سیگار برگ یکی از بزرگ‌ترین صادرات برای اقتصاد کوبا است که تحت‌تأثیر پاندمی کرونا و تشدید تحریم ‎های آمریکا، ۱۱ درصد کوچک شد. کوبا به‌دلیل تحریم‎ های تجاری چندین دهه‌ای واشنگتن، نمی‌تواند سیگار برگ به آمریکا صادر کند که بزرگ‌ترین بازار جهان برای سیگار است.

صادرات سیگار برگ

همشهری- فتانه احدی: بررسی اجمالی تاریخ تحریم‌های اقتصادی در سطح جهانی نشان‌دهنده آن است که دولت آمریکا همواره بزرگ‌ترین سهم را در کاربرد سیاست تحریم اقتصادی داشته است. در مجموع، دوسوم تحریم‌های اقتصادی جهان توسط دولت آمریکا اعمال شده است.

در جعبه ابزار سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا، «تحریم‌های اقتصادی» از مهم‌ترین ابزار فشار علیه سایر کشورها و گروه‌های به‌اصطلاح بدرفتار است. تأکید بر این ابزار میان روسای جمهور آمریکا به حدی است که بسیاری از اندیشمندان در جهان، از تحریم‌های آمریکا به‌عنوان «سلاح اقتصادی» این کشور یاد کرده‌اند. سلاح‌های اقتصادی یا مالی آثار تخریبی به اندازه یک جنگ دارند اما در به‌کارگیری آنها نه نیروی انسانی از کشور مهاجم کشته می‌شود، نه جنگ‌افزار نابود می‌شود و نه منابع مالی چندانی نیاز است.

در رتبه‌بندی اخیر کشورهای ایران، روسیه، سوریه، کلمبیا، مکزیک و کره‌شمالی بیشترین تحریم‌های ‎آمریکا را در ۱۰ سال گذشته تجربه کرده‌اند. ونزوئلا نیز در سال‌های اخیر به این گروه پیوسته است. همچنین تحریم‌های جدید علیه کوبا صورت گرفته است.

درباره ایران فهرست طولانی‌ای از تحریم‌ها و محدودیت‌ها اعمال شده است. در واقع از اواخر دهه‌ ۸۰ یعنی سال ۸۹ مقیاس و عمق تحریم‎ ها نسبت به ایران به‌گونه‌ای افزایش یافته است که به هیچ‌وجه با قبل از آن قابل مقایسه نیست.

تحریم بانک صادرات، تحریم بانک سپه، تحریم ۲۷ عضو از سازمان‎ های ایرانی، تحریم نیروی قدس سپاه و بانک ملی ایران، تحریم دادوستد با کشتیرانی و هواپیمایی ایران، تحریم بانک توسعه صادرات ایران، مسدود شدن اموال و منافع افراد تحریم‌شده و ممنوعیت تامین مالی و صدور روادید برای آنان و تحریم بانک مرکزی ایران در این فهرست طولانی قرار دارند.

در ادامه این گزارش فهرستی از تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی غیر از ایران را می‌خوانید.
 

پسر ۱۸ ساله بشار اسد در فهرست تحریم

سوریه جزو کشورهایی است که در سال‌های اخیر تحریم‌های زیادی را متحمل شده است. واشنگتن، تحریم‌هایی علیه بعضی حامیان نظامی، دولتی و مالی رئیس‌جمهور سوریه وضع کرد. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای مرتبط با دولت سوریه اعمال و ۱۰ نهاد سوریه‌ای را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای، بشار اسد و گروه‌های تجاری مرتبط با او را به تخریب اقتصاد سوریه متهم کرد. این اقدامات در قالب تحریم‌های موسوم به «سزار» واشنگتن، علیه سوریه صورت می‌گیرد. مطابق با این اقدام آمریکا، تحریم‌های شدیدی علیه ملت سوریه وضع و محاصره اقتصادی این کشور تشدید شده است. تحریم حافظ اسد، پسر ۱۸ ساله بشار اسد در این بین از تحریم‎هایی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و دلیلش ارتباط با بشار اسد است.
 

تحریم شرکت‎ های اسلحه و تجهیزات جنگی روسیه

دولت آمریکا، ده‌ها شرکت روسی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. بیشتر این شرکت‌ها در حوزه تولید اسلحه و تجهیزات جنگی فعال هستند. فهرست وزارت امور خارجه آمریکا، ۳۹ شرکت روسی را در بر گرفته است. شرکت «روس‌آبارون اکسپورت» صادرات و واردات صنایع و تسلیحات اتمی را بر عهده دارد. شرکت کشتی‌سازی «آدمیرالتی» که در شهر سنت‌پترزبورگ قرار دارد، مسئول طراحی و ساخت زیردریایی‌ها است. کارخانه‌های «میگ، سوخوی و توپولف» تولید انواع هواپیما جنگی را برعهده دارند. شرکت «آلماز آنتی» تولیدکننده سلاح مشهور «کلاشنیکف» است. شرکت‎های «ایژماش»، «روس‌تک» و کارخانه «اورال واگن» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند. علاوه بر شرکت‌های یادشده، بعضی نهادهایی که در بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه فعال هستند نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. سرویس اطلاعات فدرال و سرویس اطلاعات خارجی و اطلاعات نیروهای مسلح روسیه از جمله این نهادها هستند.
 

تحریم بانک مرکزی ونزوئلا

دولت ایالات متحده مجموعه کاملی از سخت‌ترین تحریم‌های رسانه‌ای، ژئوپلیتیک و اقتصادی را با هدف بی‌اعتبارکردن ونزوئلا اعمال کرده است؛ این محرومیت‌ها از زمان هوگو چاوز تاکنون همچنان ادامه دارد که هدف از آن معرفی ونزوئلا به‌عنوان «تهدیدی بزرگ علیه امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده» است. اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا، از بال‌وپردادن به شخصیت‌های سیاسی غیرقانونی همچون خوان گوایدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا تا توقف فروش تولیدات مواد خام شرکت‌های ونزوئلایی و منع هرگونه شرکت خصوصی خارجی از انجام معاملات با دولت، شرکت نفت و بانک مرکزی این کشور بوده است. وزیر خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  ایالات متحده به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده غیرقانونی رژیم مادورو از اموال مردم ونزوئلا، بانک مرکزی این کشور را تحریم کرد. الیانا جوزف روزا تران، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا نیز به بهانه چپاول اموال مردم ونزوئلا توسط رژیم مادورو در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. همچنین مانوئل کوئودو، رئیس کمپانی نفتی دولتی ونزوئلا، سه‌مقام‌ امنیتی ارشد و رافائل باستاردو، رئیس پلیس ملی این کشور در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا قرار گرفته‌اند.
 

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی 

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های خود را در ارتباط با کره‌شمالی بر یک شرکت ساختمانی روس و یک شرکت تجاری از پیونگ یانگ در روسیه اعمال کرده است.

در بخشی از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده: «تحریم‌ها، دو شرکت کره‌شمالی را هدف قرار می‌دهند که در انتقال یا تسهیل خروج نیروی کارگری کره‌شمالی نقش داشتند و در این میان برای دولت کره‌شمالی درآمدزایی می‌کردند.» با اعمال این تحریم‌ها، اشخاص و شرکت‌های آمریکایی از هرگونه تجارت با شرکت‌های نام‌برده شده در فهرست و متعلق به کره‌شمالی منع خواهند شد. همچنین بر اثر تحریم‌هایی که با وقایع طبیعی مانند توفان‌های سهمگین، زمستان سخت، شیوع ویروس کووید-۱۹ و بسته‌شدن مرزها در پی این همه‌گیری همراه شده، کره‌شمالی با مشکلات متعددی ازجمله امنیت، کمبود تجهیزات پزشکی و دارو، پایین‌بودن امنیت غذایی و دیگر دشواری‌های اقتصادی روبه‌رو شده است.
 

تحریم بزرگ‌ترین صادرات اقتصاد کوبا

سیگار برگ یکی از بزرگ‌ترین صادرات برای اقتصاد کوبا است که تحت‌تأثیر پاندمی کرونا و تشدید تحریم ‎های آمریکا، ۱۱ درصد کوچک شد. کوبا به‌دلیل تحریم‎ های تجاری چندین دهه‌ای واشنگتن، نمی‌تواند سیگار برگ به آمریکا صادر کند که بزرگ‌ترین بازار جهان برای سیگار است. آمریکا در ادامه اعمال تحریم، دارایی‌های وزیر دفاع کوبا و یک واحد نیروهای ویژه این کشور را مسدود کرد. همچنین پس از شکست اقدامات مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها در کوبا و تلاش برای ایجاد ناآرامی گسترده در این کشور، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های آلوارو لوپز میرا، وزیر دفاع کوبا و یگان ویژه ملی این کشور را به اتهام نقض حقوق بشر مسدود کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعمال این تحریم گفت: «این تنها ابتدای کار است.» برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نیز در توییتر نوشت: «من تحریم‌های بی‌اعتبار و بی‌اساس دولت آمریکا را علیه اهداف کوبا رد می‌کنم.»

کد خبر 617003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha