جمیله علم‌الهدی گفت: من فکر می کنم که دولت سیزدهم و رئیس جمهور هشتم موقعیت خیلی خوبی فراهم می کند چون به هرحال هم با شناخت خاصی که دارد و هم اینکه مبانی اسلامی که رئیس جمهور به دنبال آن است، این فرصت را برای بازاندیشی در ماهیت دولت فراهم می کند.

جمیله علم الهدی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، جمیله علم الهدی روز یکشنبه در نخستین نشست از سلسله جلسات تخصصی "فصل تحول" با عنوان "دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت" افزود: همه همسالان من به خوبی به یاد دارند که ما در زمان انقلاب اصول حرکت را به صورت شعار بیان می کردیم و ۲ شعار اصلی خیلی مطرح می شد و بر اساس آن حرکت انجام گرفت. یکی شعار" استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" و دیگری "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" بود و تا آنجایی که من یادمه وقتی می گفتیم "نه شرقی، نه غربی" در واقع شرق ما اتحادیه جماهیر شوروی سابق و غرب ما نظام سلطه آمریکا بود.

وی گفت: در واقع دو تا دیدگاه سیاسی مارکسیسم یا سوسیالیسم و لیبرالیسم مدنظر بود و بعد می گفتیم "نه شرقی. نه غربی، جمهوری اسلامی" یعنی جمهوری اسلامی باید چیزی جدای از این دو باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین از "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" منظور این بود که الگویی می خواهیم که این نباشد. اکنون که برمی‌گردیم و نگاه می کنیم می بینیم که باز سوالات و موضوعاتی که اکنون مطرح می شود نشان می دهد که گویی الگویی که به نظر می رسید الگوی سومی باید باشد، محقق نشده است.

علم الهدی افزود: من فکر می کنم که دولت سیزدهم و رئیس جمهور هشتم موقعیت خیلی خوبی در این زمینه فراهم می کند چون به هرحال هم با شناخت خاصی که دارد و هم اینکه مبانی اسلامی که رئیس جمهور به دنبال آن است، این فرصت را برای بازاندیشی در ماهیت دولت فراهم می کند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: مردم ما، مردم فهیمی هستند که در همین انتخابات اخیر نشان دادند که خیلی خوب صداقت را درک می‌کنند و مسیر را خوب پیدا می کنند و این نشان می‌دهد که مردم ما بسیار فهیم و اتفاقا به دنبال گمشده ای هستند.

وی ادامه داد: موفقیت‌هایی را که در انتخابات به وجود آمد، نوعی تکامل طبیعی می‌دانم، یک نوع تکاملی که اتفاق افتاده است و بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه نمی شود بین فعل الهی و رویدادهای که در جامعه بشری اتفاق می افتد یا رویدادهای که در طبیعت رخ می دهد دوگانگی برقرار کرد و این‌ها حقیقت هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما یک گام بالاتر آمدیم و لطف خداوند شامل حال ما شده و ما به عنوان مردم آماده شدیم که این لطف را بپذیریم که برگردیم به مبانی اسلام تا دولتی با نگاه عمیق و ریشه‌ای، خدمت گذار و فسادگریز بر پا شود.

علم الهدی اظهار داشت: برپایی دولت به دست یک شخص یا چند شخص نیست؛ بلکه به دست مردم اتفاق می‌افتد و این مردم هستند که فسادگریزی و برپایی عدالت را برعهده دارند و مردم هستند که حکومت را بر پا می کنند. امیدوارم نخبگان اندیشه‌ای همراه با نخبگان سیاسی و نخبگان اقتصادی هر کدام تکلیف و وظایف خود را به عنوان طبقاتی از مردم انجام دهند و در آن طرف هم گروه های متنوع مردم، پژوهشگران، محققان، جوانان، بانوان، افراد کارآفرین و افراد خلاق همه با هم دست به دست هم این دولت را برپا کنند.

کد خبر 618193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha