مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

۸ تن از منتخبین شورای شهر ششم مشهد برای بررسی مشکلات توان‌خواهان استان با مدیران بهزیستی خراسان رضوی دیدار و درباره مشکلات و نیازهای مددجویان این نهاد گفت‌وگو کردند.

بهزیستی

به گزارش همشهری، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این‌که شورای شهر قبل از آغاز به کار رسمی، وارد موضوعات شهری شود و با مسئولان و مدیران نهادها و دستگاه‌ها جلسات مشاوره‌ای و گفت‌وگویی ترتیب دهند یک خرق عادت و یک کار زیبا و مردمی است که از حرکت و سرشت جهادی این شورا خبر می‌دهد.

۶۰۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند

مسعود فیروزی با بیان این‌که ۱۳۰ هزار مددجوی توانبخشی و ۷۰ هزار مددجوی اجتماعی از خدمات بهزیستی خراسان رضوی استفاده می‌کنند گفت: اگر این افراد را با خانواده‌هایشان حساب کنیم حدود ۱۰ درصد جمعیت استان، زیر پوشش خدماتی بهزیستی هستند که به صورت تقریبی ۴۰ تا ۵۰ درصد این جمعیت در مشهد زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: از نظر بعد آسیب‌های اجتماعی نیز کافی است که جمعیت یک‌ونیم میلیون نفری حاشیه‌نشین مشهد را در نظر بگیریم تا به وسعت آسیب‌های اجتماعی این شهر بزرگ پی ببریم. طبعا بخش مهمی از این مسائل، به بهزیستی مرتبط می‌شود و پاسخگویی به بخشی از نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان جزو وظایف و برنامه‌های بهزیستی است.

مشهد، الگوی شهر دوستدار معلولان در کشور شود

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی نیز افزود: امیدواریم با همراهی منتخبین مردم مشهد بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به جامعه هدف بهزیستی ارائه دهیم و از کلان‌شهر مذهبی مشهد یک الگوی شهر دوستدار معلولین به کشور ارائه کنیم.

محسن توحیدی‌مقدم با اشاره به مراکز حاکمیتی تحت نظارت بهزیستی افزود: این مراکز که نقش مهمی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و از طرفی وظایف حاکمیتی محسوب می‌شوند برای زندگی و اقامت مددجویان در نظر گرفته شده و شورای شهر و شهرداری می‌توانند در بخش هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی، در بهسازی و ایجاد فضای مناسب‌تر برای مددجویان این مراکز مساعدت داشته باشند.

۵ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌اند

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعلی طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: شهرداری و شورای فعلی، عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند و انتظار می‌رود با توجه به ادامه‌ برنامه جمع‌آوری، نگاه مساعدتری مبذول شود.

غلامحسین دلبری ادامه داد: استاندار خواستار جمع‌آوری ۹ هزار نفر معتاد متجاهر تا پایان تابستان شده‌اند که تا امروز نزدیک به ۵ هزار نفر جمع‌آوری شده و بقیه هم باید با تخصیص امکانات مناسب از سوی شورا و شهرداری تا آخر شهریور ساماندهی شوند.

قانون ساختمان‌های نامناسب، اجرا نشده است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز با اشاره به این‌که موضوع پایان کار و پروانه ساختمانی برای واحدهایی که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند اجرایی نشده است، افزود: با این‌که این موضوع مدت‌هاست در دستور کار نهادهای اجرایی و شهرداری است اما عملا اجرا نمی‌شود و مکررا در جلسات ستاد مناسب‌سازی استان هم مطرح کرده‌ایم که هر سازمان و نهادی مسئله را به سازمان دیگر ارجاع می‌دهد و کار به نتیجه نمی‌رسد.

حمیدرضا علیزاده به همسطح‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس اشاره کرد و گفت: ۹۵ درصد ایستگاه‌های اتوبوس مناسب‌سازی نشده و کمبود اتوبوس مناسب برای معلولین هم مشکل دیگری است که باید مرتفع شود. ۱۹۰ دستگاه اتوبوس در شهر مشهد مناسب این قشر است، اما این امکان باید در تمام ناوگان و برای همه نقاط شهر انجام شود.

ما پول داریم، اما زمین نداریم

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی به محدودیت اعتبارات حمایتی بهزیستی اشاره کرد و افزود: بسیاری از اقشار تحت پوشش بهزیستی در سال‌های اخیر از فقر متوسط عبور کرده و به فقر مطلق رسیده‌اند که توجه بیشتری از سوی شورای شهر و شهرداری را می‌طلبد.

حمیده محدث در خصوص مسکن مددجویان گفت: ما اعتباراتی برای تسهیلات بانکی و نیز کمک‌های بلاعوض برای مسکن داریم، اما زمین برای این کار در اختیار نداریم که شورای شهر و شهرداری می‌توانند با اختصاص زمین لازم، گرهی از کار خانواده‌های نیازمند باز کنند.

به جای سبد غذایی به معلولان کار بدهید

نایب رئیس جامعه معلولین خراسان رضوی نیز گفت: تعداد کم‌توانان رو به افزایش است و تنها معلولان نیستند که در این گروه قرار دارند بلکه سالمندان و آسیب‌دیدگان زیادی هستند که شامل این گروه می‌شوند و باید کار مناسب‌سازی با سرعت و دقت بیشتری انجام بگیرد.

محمدتقی عباس‌علی‌پور افزود: برای این‌که به تکدی‌گری برخی افراد دارای معلولیت پایان بدهیم باید شغل در اختیار آنان بگذاریم و اگر در محل زندگی افراد، با امکاناتی که خودشان دارند زمینه شغلی برایشان فراهم شود تکدی‌گری این افراد پایان می‌یابد.

وی با انتقاد از دادن سبد غذایی و ارزاق به گروه معلولان اظهار کرد: این کار فرهنگ کار و تلاش را از بین می‌برد و باید به جای این کار با اشتغال به استقلال آنها کمک کنیم که افراد به کار و تلاش تشویق شوند.

کد خبر 617099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha