گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه سه دهک پایین اقتصادی بسیار بالا بوده و هزینه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها موجب شده است آنها تورم بیشتری را از دهک‌های چهار، پنج، شش و هفت تجربه کنند.

فروشگاه زنجیره‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، دهک اول کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند. مرکز آمار نیز انواع هزینه‌ها و ویژگی‌های هر کدام از دهک‌ها را بررسی و در جداول مختلف اعلام می‌کند. بررسی این جدول‌ها می‌تواند یک تصویر کلی از وضعیت اقتصادی هر کدام از دهک‌ها را در اختیار ما بگذارد.

بر اساس گزارش مرکز آمارنرخ تورم کل کشور در تیر ماه ١٤٠٠ برابر ٤٤.٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٣.٦ درصد برای دهک‌ ششم تا ٤٩.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بررسی این آمار نشان می دهد که اگر چه بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را دهک دهم متحمل شده است اما شدت تورمی که دهک اول در تیرماه متحمل شد نیز بسیار زیاد است. تورم این دهک تنها از دهک های دهم، نهم و هشتم و دوم! پایین تر و با دهک سوم برابر است. درحقیقت نرخ تورم ۱۲ ماهه سه دهک پایین اقتصادی بسیار بالا بوده و هزینه های خوراکی ها و آشامیدنی ها موجب شده است که آنها تورم بیشتری را از دهک های چهار، پنج، شش و هفت تجربه کنند. در این میان تورم دهک دوم با 44.9 درصد از دهک های یک و سه بالاتر است.

این موضوع نشان می دهد ۳ دهک پایین اقتصادی یعنی دهک های اول، دوم و سوم در تیر ماه به شدت تحت فشار تورمی ناشی از افزایش قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها بوده اند. توجه به این نکته ضروری است که که در سبد خانوارهای با دهک پایین به دلیل حذف موارد غیرضرروری تر مانند کالاهای لوکس و سفر و تفریح و بعضا حتی هزینه های بهداشتی، وزن کالاهای خوراکی و آشامیدنی بیشتر است و تورم این بخش، بر بالا بردن تورم این دهک ها بسیار تاثیرگذار است که به نوعی نشان دهنده فشار هزینه های روزمره زندگی بر آنهاست.

فاصله تورمی دهک‌ها در تیر ماه به ٦.٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٦.٨ درصد) ٠.٦ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٥واحد درصد کاهش  و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ٠.٦ واحد درصد کاهش را نشان می­دهد.

نرخ تورم کل کشور در تیر ماه ١٤٠٠ برابر ٤٤,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٣.٦ درصد برای دهک‌ ششم تا ٤٩.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥١.٩ درصد برای دهک دهم تا ٥٦.٩ درصد برای دهک دوم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٢.٨ درصد برای دهک اول تا ٤٩.٤ درصد برای دهک دهم است.

فشار زندگی در تیرماه بر کدام خانوارها بیشتر بود؟ | شدت تورم در دهک های مختلف

فشار زندگی در تیرماه بر کدام خانوارها بیشتر بود؟ | شدت تورم در دهک های مختلف

کد خبر 617915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha