این عکس یکی از اندوهناک ترین عکس های تاریخ بشریت است: افراد خانواده ای در روستای می لام ویتنام، قبل از تیرباران. زن نسبتا جوانی که در عکس است دقایقی قبل مورد تجاوز جنسی سربازهای آمریکایی قرار گرفته است. وی در حال بستن دکمه های لباس خود است. متجاوزین آمریکایی، در آن روز ۵۰۰ زن و کودک ویتنامی را در این روستا قتل عام کردند.

ویتنام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا و مشرق، اما ماجرای «دختر بلوز مشکی» چیست؟  قتل‌عام می لای، به خاطر عکس‌های تأثیرگذاری که سال ۱۹۶۹ توسط «رونالد هابرل» عکاس نظامی، گرفته شد، توجه بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کرد. از آن زمان تا کنون، هر کس این عکس را می‌بیند، محو احساسات عمیق در چهره زنی می‌شود که در تصویر، جلوتر از بقیه قرار دارد؛ تصویری که همان سال در مجله «لایف» منتشر شد. مجله لایف در توضیح این تصویر، می‌نویسد: این روستائیان «لحظاتی پیش از کشته شدن به دست نیروهای آمریکایی در می لای با ترس و وحشت، دور هم جمع شده‌اند.»

اگرچه مردم آمریکا می‌دانند ارتش کشورشان در می لای اقدام به قتل‌عام ویتنامی‌ها کرده است، اما هنوز نمی‌دانند که سربازان‌شان پیش از این کشتار جمعی، به زنان و دختران ویتنامی تجاوز جمعی هم کرده بودند.اگرچه قتل‌عام می لای به عنوان یک خشونت نظامی و کشتار جمعی شهروندان و مردم عادی، شناخته می‌شود، اما ابعاد واقعی این اتفاق، به‌رغم اسناد مختلف و اطلاعاتی که بلافاصله پس از این کشتار منتشر شد، هرگز در ذهن آمریکایی‌ها به عنوان یک سوءاستفاده و تجاوز جنسی دسته‌جمعی، روشن نشده است. انتشار رسانه‌ای تصویر «دختر بلوز مشکی» به خوبی، این غفلت را نشان می‌دهد. اگر به این تصویر با دقت نگاه کنید، می‌بینید که دختر نوجوانِ سمت راست تصویر، دارد دکمه‌های بلوزش را می‌بندد. سؤالی که پیش می‌آید این است: چرا در حالی که دیگران در وحشت کشته شدن هستند، او دغدغه این را دارد که دکمه‌های لباسش را ببندد؟ اصلاً قبل از این سؤال، یک سؤال دیگر: چرا دکمه‌های بلوزش باز بوده‌اند؟

اسناد ارائه شده در «تحقیق ویلیام پیرز» رئیس کمیسیون تحقیقات درباره قتل‌عام می لای و جنایت‌های مشابه طی جنگ ویتنام] طی سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ به حل شدن معمای دکمه‌های باز این دختر نوجوان کمک می‌کند: این تصویر، در حقیقت این زنان و کودکان را [نه تنها لحظاتی پیش از قتل‌عام، بلکه] طی چند لحظه‌ای نشان می‌دهد که میان تجاوز جنسی و کشته شدن سپری کرده‌اند. هابرل [عکاس] در شهادتی که طی این تحقیقات داده است، توضیح می‌دهد که گروهی از سربازان [آمریکایی] می‌خواستند ببینند این دختر «چند مَرده حلاج است» و به همین دلیل «شروع به برهنه کردن او کردند و بلوزش را درآوردند.» دیگر شهادت‌ها در قالب همین تحقیقات نیز این مطلب را تأیید می‌کنند.

عکس | تجاوز جنسی و تیرباران | یکی از اندوهناک ترین عکس های تاریخ بشریت | ماجرای «دختر بلوز مشکی»

کد خبر 616857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha