پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

شهروندان قدیمی محله علی‌آباد می‌دانند که سابقه شکل‌گیری این محله به بیش از ۲۵۰ سال قبل مربوط می‌شود.

عمارت

همشهری آنلاین _  رضا نیکنام:  شهرت اصلی محله علی‌آباد مربوط به دوران حضور ۲ چهره معروف است. یکی ملکه توران همسر رضا شاه و دومین نفر مجدالدوله از درباریان شاه که در این محدوده زمین و املاک بسیاری داشتند. در آن روزگار ساکنان محله جزو رعیت‌های ملکه توران بودند و به کار در مزارع کشاورزی و کوره‌پز خانه‌های علی‌آباد مشغول بودند. یکی از خیابان‌های معروف روزگار قدیم به «جاده عمارت» شهرت داشت که در حال حاضر به نام خیابان شهید همدانی تغییر نام داده است. دلیل نامگذاری این جاده وجود ساختمان و عمارت مجدالدوله بود که در فاصله کمی تا قلعه ملکه توران واقع شده بود.
در خیابان شهید همدانی ۸ مدرسه و آموزشگاه کوچک و بزرگ وجود دارد.

جالب اینکه محل ساخت این مدارس همان امارات شاهانه مجدالدوله بود که پس از انقلاب صرف بر آورده شدن نیازهای آموزشی دانش‌آموزان ساکن در این محدوده شده است.
«حسین باقری» از اهالی بومی علی‌آباد شمالی اطلاعات خوبی در زمینه چگونگی شکل‌گیری این محله دارد. وی عنوان می‌کند که ساکنان اولیه «قریه علی‌آباد مجدالدوله» همه رعیت بودند و در زمین‌های کشاورزی ملکه توران کار می‌کردند. آن زمان اهالی از امکانات ناچیزی برخوردار بودند. در قریه علی‌آباد مکتبخانه‌ای وجود داشت که بچه‌های کوچک و بزرگ در کنار هم درس می‌خواندند.

کد خبر 617150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha