ابتلای قبلی به کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی ظاهرا در برخی افراد باعث آمادگی دستگاه ایمنی برای مبارزه با کروناویروس عامل کووید-۱۹ می‌شود، اما چرا در همه افراد اینگونه نیست.

virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یافته‌های یک بررسی جدید که نتایج آن پیش از داوری همتا در وب‌سایت پزشکی bioRxiv ارسال شده است، نشان می‌دهد ژن‌ها ممکن است توضیح‌دهنده این تفاوت باشند.

این پژوهشگران پروتئین‌های کوچک یا «پپتیدهایی» را روی ویروس سارس-کوو-۲ (عامل کووید-۱۹) بررسی کردند که هدف گروهی از سلول‌های ایمنی به نام «سلول‌های T کشنده» قرار می‌گرند.

هاشم کوهی از بیمارستان رادکلیف و دانشگاه آکسفورد یکی از پژوهشگران می‌گوید برخی از پپتیدهای سارس-کوو-۲ با پپتیدهای کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی بسیار متفاوت هستند، اما برخی از پپتیدهای این دو نوع ویروس هم بسیار مشابهند.

در همین زمینه:

این پژوهشگران دریافتند در اغلب افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌وند و بهبود می‌یابند، سلول‌های T کشنده فقط به پپتیدهای اختصاصی سارس-کوو-۲ حمله می‌کنند. اما در برخی از بهبودیافتگان سلول‌های T کشنده به پپتیدهایی نیز حمله می‌کنند که کاملا شبیه به پروتئین‌های ویروس‌های سرماخوردگی هستند.

بررسی بیشتر این پژوهشگران نشان داد که افراد دارای ژن‌هایی معین ممکن است با احتمال بیشتری دارای این سلول‌های T کشنده باشند که به پپتیدهای هر دو نوع ویروس حمله می‌کنند و به اصطلاح دارای «واکنش متقاطع» هستند.

هاشم کوهی می‌گوید افرادی که دارای پاسخ ایمنی به این پپتیدهای «مشترک» هستند، ممکن است در معرض خطر کمتر بیماری شدید کووید-۱۹ باشند. 

کوهی و همکارانش در مقاله‌شان می‌گویند برخی از این پپتیدهای مشابه در چندین سویه کروناویروس که آنها شناسایی کرده‌اند، بالقوه می‌توانند به عنوان هدف برای واکسن‌ها و داروهای آنتی‌بادی‌های استفاده شوند.

کد خبر 616479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha