معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل‌ها در تهران و البرز در ۶ روز تعطیلی به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است، گفت: تعطیلی‌ها و محدودیت‌هایی که قبلاً انجام می‌شد، بسیار موثر بود اما این تعطیلی ۶ روزه فایده نداشت و حتی یک اثر مضر نیز داشت و می‌توان گفت محدودیت‌ها در این بازه زمانی دور زده شد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: یک ازهم‌گسیختگی اجتماعی در رعایت دستورالعمل‌ها ایجاد شده و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند.

او افزود: در همین تعطیلات ۶ روزه رعایت دستورالعمل‌ها در تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است. در استان تهران در هر ساعتی از شبانه‌روز که به رستوران‌های سطح شهر مراجعه کنیم، مملو از مردم است و همه در حال غذا خوردن هستند و هیچ‌کس ماسک ندارد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: یکی از عوامل کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌ها، عدم اعمال مقررات توسط مسئولان اجرایی است.

او ادامه داد: تعطیلی‌ها و محدودیت‌هایی که قبلاً انجام می‌شد، بسیار موثر بود اما این تعطیلی ۶ روزه فایده‌ای نداشت و حتی یک اثر مضر نیز داشت و می‌توان گفت محدودیت‌ها در این بازه زمانی دور زده شد.

توانایی قرنطینه کشور را نداریم

حریرچی در مورد پیشنهاد تعطیلی ۶ روزه تهران تصریح کرد: ما توانایی قرنطینه کشور را مانند چین، ویتنام، استرالیا و نیوزیلند نداشتیم زیرا این کشورها توانستند مردمشان را متقاعد کنند ولی سیستم اجرایی ما این قدرت را ندارد و مردم ما هم همکاری لازم را نمی کنند. 

او افزود: با این وجود ما شرایطی شبیه به این قرنطینه‌ها را در کشور اجرا کردیم اما دیدیم که با وجود اعمال محدودیت‌ها همچنان مغازه‌ها باز هستند و مسافرت‌ها برقرار است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: وقتی یک کارمند حقوق و اضافه‌کاری خود را دریافت می‌کند و معیشت خود را هم به هر شکلی شده می‌گذراند، اگر قرار نباشد سر کار برود اعتراضی ندارد اما وقتی تعطیلی به صورت کامل نباشد، کارها به صورت کلی دچار مشکل می‌شود.

حریرچی بیان کرد: ما از مردم می‌خواهیم مغازه‌ها را ببندند و در خانه بمانند اما اقدام به کارهای غیرضروری می‌کنند و بار سفر می‌بندند. قبلاً هم گفته بودیم که ما با موبایل میزان حرکت مردم را رصد می‌کنیم. اعلام می‌کنم ما نسبت به شرایط عادی با این حجم گسترده تعطیلی در استان تهران با افزایش ۵ درصدی رفت و آمد مواجه بوده‌ایم.

او ادامه داد: ما قبول داریم که دستگاه‌های اجرایی مختلف باید بر اجرای اصولی محدودیت‌ها نظارت می‌کردند، اما اصلی‌ترین بخش اجرایی شدن محدودیت‌ها به آحاد مردم بستگی دارد. به نظر من ما با یک فروپاشی نظام تعامل و تدبیر اجتماعی به دلایلی مانند طولانی شدن پروسه بیماری، خستگی مردم و انتقادات وارده به نظام مدیریت بیماری و واکسن در شرایط کرونایی مواجه شده‌ایم.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: دستگاه‌های اجرایی ما نیز بعضا دچار یک کرختی و لَختی شده‌اند، زیرا دوره انتقال دولت و دستگاه‌های اجرایی را پیش رو داریم. همچنین مباحث اقتصادی نیز فشارهایی وارد می‌کند. برای مثال ما در وزارت بهداشت، به قدری تنها مانده‌ایم که نیروی کاری ما که ۱۶ ساعت در حال کار است ناچار است در ساعت‌های دیگر نیز کار کند. این در شرایطی است که ما از بهمن نتوانسته‌ایم حقوق ساعت‌های اضافی را که کار کرده، بپردازیم.

حریرچی عنوان کرد: به غیر از بیمارستان‌های سپاه و سایر نیروهای نظامی، اکثر بخش‌های دیگر کمک چندانی در زمینه کرونا به ما نکردند و همکاری خوبی نداشتند. این باعث می‌شود که نظام سلامت برای خدمت دچار اختلال شود.

او تصریح کرد: در شرایطی که حتی خانواده‌ها نیز همراه بیمار کرونایی به بیمارستان می‌آید تا خودش به بیمارستان مراجعه کند، پرسنل بیمارستان هر روز در بخش‌های کرونایی فعالیت می‌کند و بیماران مشکوک به کرونا را معاینه و درمان می‌کند.

هر ۶ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند

حریرچی در مورد سویه جهش‌یافته دلتا و افزایش آمار ابتلا در کشور بیان کرد: ما با یک روند کاملاً صعودی مواجه هستیم و تعداد موارد سرپایی هفتگی ما به بالای ۱۴۲ هزار نفر رسیده است یعنی ما روزانه بیش از ۲۰هزار مورد مثبت داریم.

او افزود: تعداد بستری‌های مثبت ما نیز حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر شده یعنی روزی ۲۴۰۰ بستری مثبت داریم و مجموع موارد بستری ما روزانه به ۵۰۰۰ نفر می رسد. در مورد موارد مرگ و میر نیز دیروز ۲۵۹ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم؛ یعنی در کمتر از ۶ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: قبلاً بیمارستان‌های اصلی و بزرگ ما تقریباً اشغال تخت ۱۰۰ درصدی داشتند الان ما روزانه در کشور ۵ هزار بستری جدید مشکوک و کرونایی داریم که در شهر تهران این عدد به ۲ هزار نفر رسیده است. این سوال مطرح می‌شود که این دارو را چه کسی تهیه می‌کند و بودجه اضافه از کجا تامین می‌شود یا سرنگ ۴۲۰ هزار دوز واکسنی که روزانه تزریق می شود، چقدر هزینه دارد و چگونه تامین می‌شود؟

حریرچی افزود: ما نگرانی‌های دیگری نیز داریم یکی جابجایی دولت‌ها و ورود افراد جدید به عرصه کار است. بعد از آن مراسم محرم و پس از آن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را پیش رو داریم همچنین پیک سفرهای شهریور نیز در مقابل ماست و همه اینها ممکن است دوباره برای ما مشکل‌ساز شود.

ادعاها درباره بی‌اثر بودن واکسن کرونا دروغ مغرضانه است

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها ۲۰ تا ۲۸ درصد افراد گفته اند، واکسن نمی‌زنند. باید به این نکته توجه کرد که اغلب موارد فوتی، مربوط به کسانی است که واکسن دریافت نکرده‌اند.

حریرچی افزود: در اغلب شهرستان‌ها مراکز واکسیناسیون عمومی در نیمی از ساعات کاری خود مراجعه کننده ندارند. عواملی از جمله ضعف در سیستم نوبت‌دهی، تبلیغات منفی و انتشار تصاویر مراکز شلوغ در کاهش استقبال از واکسیناسیون عمومی موثر بوده‌اند.

معاون کل وزیر بهداشت هشدار داد: کشورهای پیشرفته هر روز در حال افزایش تزریق واکسن هستند. این در حالی است که در کشور ما مثلا روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در تزریق واکسن به ۱۶۴ هزار دوز نزول کردیم. در حالی که متوسط چند روز قبل ۲۰۰ هزار دوز بود.

وی ادامه داد: اکثر خبرها و ادعاها درباره بی‌اثر بودن واکسن، دروغ مغرضانه است. تزریق واکسن میزان مرگ و میر را تا ۱۰۰ درصد و همچنین بروز علائم ابتلا را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

بیمارستان‌ها خارج از ظرفیتشان کار می‌کنند

حریرچی در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستانی در پیک پنجم و افزایش شمار بستری‌ها اظهار کرد: ما صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم، زیرا مجبوریم چندین هزار بیمار را در همین استان تهران با روش‌های درست و علمی به صورت سرپایی درمان کنیم. در حال حاضر ما اجازه نمی‌دهیم بیماری پشت در بماند، اما اینگونه نیست که به محض مراجعه یک شخص، به سرعت او را بستری کنیم.

او تاکید کرد: تعداد تخت نسبت به جمعیت ما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا هنوز ۱.۸ دهم درصد است یعنی نصف متوسط جهانی است. وقتی ۱۸ ماه است که به طور شدید درگیر کرونا هستیم به ویژه در این پیک پنجم که ما در سطح شهر تهران تاکنون تجربه این مقدار بستری را در طول مدت همه‌گیری کرونا نداشته‌ایم، باعث می‌شود که بیماران قلبی عروقی و سرطانی ما شرایط بستری نداشته باشند و در نتیجه میزان مرگ و میر غیرکرونایی ما افزایش پیدا کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه شمار بستری‌ها در پیک فعلی بیشتر از موارد اوج قبلی است، گفت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد قدرت سرایت گونه دلتا به مراتب بیشتر از سایر انواع جهش‌یافته ویروس کروناست.

او افزود: واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال به خوبی انجام شده است اما متاسفانه در حال حاضر شاهد مرگ و میر و بستری افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال غیر واکسینه در آی‌سی‌یو هستیم.

حریرچی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تزریق روزانه نیم میلیون واکسن آماده است، افزود: تامین واکسن از خارج به دلیل بدعهدی و اقدام به احتکار کشورهای سرمایه‌داری مدتی دچار تاخیر شد، اما اکنون هم بیش از ۱۵ میلیون واکسن داخلی در دسترس است.

او تاکید کرد: زیرساخت‌های فیزیکی واکسیناسیون نیز درست شده است و ما رکورد بالای ۴۰۰ هزار دوز را زده‌ایم. هدف اصلی ما این است که بتوانیم روزانه یک دوز واکسن را به یک درصد مردم یعنی ۸۴۰ هزار نفر تزریق کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در مورد مناسبت‌های مذهبی ماه محرم گفت: هر نوع تجمع بیش از دو نفر باعث افزایش انتقال کرونا و افزایش مرگ‌ومیر می‌شود. مقام معظم رهبری مراسم مذهبی را تنها برگزار می‌کنند.

حریرچی افزود: آن‌ها که مراسم مسلمیه برگزار کردند، شجاعت داشته باشند عذرخواهی کنند، چرا کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند.

تمام معلمان و استادان واکسینه می‌شوند

او در مورد بازگشایی مدارس تصریح کرد: تمام معلمان و استادان را واکسینه خواهیم کرد و میزان واکسن مشخصی را برایشان در نظر داریم، اما همه چیز به نظر سازمان بهداشت جهانی و مجامع بین‌المللی و نظر مجموعه افراد موثر در داخل کشور بستگی دارد. در حال حاضر تعطیلی مدارس اثرات مضری بر کلیت سلامت جامعه و اثرات بسیار مضرتری بر دانش آموزان خواهد داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در نهایت دولت جدید اقدامات لازم را اعمال خواهد کرد، ولی در حال حاضر طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که مدارس بازگشایی شود.
 

کد خبر 616583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha