آذربایجان غربییکی از قطب‌های تولید گوجه فرنگی در کشور است اما قیمت این محصول نسبت به سال قبل افزایش سه برابری دارد.

حمل گوجه فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین، سالانه حدود ۴۵۰۰ هکتار از زمین های زراعی استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص پیدا می کند و بیش از ۲۵۰ هزار تن گوجه در استان تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخل استان به آذربایجان شرقی، کردستان و ۵ کشور همسایه هم صادر می شود. اما امسال تولید این محصول آب‌بر در استان کاهش داشته و به دنبال آن قیمت از ۳ هزار تومان در سال قبل به بیش از ۸ تا ۹ هزار تومان برای مصرف کننده رسیده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی  با بیان اینکه تولید این محصول در استان ۱۵ درصد نسبت به پارسال کاهش دارد، افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فراوری شده در داخل استان مصرف و بقیه صادر می‌شود.

علی عیدی  گفت: ارومیه، میاندوآب، شاهین‌دژ و بوکان بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه های تبدیلی خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در آذربایجان‌غربی است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در کارخانجات آذربایجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان  و پاکستان نیز صادر می‌شود.

کد خبر 617395

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha