درگذشته گشت‌وگذار و شب‌مانی در دل مناظر طبیعی فقط مختص عده محدودی از طبیعت‌گردان حرفه‌ای بود. اما مدت زیادی هست که سبک سفرهای ایرانگردی به لطف شبکه‌های اجتماعی و عکس‌های جذاب در حال تغییر کردن است و عده زیادی به طبیعت‌گردی گرایش پیدا کرده‌اند. در این مطلب جاباما با اکوتوریسم، بوم‌گردی جذابیت این نوع سفرها بیشتر آشنا می‌شوید.

image-20210730222049-1.jpeg

اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی

اکوتوریسم (Ecotourism) یا همان طبیعت‌گردی به زبان ساده یعنی سفر یا بازدیدی مسئولانه از مناطق طبیعی بکر و دست‌نخورده. قطعا می‌دانید که کشور ما دارای گنجینه‌ی بزرگی از مناظر طبیعی متنوع است؛ از دریای شمال و پوشش گیاهی سرسبز این منطقه گرفته تا مناظر بیابانی کویر مرکزی و در امتداد آن تا دریای جنوب و سواحل بی‌نظیرش؛ آنقدر تنوع و تعداد جاذبه‌های طبیعی زیاد است که ظرفیت و پتانسیل زیادی در حوزه‌ی اکوتوریسم وجود دارد. این مسئله باعث شده تا تعداد گردشگران طبیعت‌گرد یا اکوتوریست روز به روز در حال افزایش باشد. از طرفی گسترش شهرنشینی و پیامدهایی آن مانند آلودگی هوا، افزایش اضطراب و افسردگی موجب شده تا نیاز مبرمی به پناه بردن به طبیعت و کسب آرامش در بین مردم شهرنشین ایجاد شود. تجربه‌ی چند ساعت پیاده‌روی در یک جنگل سرسبز و گوش سپردن به صدای طبیعت و یا رصد کردن آسمان پر از ستاره‌ی کویر، به راحتی ذهن هر کسی را از شلوغی زندگی شهری دور می‌کند و آرامشی دوچندان به انسان می‌دهد.

دنیای جذاب اکوتوریسم و بوم‌گردی را بهتر بشناسید

فرقی ندارد اهل چادر زدن در طبیعت باشید یا بیشتر به اجاره ویلا تمایل داشته باشید، در هر صورت می‌توانید از جذابیت‌های اکوتوریسم استفاده کنید. اکوتوریسم به شما این امکان را می‌دهد که گزینه‌های سفر بیشتری داشته باشید و به مناطقی سفر کنید که پیش از آن هیچ شناختی از آنها نداشته‌اید. هرکس می‌تواند بر اساس سلیقه و علایق شخصی‌اش، به سفری در دل طبیعت برود؛ سفر به اعماق کویر در فصل‌های سرد سال، سفر به کوهستان‌ها و جنگل‌ها یا بازدید از رودخانه‌ها و آبشارها در فصول گرم سال، سفر به مناطق ساحلی برای کسب آرامش و لذت بردن از آب‌تنی در دریا، یا سفر با هدف شناخت عشایر و روستاییان، همگی از زیرشاخه‌های اکوتوریسم هستند.

تجربه‌ی جذاب بوم گردی

هدف از اکوتوریسم فقط لذت بردن از طبیعت نیست؛ یکی از اهداف مهم این سبک سفر، ارتباط با فرهنگ مناطق و کمک به اشتغال و بهره‌مندی اقتصادی جوامع بومی (محلی) این مناطق است. به همین دلیل واژه‌ی اکوتوریسم در ایران بوم‌گردی هم معنا شده. البته این موضوع بیشتر با مفهوم اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران شناخته شده است. هدف بوم‌گردی در این است که در عین لذت بردن از جاذبه‌های مناطق طبیعی، کیفیت زندگی مردم این مناطق هم بهبود پیدا کند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقا وضعیت زندگی مردم محلی، مخصوصا از نظر اقتصادی هستند و این روزها به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های اقامتی در میان مسافران تبدیل شده‌اند. برای اجاره اقامتگاه بوم گردی در هر نقطه‌ای از ایران ‌می‌توانید از جاباما کمک بگیرید.

دنیای جذاب اکوتوریسم و بوم‌گردی را بهتر بشناسید

ماندن در اقامتگاه‌های بومگردی تجربه سفری متفاوت برای شما رقم می‌زند. علاوه بر اینکه می‌توانید در نزدیکی مناظر طبیعی اقامت داشته باشید؛ در این صورت به راحتی به جاذبه‌های طبیعی دسترسی پیدا می‌کنید و مجبور نیستید با دشواری‌های خوابیدن در چادر یا نبود امکانات مواجه شوید. دلیل آن هم کاملا مشخص است، چرا که این اقامتگاه‌ها تجربه‌ای کاملا محلی و سنتی اما با امکانات متناسب برای زندگی امروزی را به مسافران ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، در مدت زمانی که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستید، می‌توانید با فرهنگ و آداب منطقه آشنا شوید، غذاهای محلی را امتحان کنید و از مردم بومی صنایع‌دستی خریداری کنید. برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی حتی برای مسافران تجربه‌های خاص و جدیدی مثل میوه‌چینی، پخت نان محلی، آموزش آشپزی و ساخت صنایع‌دستی ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که اکثر مردم برای فرار از زندگی شهری و تجربه‌ی چند روز زندگی در خانه‌ای قدیمی با حیاط، حوض و پنجره‌های مشبک، ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به هتل ترجیح می‌دهند.

دنیای جذاب اکوتوریسم و بوم‌گردی را بهتر بشناسید

طبق آمار سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی و اکوتوریسم روستایی در کشورمان فعالیت می‌کنند که این تعداد همواره در حال افزایش است. این آمار به این معناست که کمتر منطقه‌ای پیدا می‌کنید که در آن اقامتگاه بوم‌گردی نباشد! در نتیجه سفر کردن به سبک اکوتوریسم و بوم‌گردی نه تنها تجربه‌های جدید و خاص برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه دست شما را در انتخاب مقصد باز می‌گذارد. از طرفی هزینه‌ی سفرهای اکوتوریسم و بوم‌گردی هم از سایر سفرها بسیار کمتر است و به شما این امکان را می‌دهد تا در طول سال به سفرهای بیشتر و در عین حال باکیفیت بروید. برای رزرو اقامتگاه بومگردی یا ویلا در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانید به www.jabama.com مراجعه کنید.

گردشگری پایدار و مسئولانه

در نهایت مهم است در حین سفرهای طبیعت‌گردی به این نکته توجه کنیم که اصول اکوتوریسم رعایت شوند. حفظ محیط‌زیست، احترام به جامعه‌ی میزبان و کمک به اقتصاد جوامع محلی از جمله مهم‌ترین قواعد اکوتوریسم هستند که هر گردشگری موظف به رعایت آن است. اگر به این موضوع‌ها توجه نکنیم و تنها به لذت بردن از طبیعت اکتفا کنیم، تمامی جاذبه‌های طبیعی کشورمان رو به تخریب می‌روند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این ذخایر طبیعی ارزشمند وارد می‌شود. بنابراین به عنوان یک گردشگر مسئول وظیفه داریم در هنگام طبیعت‌گردی و سفر به مناطق محلی به این نکات مهم توجه کنیم مخصوصا به پایداری محیط‌زیست، حفظ منابع طبیعی و فرهنگ بومی منطقه.

کد خبر 617677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha