جمعی از اساتید حوزه در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب نوشتند: پیشنهاد می‌کنیم لجنه‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی متخصص و معتقد به اقتصاد اسلامی با نظر جناب عالی تشکیل شود، به گونه‌ای که اولا به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها الگوی نجات‌بخش اقتصاد ایران معتقد باشند.

رئیسی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایمنا، ۲۱ نفر از استادان حوزه و دانشگاه در نامه‌ای پیشنهادهایی درباره تیم اقتصادی دولت جدید به حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری منتخب ارایه دادند.

در این نامه آمده است: با تبریک مجدد، توفیقات روزافزون حضرت عالی را از درگاه خداوند متعال خواستاریم. دولت پیش‌روی حضرت عالی اولین دولت در قرن جدید و گام دوم انقلاب است. به فضل خدای متعال تشکیل این دولت گام مهمی برای رسیدن به مرحله دولت‌سازی اسلامی در فرایند تمدن بزرگ اسلامی خواهد بود.

در این نامه بیان شده است: متاسفانه اقتصاد ایران سال‌ها گرفتار مشکلات اقتصادی از قبیل: تورم و گرانی، رکود و بیکاری، فساد، قاچاق و بی‌عدالتی است؛ همچنان که بخشی از مردم با مشکل بی‌مسکنی و بدمسکنی و فقر و محرومیت مواجه هستند. این مشکلات در سال‌های اخیر به جهت نوع تفکر و الگوی تصمیم‌گیری حاکم بر اقتصاد ایران به جهت هدر رفت بسیاری از فرصت‌ها تشدید شده است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، برخود لازم می‌دانیم به منظور جهت‌گیری صحیح اقتصادی مطالبی را تقدیم داریم:

۱. حضرت عالی با شعار تحول در اقتصاد، اعتماد مردم را به خود جلب نموده‌اید؛ اما خود اذعان دارید که تحول اقتصادی بدون درک روشن از اندیشه و الگوی تحول، ناممکن می‌باشد. خوشبختانه الگوی تحول اقتصادی براساس مبانی اسلامی را رهبری معظم در بهمن ۱۳۹۲ به نام الگوی اقتصاد مقاومتی ارایه فرمودند. همچنان که ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز پس از بیان مشکلات اقتصادی، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی دانسته و تصریح داشته‌اند که اقتصاد مقاومتی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام، عدالت‌محور، مردم‌بنیان، دانش‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، مولد، پیشرو، فرصت‌ساز، و با رویکرد جهادی است. به دنبال این اصول، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بیان فرمودند و بارها ابعاد آن را برای مسئولین و مردم تبیین کردند و تاکید نمودند که مسئولین با برنامه‌ریزی و تعیین نقشه‌راه، الگوی اقتصاد مقاومتی را محقق نمایند تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود و معیشت مردم سامان مناسب پیدا کند. ولی با کمال تاسف باید بیان کنیم که تفکر و الگوی تصمیم‌گیری حاکم بر اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با تفکر و الگوی تصمیم‌گیری اقتصاد مقاومتی فاصله داشته و در نتیجه ناموفق در حل مشکلات اقتصادی بوده است.

۲. لازم است تیم اقتصادی تصمیم‌گیر دولت جناب عالی، یک تیم منسجم در رده‌های مختلف تصمیم‌گیری باشد؛ به گونه‌ای که با فهم مشترک و هماهنگ از الگوی اقتصاد مقاومتی، همسویی لازم در رده‌های مختلف مدیریتی ایجاد گردد. افزون بر آن، اعضای این تیم اقتصادی باید انسان‌های متخصص، مؤمن و با روحیه جهادی باشند. 

۳. لازم است از فرصت به دست آمده برای ایجاد تحول در عرصه اقتصادی بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی استفاده نمود؛ اما شتابزدگی در این امر خطیر ممکن است دولت شما را در مسیر الگوی اقتصادی نادرستی قرار دهد که سال‌ها بر اقتصاد ایران حاکم بوده است. برای ایجاد تحول اقتصادی تنها نیروی انسانی مومن و انقلابی کافی نیست، بلکه علاوه بر آن و مهم‌تر از آن، تفکر و الگوی تصمیم‌گیری می‌باشد. در غیر این صورت ممکن است خسارت‌های وارد بر اقتصاد و معیشت مردم از گذشته کمتر نباشد.

۴.  پیشنهاد می‌کنیم لجنه‌ای متشکل از اساتید دانشگاهی و حوزوی متخصص و معتقد به اقتصاد اسلامی با نظر جناب عالی تشکیل شود، به گونه‌ای که اولا به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها الگوی نجات‌بخش اقتصاد ایران معتقد باشند؛ ثانیا درک و تبیین آن را براساس تفسیر رهبری معظم و اصول اقتصاد مقاومتی قبول نمایند؛ و ثالثا هیچ انگیزه‌ای برای پست و مسئولیت نداشته باشند. اعضای این لجنه از سوی حضرت عالی ماموریت پیدا کنند تا برای مشکلات اقتصادی کشور براساس الگوی اقتصاد مقاومتی راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تحول‌آفرین ارایه دهند.

۵. ما کمک به دولت جناب عالی را وظیفه و رسالت انقلابی خود می‌دانیم و تمام توان و ظرفیت خود را در خدمت به دولت شما قرار خواهیم داد. از این رو برای انجام بهتر این وظیفه و رسالت از جناب عالی درخواست یک جلسه حضوری داشته تا دغدغه‌ها و بایسته‌های حل مشکلات اقتصادی کشور را تقدیم نماییم.

امضا کنندگان:

۱. دکتر وحید ارشدی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

۲. حجت الاسلام محسن امیدوار، پژوهشگر اقتصاد اسلامی

۳. دکتر رسول بخشی، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان

۴. دکتر محمدجواد توکلی، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)

۵. حجت الاسلام دکتر عبدالحمید ثابت، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه

۶. حجت الاسلام دکتر علی جابری، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)

۷. حجت الاسلام دکتر مهدی خطیبی، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)

۸. دکتر مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی

۹. دکتر علی سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه قم

۱۰. حجت الاسلام دکتر عباس شفیعی‌نژاد، پژوهشگر اقتصاد اسلامی

۱۱. دکتر وحید شقاقی، عضو هیات علمی و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی

۱۲. حجت الاسلام دکتر احمدرضا صفا، پژوهشگر اقتصاد اسلامی

۱۳. حجت الاسلام جواد عبادی، مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات

۱۴. دکتر حسین عیوضلو، عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)

۱۵. حجت الاسلام کمیل قنبرزاده، مدیر مرکز جامع علوم اسلامی

۱۶. حجت الاسلام محمد مادرشاهی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی

۱۷. حجت الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‌نیا، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌

۱۸. حجت الاسلام حمزه معلی، معاون علمی مرکز راهبری اقتصادمقاومتی حوزه

۱۹. دکتر حمیدرضا مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه قم

۲۰. حجت الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی، رییس مرکز مطالعات راهبردی حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

۲۱. حجت الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی، رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

کد خبر 618187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha