شمار فزاینده‌ای از کشورها با توجه به ملاحظات مربوط به بی‌خطر بودن و تاخیر در عرضه در حال بررسی تزریق دوز دوم واکسن کرونا یا دوز یادآور واکسن از نوع متفاوتی از واکسن‌های اولیه کرونا به مردمانشان هستند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اما سازمان جهانی بهداشت در ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) توصیه کرد این شیوه به کار بسته نشود و آن را «روندی خطرناک» نامید، چرا که داده‌های چندانی درباره اثرات احتمالی این شیوه بر سلامت افراد وجود ندارد.

این کشورها در حال بررسی به کار بستن این شیوه هستند یا درباره انجام آن تصمیم گرفته‌اند:

بحرین

بحرین اعلام کرده است که افراد واجد شرایط می‌توانند دوز یادآور واکسن فایزر/بیونتک یا واکسن سینوفارم را بدون توجه به اینکه واکسن اولیه‌شان چه بوده است، دریافت کنند.

بوتان

نخست وزیر بوتان اعلام کرده است که برای ایمن‌سازی جمعیت ۷۰۰۰۰۰ نفری این کشور مخاالفتی با شیوه «ترکیب و تطبیق» دوزهای واکسن‌های متفاوت کرونا ندارد.

کانادا

کمیته ملی مشاور ایمن‌سازی در کانادا اعلام کرده است که افرادی که دوز اول واکسنشان از نوع واکسن آسترازنکا بوده است، باید برای دوز دوم نوع متفاوتی از واکسن را دریافت کنند.

چین

پژوهشگران چینی در حال انجام یک کارآزمایی بالینی کوچک مرحله اولیه درباره مخلوط کردن یک دوز واکسن کرونای شرکت چینی «کان‌سینو بایولوجیکز» و با یک دوز واکسن کرونای یک شرکت چینی دیگر «چونگ‌کینگ ژیفی بایولوجیکز پروداکتز» هستند.

پژوهشگران چینی همچنین در حال کارآزمایی بالینی ترکیب یک دوز واکسن کرونای «کان‌سینوبایو» (واکسن از نوع ناقل ویروسی) به عنوان دوز یادآور برای افرادی هستند که دو دوز از واکسن‌های غیرفعال‌شده (سینوفارم و سینوواک) را دریافت کرده‌اند.

اندونزی

اندونزی در حال بررسی ارائه دوز یادآور با یک واکسن متفاوت به کارکنان بهداشتی است که قبلا با واکسن سینوواک ‌واکسینه شده‌اند، چرا که هزاران نفر از آنها اکنون آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده‌اند.

ایتالیا

سازمان دارویی ایتالیا اعلام کرده است افراد زیر ۶۰ سالی که دوز اول واکسنشان از نوع آسترازنکا بوده است، برای دوز دوم واکسنی متفاوت دریافت خواهند کرد.

کره جنوبی

یک بررسی اخیر در کره جنوبی نشان داد که مخلوط کردن واکسن‌های آسترازنکا به عنوان دوز اول و واکسن فایزر به عنوان دوز دوم باعث افزایش میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به میزان شش برابر بیش از دو دوز واکسن آسترازنکا می‌شود.

یک برررسی در انگلیس هم نشان داده است که زدن یک دوز واکسن آسترازنکا و سپس استفاده از واکسن فایز به عنوان دوز دوم باعث ایجاد بهترین پاسخ سلول   تی (یک نوع سلول ایمنی) و میزان بالاتر از آنتی‌بادی نسبت به استفاده از واکسن فایزر به عنوان دوز اول و واکسن استرازنکا به عنوان دوز دوم می‌شود.

تایلند

تایلند گفته است که از واکسن آسترازنکا به عنوان دوز دوم برای افرادی که دوز اول واکسنشان از نوع سینوواک بوده است، استفاده می‌کند تا باعث افزایش حفاظت در آنها شود.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی واکسن فایزر/بیونتک را به عنوان واکسن یادآور به  افرادی که در ابتدا با واکسن چینی سینوفارم واکسینه شده‌اند،  ارائه کرده است

ویتنام

ویتنام اعلام کرده است که واکسن کرونای از نوع mRNA فایزر/بیونتک را به عنوان گزینه دوز دوم به افرادی که دوز اول واکسنشان از نوع آسترازنکا بوده است، عرضه می‌کند.

کد خبر 616970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha