مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ازآبگیری کم اغلب تالاب های استان خبر داد.

روز جهانی پرنده‌های مهاجر به روایت تالابی در اطراف تهران

به گزارش همشهری آنلاین، دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب شمالغرب کشوربه دلیل عدم تامین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار داردو به گفته مسئولان  امسال تنها یک میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تأمین شده ولی این وضعیت تنها منحصر به دریاچه ارومیه نیست و ده‌ها تالاب در استان وضعیت نامناسبی دارند.

این تالاب ها که زیست گاه انواع گونه های گیاهی و جانوری هستند امسال به دلیل کم آبی وضعیت خوبی ندارند و کشاورزان ترجیح می دهند که آب را قبل از رسیدن به تالاب در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار دهند.

به عنوان مثال تالاب کانی برازان به عنوان نخستین سایت پرنده ‌نگری کشور امسال تنها 50 درصد آبگیری شده است.

حجت جباری معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به این موضوع تاکید کرد: ۴۰ تالاب موجود در استان که عمدتا  فصلی هستند امسال در شرایط  خوبی قرار ندارند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند که تنها نیمی از تالاب های دایمی  وضعیت خوبی دارند و ۶ تالاب دائمی هم ۴۵ درصد آبگیری شدند.

جباری با بیان اینکه تالاب‌های استان وضعیت مساعدی ندارند، ادامه داد: سه تالاب قوپی بابا علی و قره قشلاق در مهاباد و قره گل در بوکان متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز آبگیری نشده و خشک شده اند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارشی در سال جاری، تالاب‌های استان حال خوبی ندارند، افزود: تالاب‌های استان در مقایسه با دو سال گذشته شرایط خوبی ندارند و با توجه به بالا بودن گرمای هوا انتظار می‌رود شرایط در اواخر تابستان نامساعدتر شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی عنوان کرد: تالاب‌های دائمی استان همچون تالاب دُرگه سنگی، حسنلو و سلدوز به دلیل کمبود منابع آب و شرایط خشکسالی امسال فقط ۴۰ درصد آبگیری شدند که در پایان تابستان به طور یقین با مشکل مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: تالاب‌های فصلی به دلیل اینکه از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد متأسفانه فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.

کد خبر 618071

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha