حال مشهد وخیم است و با مثبت شدن ۵۰ درصد تست‌های کرونا از هر دو بیمار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی این شهر یک نفر قطعا به کرونا مبتلا شده است.

هجوم مسافران به مشهد

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد وخیم گزارش شده است و سازمان نظام پزشکی مرکز استان با نسبت به وقوع فاجعه‌ای وحشتناک در این شهر هشدار داده است.

استاندار خراسان رضوی خواهان تعطیلی سراسری و کامل شهر حداقل به مدت یک هفته، مسدود شدن تمامی ورودی و خروجی‌ها ریلی، زمینی و هوایی و احداث مراکز موقت درمانی برای بستری بیماران است. درخواستی که امروز در ستاد ملی کرونا بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود و تنها اتفاقی است که می‌تواند این شهر را که همچنان هتل‌هایش از مسافر پر است و در بیمارستان‌هایش تختی برای بستری وجود ندارد از پیک کرونا نجات دهد.

صبح امروز هم انتشار فیلمی از وضعیت بیمارستان امام رضا این شهر نشان از وضعیت وخیم مراجعات سرپایی به این مراکز درمانی داشت. بیمارانی که برای ترزیق رمدسیویر سرپایی هم جایی برای نشستن ندارند و باید در فضای سبز بیمارستان منتظر رسیدن نوبت باشند.

حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با همشهری صحنه‌های تلخ منتشرشده در این فیلم را تایید می‌کند و می‌گوید: البته اینها بیماران بدحال مبتلا به کرونا نیستند و اغلب همراه بیماران بستری در خود بیمارستان هستند. بخشی از آنها هم کسانی هستند که باید تزریق سرپایی رمدسیویر دارند اما ما دیگر فضایی برای بستری و اسکان موقت آنها نداریم.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر ‌اتاق انتظار دپارتمان بیمارستان مملو از بیمار است و متاسفانه ما با مشکل مراجعات قابل توجه بیماران غیربومی مواجه هستیم. ۳۰ درصد مریض‌های بستری در مشهد کد ملی خارج از جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارند. افرادی که از شهرهای دیگر استان یا استان‌های همسایه از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، گلستان و سمنان به اینجا مراجعه می‌کنند. برخی برای درمان و برخی دیگر هم در سفر به مشهد به کرونا مبتلا شده‌ و در مراکز ما بستری هستند. این آمار را اشغال ۶۷ درصدی هتل‌های مشهد هم تایید می‌کند و نشان می‌دهد که ما با موجی از سفرهای غیرقابل کنترل به مشهد مواجهیم.

اوضاع وخیم کرونا در مشهد | از هر دو تست، یک تست مثبت می‌شود | هم بیمارستان‌ها پر است و هم هتل‌ها

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت تخت‌های مشهد برای این روند افزایشی بیماران نیازمند بستری جوابگوست، بیان می‌کند: ظرفیت داریم و هزار تخت دیگر هم امروز باز شد اما تا کی می‌توانیم مریض بستری کنیم؟ ۱۰ هزار تخت در استان وجود دارد و نمی‌توانیم تمام این فضا را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. در اینصورت تکلیف بیماران سکته قلبی و مغزی، زنان باردار، خونریزی‌های گوارشی و کودکان بیمار گوارشی و عفونی چه می‌شود؟ مگر می‌شود به آنها گفت که مریض نشوند. همین حالا هم ۳۰ درصد تخت‌های موجود در استلن به کرونا اختصاص داده شده و برای ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی با مشکل مواجه هستیم.

به گفته رحیمی با وجودی که مشهد جزو شهرهای قرمز است و شامل اعمال محدودیت‌هاست اما این محدودیت‌ها تنها شامل خودروهای شخصی غیربومی است و برقراری روزانه ۱۰۰ پرواز از سراسر کشور به مشهد و البته مسافرانی که با قطار و اتوبوس به این شهر سفر می‌کنند، همچنان مشکل‌ساز است. او ادامه می‌دهد: استانداری و سازمان نظام‌پزشکی خواهان کاهش تعداد پروازها هستند. بستن فرودگاه‌ها و مبادی وردی دست ما نیست و باید تدبیری در این باره انجام شود که حداقل کاهش سفرها به وسیله حمل و نقل عمومی را داشته باشیم. از سوی دیگر در شهرهای دیگر کشور هم مسئولان باید پیگیر نیامدن مردم به مشهد باشند.

رحیمی با اشاره به این که مرگ یک بیمار کرونایی هم تلخ است و با مداخله زودهنگام می‌توان مانع از افزایش این ارقام شد، ‌بیان می‌کند: هنوز آمار مرگ و میر به رقم بالایی نرسیده است اما با این روند افزایشی سفرها و رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی مردم بیماری در حال چرخش خطرناک است. این تداوم چرخه انتقال باعث می‌شود که آلودگی با سرعت بیشتری به بیماران دارای زمینه‌ای منتقل شود و می‌تواند افزایش بستری این بیماران را رقم بزند. بیماران زمینه‌ای و دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر در اثر ابتلا به کرونا احتمال مرگ بیشتری دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید می‌کند: چرخه انتقال بیماری باید به سرعت و به شدت قطع شود اما در این میان باید اطلاع‌رسانی گسترده هم صورت بگیرد که مردم بدانند در این مقطع زمانی خودشان از خودشان مراقب کنند. این درست که دولت نمی‌تواند به دلیل مشکلات اقتصادی مانع از فعالیت اصناف و سفرهای ضروری شود اما خود مردم که می‌توانند بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها، عدم برگزاری مراسم‌ها و تشکیل نشدن اجتماعات و... را در شرایط کنونی داشته باشند.

کد خبر 617790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha