سومین و آخرین روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد صبح امروز جمعه ۸ مرداد با شرکت ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب آغاز شده و همچنان در حال برگزاری است.

کنکور کارشناسی ارشد 1400

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش کشور درباره برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اظهار کرد: فرآیند برگزاری آزمون کارشناسی ارشد از صبح روز (چهارشنبه ۶ مرداد) آغاز شده است و تا امروز مصادف با جمعه هشتم مرداد به پایان می‌رسد که ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب در آزمون امروز شرکت می کنند.

او افزود: این آزمون در نوبت صبح روزهای چهارشنبه ۶ مرداد، پنجشنبه ۷ مرداد و جمعه ۸ مردادماه جاری و براساس اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی مربوط برگزار شده است.

زرین‌آمیزی تصریح کرد: آزمون داوطلبانی که به کرونا مبتلا هستند با توجه به شهرستانی که از آن نام‌نویسی کرده اند، جدا برگزار خواهد شد، در واقع ۱۶۵ داوطلب کرونایی در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده اند که ۳۱ نفر آن‌ها ساکن تهران هستند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: برای برگزاری آزمون ارشد ۳۶۷ حوزه امتحانی اصلی، و ۱۴۱۸ حوزه فرعی در ۱۷۹ شهرستان مختلف کشور وجود دارد. پس از برگزاری آزمون و تصیح اوراق، نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم می‌شود و کارنامه تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون در دهه اول شهریور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

زرین آمیزی تصریح کرد: آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند علاوه بر مشاهده کارنامه، ضرورت دارد بر اساس برنامه زمانی که در دهه اول شهریور اعلام می‌شود، نسبت به مشاهده و دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ اقدام و پس از مطالعه دقیق آن نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل از میان کد رشته امتحانی مجاز و یا دوره‌های مجاز به انتخاب رشته و نسبت به ثبت کد رشته‌های محل‌های انتخابی به ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی اقدام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش کشور ادامه داد: گزینش اولیه و نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی (لیسانس) با رعایت دیگر ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

زرین آمیزی بیان کرد: تعداد رشته‌های امتحانی برای آزمون ارشد در روز چهرشنبه یعنی ۶ مرداد ۳۴ عدد بوده و تعداد داوطلبان ۷۲ هزار و ۳۰۶ نفر بوده است. برای صبح پنج شنبه تعداد رشته‌های امتحانی ۳۴ عدد بوده که که ۳۰۵ هزار و ۹۱۳ نفر شرکت کرده اند.  امروز، یعنی مصادف با ۸ مرداد ۱۴۰۰ تعداد رشته‌های امتحانی ۶۳ عدد و تعداد داوطلبان شرکت کننده درآزمون ۲۵ هزار و ۸۳۵ نفر است.

سخنگوی سازمان سنجش کشور تاکید کرد: همچنین از تعداد کل شرکت‌کنندگان کنکور ارشد ۳۱۷ هزار و ۴۸۲ نفر زن و ۲۸۲ هزار و ۸۳۷ نفر زن هستند که به درصد ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد خواهند بود.

او در ادامه افزود: استخراج و اعلام فهرست معرفی شدگان چند برابر رشته‌های خاص برای آزمون‌های تشریحی، عملی، مصاحبه، علمی و ... و اعلام چند برابر ظرفیت در دهه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

زرین آمیزی تصریح کرد: انجام آزمون تشریحی و مصاحبه و ... ارگان‌ها و رشته‌های خاص در دهه اول مهر اعلام می‌شود. استخراج و اعلام فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ در اواخر مهر ماه ۱۴۰۰ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد. ۶۳۴ هزار و ۵۴ داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده‌اند. پیش بینی می‌کنیم که با توجه به ضریب ریزش‌ها و اعلام قبولی در تمامی زیرنظام‌های کشور حدود ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت در حوزه کارشناسی ارشد داشته باشیم که تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان امروز می‌توانند در این رشته‌ها وارد شوند.

او درباره رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در روزهای برگزاری آزمون ارشد ادامه داد: در سال گذشته آزمون کارشناسی ارشد در ۸۰ شهر و در اوج کرونا برگزار شد، امسال با توجه به تجربه سال گذشته تعداد شهرها را به ۱۷۹ شهر افزایش دادیم که می‌توان گفت ۱۲۳ درصد شهرهای ما افزایش پیدا کرد. حوزه‌های اصلی و فرعی هم به همین ترتیب افزایش داشته است.

نتایج اولیه کنکور ارشد ۱۰ شهریور اعلام می‌شود

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ گفت: برای آزمون کارشناسی ارشد داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و هنر و دامپزشکی شرکت کرده اند و گفتنی است که نتایج این آزمون نیمه اول شهریور اعلام خواهد شد. نتایج نهایی آن هم تا اواخر مهر یا اوایل آبان اعلام می‌شود.

او در پایان درباره زمان اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ۱۴۰۰ هم گفت: نتایج اولیه کنکور سراسری هم تا دوشنبه هفته آینده اعلام خواهد شد و داوطلبان می‌توانند رتبه خود را مشاهده کرده و سپس به انتخاب رشته اقدام کنند.

کد خبر 617599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha