مدیر دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شما به یک پارک جنگلی برای تفریح و درست‌کردن‌ کباب هم بروید به محیط وارد آسیبی کرده‌اید، اما اینکه فکر کنیم پروژه بدون پیامد زیست‌محیطی است، اینطور نیست.

پارک ملی خجیر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد جلالوندی مدیر دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد انتقادهای مطرح در مورد عبور مترو تهران و پردیس از منطقه خجیر و جاجرود و احتمال آسیب به محیط زیست منطقه، بیان کرد: مترو اصلا از پارک خجیر و حیات وحش منطقه رد نمی‌شود، بلکه به شکل زیر زمینی از آن منطقه عبور می‌کند. درواقع از ترمینال شرق تهرانپارس به زیر زمین می‌رود و در پردیس بالا می‌آید.

وی در مورد احتمال آسیب به محیط‌زیست گفت: در یک ایستگاه ۲۰۰ متر تداخل وجود دارد ولی اساسا از پارک ملی عبور نمی‌کند. ما ده جای مختلف با گزینه‌های مختلف را بررسی کردیم و نهایتا به چیزی که الان وجود دارد، رسیدیم.

بیشتر بخوانید:

جلالوندی افزود: در همان ایستگاه هم که گفتم ارتباط تخریب و تداخل برای عبور کردن وجود ندارد، دفتر زیستگاه‌های سازمان نخست با این موضوع مخالف بود، اما بعد بررسی کرد و به ما نظرش را داد که مسیرهای دیگر مورد قبول قرار نگرفت و شکل زیرزمینی آن مورد تایید قرار گرفت.

مدیر دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سوالی در مورد مشاورین ارزیابی، گفت: مشاورین ارزیاب زیست محیطی بیش از ۱۰۰ مشاور هستند و رتبه محیط زیستی دارند، اما این دلیل نمی‌شود هر آنچه آنها گزارش بدهند درست باشد. بلکه ما گزارش ارزیابی مشاور را هم ارزیابی و بررسی می‌کنیم تا نظرها را دریابیم.

وی ادامه داد: احداث این مترو به پارک ملی آسیب نمی‌زند، اما باید بدانیم هر پروژه‌ای می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند و هیچ پروژه‌ای نداریم که بدون خسارت باشد.

جلالوندی ادامه داد: شما به یک پارک جنگلی برای تفریح و درست‌کردن‌ کباب هم بروید، به محیط آسیب وارد کردید اما اینکه فکر کنیم پروژه بدون پیامد زیست محیطی است، این طور نیست.

وی گفت: در ارزیابی پروژه‌ها گزینه‌هایی مطرح می‌شود که حداقل پیامدها و آسیب‌های زیست محیطی را داشته باشد و برای  آن پیامدها و آثار زیست محیطی، تمهیدات مناسبی توسط مشاور ارائه می‌شود تا آن راهکارها را سازمان بپذیرد.

جلالوندی در مورد ارزیابی خسارت‌های این پروژه به محیط زیست افزود: در برنامه مدیریت زیست محیطی که قرار است ارائه دهند این ارزیابی خسارت هم در نظر گرفته شده و ارزیابی خسارت، یک‌ فصل کامل از گزارش ارزیابی است.

کد خبر 618089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha