کارگردان مستند «روزگاری هامون» معتقد است اطلاع‌رسانی درباره سینمای مستند ضرورت توجه به این مقوله را برای جامعه بازتعریف می‌کند.

محمد احساني مستندساز

به گزارش همشهری آنلاین، محمد احسانی درباره طرح اکران عمومی مستندهای سینمای ایران گفت: این طرح، یک گام رو به جلو در سینمای مستند است. در شرایطی که محل عرضه و نمایش در سینمای مستند محدود است، پلتفرم‌ها یا پاتوق‌های فرهنگی می توانند بستر مناسبی برای دیده شدن آثار مستند به وجود بیاورند وارتباط مخاطب با این سینما و سینماگرانش را حفظ کنند. تعطیلی سینماها، در دو سال اخیر و برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین ارتباط سینماگران مستند با تماشاگران این حوزه را مخدوش کرده و طرح‌هایی از این دست، این رابطه را ترمیم می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: نمایش آنلاین مستندها که در ماههای اخیر گسترش پیدا کرده، اتفاق خوبی است اما برای رسیدن به نتیجه، نیاز به زمان و تبلیغات و اطلاع رسانی داریم. جامعه نیازمند این است که ضرورت توجه به سینمای مستند را درک کند. سینمای مستند، سینمایی ویژه است، ماهیت خاص دارد. در همه جای دنیا هم این طور است، برای همین هر طرحی در این حوزه اجرا می‌شود نیازمند برنامه ریزی و اطلاع رسانی است.

کارگردان «گنبد مینا» افزود: برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین یک اتفاق مهم بود. چراغ جشنواره روشن ماند و آثار، فرصتی برای نمایش داشتند. اما نمایش آنلاین هرگز جای برگزاری جشنواره و فضاسازی حاصل از آن را نمی‌گیرد. در دنیا هم امسال، جشنواره‌ها دو شیوه را ترکیب کردند و هم از فضای آنلاین استفاده کردند و هم شرایط نمایش فیلم در سالن را به وجود آوردند. طبیعی است که بعد از عادی شدن شرایط، نمی‌توان انتظار داشت همه ظرفیت‌های نمایشی در اکران آنلاین خلاصه شود. فیلمساز و مخاطب، نیازمند ارتباطی دو سویه و واقعی هستند، نمی‌شود فقط به فضای مجازی اتکا کرد.

احسانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: هر تحول و طرحی در سینمای مستند، نیازمند گذشت زمان است. تغییرها گام به گام و بطئی اتفاق می‌افتد. مخاطب سینمای مستند، جامعه دانشگاهی، فرهیخته و هنری است، ذات این سینما با سینمای تجاری یا داستانگو تفاوت دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای آن متفاوت است. من از نمایش آنلاین مستندها در هر پلتفرمی استقبال و آن را یک حرکت مثبت در جهت رشد وگسترش مخاطبان این سینما می‌دانم، اما همچنان معتقدم جشنواره‌ها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

کد خبر 618270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha