 618344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha