مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

آمستردام، پایتخت هلند یکی از بهترین شهرهای اروپایی در زمینه هوشمندسازی مناطق به حساب می‌آید که پیش از سایر شهرهای قاره، رویکردهایی بسیار منحصر به فرد برای افزایش زیست‌پذیری شهروندان ارائه داده است.

آمستردام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، ایده‌های هوشمندسازی شهری در اروپا برای اولین بار در آمستردام مطرح شد و سپس به سایر نقاط قاره راه پیدا کرد. مدیران این کلانشهر استراتژی‌های خود برای ایجاد شهر هوشمند را در سال ۲۰۰۹ به طور جدی از سر گرفتند و پیشرفت آن‌ها در این زمینه باعث شد در سال ۲۰۱۶، آمستردام به عنوان پایتخت نوآوری اروپا توسط کمیته این قاره شناخته شود. اتخاذ رویکردهای کلی‌نگر و توجه به مؤلفه‌های مختلفی نظیر دولت، کسب و کار، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقی و مهم‌تراز همه مردم، می‌تواند در ایجاد یک شهر هوشمند مؤثر باشد که پایتخت هلند تا کنون توانسته است در این زمینه بسیار موفق عمل کند. در واقع، آمستردام با اتخاذ یک استراتژی پایین به بالا و مبتنی بر رشد هوشمند، شرکت‌های نوپا، شمول اجتماعی و کیفیت زندگی توانسته است در هوشمندسازی خود نقش مهمی ایفا کند. در ادامه به معرفی رویکردهایی پرداخته می‌شود که مدیران پایتخت هلند برای تبدیل آن به پایتخت نوآوری اروپا نیز اتخاذ کرده‌اند.

آمستردام چگونه پایتخت نوآوری اروپا شد؟

پلتفرم آمستردام؛ همکاری اینترنتی نهادهای مختلف شهر

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که مقامات آمستردام برای هوشمندسازی شهر به کار گرفته‌اند، ایجاد یک پلتفورم آنلاین است که مشارکت بین ۱۲ نهاد عمومی و خصوصی را ممکن کرده است. در این برنامه، نمایندگان هر یک از این نهادها، ایده‌های خود مبنی بر افزایش هوشمندی شهر را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند و در پیاده‌سازی هر ایده در نقاط مختلف شهر افرادی را برای همکاری می‌طلبند. این شرکا می‌تواند از بین مردم عادی، کمپانی‌ها، شرکت‌های نوپا، آژانس‌های دولتی، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی نیز انتخاب شود و تنها محدود به نمایندگان نهادها یا مقامات محلی نیست. در واقع، آمستردام از رویکردی همکاری-محور برای هوشمندسازی شهر بهره می‌گیرد و از اشتراک ایده‌ها به یک طرح کلی برای پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمند دست پیدا می‌کند. گروه‌های شرکت کننده در زمینه هوشمندسازی زیرساخت و تکنولوژی، انرژی، آب و ضایعات، پویایی، شهر مدور، دولت و آموزش و پرورش و در نهایت شهروندان و زندگی شهری ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

آمستردام چگونه پایتخت نوآوری اروپا شد؟

اکوسیستم پایتخت هلند

از یک سو همکاری بین نهادهای مختلف و از سوی دیگر اعمال مقرراتی از سوی دولت هلند، روحیه کارآفرینی را در میان مردم و فعالان شهری مختلف تقویت کرده و منجر به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری به پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمند در آمستردام شده است. به عبارت دیگر، حس همکاری و کارآفرینی در میان نهادهای مختلف شهر زمینه را برای آزمایش پروژه‌ها و ایده‌های خلاقانه فراهم آورده است و در نهایت یک اکوسیستم کلی برای استراتژی‌های شهر هوشمند شکل داده و از آمستردام، پایتخت هوشمند اروپا را ساخته است. بدون شک، سایر شهرهای اروپا و حتی جهان می‌توانند از رویکردهایی که پایتخت هلند برای هوشمندسازی به کار گرفته است، بهره گیرند و برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی بکوشند.

نوآوری‌های اجتماعی

مقامات آمستردام نرم‌افزاری به نام Buur را به طور رایگان در اختیار همگان قرار داده‌اند که افراد با نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه خود می‌توانند با سایر همشهریان پیوند برقرار کنند و با همفکری یکدیگر، ایده‌هایی برای بهبود زندگی محل سکونت خود خلق کنند. شواهد حاکی است که این اقدام منجر به پیاده‌سازی طرح‌هایی توسط خود شهروندان در مناطق مختلف آمستردام شده که پایداری و امنیت آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

آمستردام چگونه پایتخت نوآوری اروپا شد؟

جالب است بدانید که مردم از طریق این نرم‌افزار می‌توانند مشکلات موجود در محل زندگی خود را مطرح کنند تا سایر افراد به ایده‌پردازی برای حل مشکل به وجود آمده بپردازند و در نهایت یک طرح کلی در منطقه پیاده شود.

ایده‌های خلاقانه برای ترددهای شهری

بخش اعظمی از ترافیک‌های خودرویی در پایتخت هلند طی چند سال گذشته در پی جستجوی محل پارک توسط صاحبان خودرو به وجود آمده بود که البته مدیران شهر تصمیم گرفتند در این زمینه نیز ایده‌پردازی و به مردم کمک کنند سریع‌تر به مکانی برای قرار دادن وسایل نقلیه خود دست یابند. در این راستا، نرم‌افزای تحت عنوان Smart Flow در اختیار مردم قرار گرفت که می‌توانستند از طریق آن نزدیک‌ترین محل پارک برای خودروهای خود را شناسایی کنند و از دسترسی به آن، بدون حضور راننده دیگری مطمئن شوند. این اقدام در مدت زمان بسیار کوتاهی بسیار مؤثر واقع شد و کاهش سطح آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و سطح استرس رانندگان را در پی داشت.

کد خبر 617661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha