جمیله علم الهدی عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گفت: موفقیت‌هایی را که در انتخابات به وجود آمد، نوعی تکامل طبیعی می‌دانم، یک نوع تکاملی که اتفاق افتاده است و بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه نمی‌شود بین فعل الهی و رویدادهای که در جامعه بشری اتفاق می‌افتد یا رویدادهای که در طبیعت رخ می‌دهد دوگانگی برقرار کرد و این‌ها حقیقت هستند.

جمیله علم الهدی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از جماران، جمیله علم الهدی روز یکشنبه در نخستین نشست از سلسله جلسات تخصصی «فصل تحول» با عنوان «دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» افزود: همه همسالان من به خوبی به یاد دارند که ما در زمان انقلاب اصول حرکت را به صورت شعار بیان می‌کردیم و ۲ شعار اصلی خیلی مطرح می‌شد و بر اساس آن حرکت انجام گرفت. یکی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و دیگری «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و تا آنجایی که من یادمه وقتی می‌گفتیم «نه شرقی، نه غربی» در واقع شرق ما اتحادیه جماهیر شوروی سابق و غرب ما نظام سلطه آمریکا بود. 
وی گفت: در واقع دو تا دیدگاه سیاسی مارکسیسم یا سوسیالیسم و لیبرالیسم مدنظر بود و بعد می‌گفتیم «نه شرقی. نه غربی، جمهوری اسلامی» یعنی جمهوری اسلامی باید چیزی جدای از این دو باشد. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین از «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» منظور این بود که الگویی می‌خواهیم که این نباشد. اکنون که برمی‌گردیم و نگاه می‌کنیم می‌بینیم که باز سوالات و موضوعاتی که اکنون مطرح می‌شود نشان می‌دهد که گویی الگویی که به نظر می‌رسید الگوی سومی باید باشد، محقق نشده است. 

علم الهدی افزود: من فکر می‌کنم که دولت سیزدهم و رئیس جمهور هشتم موقعیت خیلی خوبی در این زمینه فراهم می‌کند چون به هرحال هم با شناخت خاصی که دارد و هم اینکه مبانی اسلامی که رئیس جمهور به دنبال آن است، این فرصت را برای بازاندیشی در ماهیت دولت فراهم می‌کند. 

این استاد دانشگاه توضیح داد: مردم ما، مردم فهیمی هستند که در همین انتخابات اخیر نشان دادند که خیلی خوب صداقت را درک می‌کنند و مسیر را خوب پیدا می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم ما بسیار فهیم و اتفاقا به دنبال گمشده‌ای هستند. 

وی ادامه داد: موفقیت‌هایی را که در انتخابات به وجود آمد، نوعی تکامل طبیعی می‌دانم، یک نوع تکاملی که اتفاق افتاده است و بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه نمی‌شود بین فعل الهی و رویدادهای که در جامعه بشری اتفاق می‌افتد یا رویدادهای که در طبیعت رخ می‌دهد دوگانگی برقرار کرد و این‌ها حقیقت هستند. 

کد خبر 618207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 40
  • نظرات غیرقابل انتشار: 32
  • مردم IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    104 8
    شما از عدم شرکت 60 % مردم چه چیزی درک کردی ؟
    • ES ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      6 65
      اینکه بقول شما ۶۰ درصد از افراد کسانی هستند که گول ظاهر و حرفهای فریبنده را خوردند و چشمشون از انتخابات ترسیده!! حالا ان شاءالله شرایط بهتر شد متوجه میشن که آدم حسابی هم کم نداریم!!
    • جواد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      54 4
      بعضی هم با قسم حضرت عباس و من بمیرم و تو بمیری انتخابات رو تا ساعت دو شب تمدید کردن پای صندوق اومدن
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      15 21
      ناشناس ساعت 11:03 امیدواریتو دوست دارم
  • ح-شمسي IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    37 6
    من نظرات ايشان را نخواستم بخوانم و عقيده دارم آقاي رئيسي همانند رهبر بايد خانواده را منع نمايند در دخالت و صحبت در عرصه عمومي. اين در شان همه مسئولين است كه چنين كند كه متاسفانه 99% اين چنين نيستند.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    45 3
    کدام مردم؟
  • رضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 36
    احسنت به این عالمه .
  • ایرج قاسمی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    31 4
    بعد از چند دهه وصرف هزینه های هنگفت وهدر رفتن سرمایه های ملی ومیهنی هنوز به الگوی مناسبی دست نیافته ایم
  • فرهاد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    32 2
    مردم ما، مردم فهیمی هستند : کشته و مرده این کلمه هستم : فهیم
    • فهیم IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      34 0
      به عنوان یک فهیم از مردم کشورم متشکرم
  • ناشناش IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    22 1
    و اعتماد به دولتمردان کم شده وهرروز درصد رای کم می شود نه زیاد من خودم ۴۲ سال رای دادم امثال رای ندادم بازنشسته هستم از عملکرد دولت ناراضی