ماه گذشته یک محموله شامل ۲۰۰ خزنده در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) کشف شد و بنا بود ‌پس از بررسی‌های اداره حفاظت محیط زیست استان تهران اگر که این محموله بدون مجوز وارد کشور شده باشد به کشور مبدا بازگردانده شود اما رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران می‌گوید این خزندگان به محیط زیست تحویل داده نشده‌اند.

خزنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اوایل خرداد ماه سال جاری خبر توقیف محموله‌ای شامل ۲۰۰ خزنده در فرودگاه امام خمینی در بار یک مسافر رسانه‌ای شد. یک مسافر که از مبدأ اولیه تایلند و از مسیر امارات وارد کشور شده بود همراه خود سه چمدان حاوی ۳۵ بسته شامل تعداد زیادی مار، مارمولک، لاکپشت، عقرب و رتیل آورده بود که توسط گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)  کشف شد.

از آنجایی که صادرات و واردات گونه‌های حیات وحش مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور است، محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران اعلام کرد که محموله خزندگان توقیف شده از سوی گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، پس از بررسی‌های لازم از سوی محیط زیست در صورت نداشتن مجوزهای مربوطه به کشور مبدا باز خواهد گشت.

در این رابطه نیز سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت که با پیگیری‌های گمرک، قرنطینه حیوانی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) ورود این خزندگان غیرقانونی را به دلایل فنی و احتمال شیوع بیماری مجاز ندانست و مقام قضایی نیز اعلام کرد تا از صاحب کالا تعهدی مبنی بر بازگرداندن فوری کالا به کشور مبدا در اولین فرصت اخذ شود همچنین با هماهنگی های صورت گرفته با مقام قضایی، محموله غیرقانونی خزندگان با مسئولیت و تعهد خود مسافر و تا بازگرداندن به مبدأ در انبارهای گمرک نگهداری می‌شوند و حق ورود به کشور را نخواهند داشت تا در اولین فرصت مجددا به تایلند برگردانده شوند.

اما محمد کرمی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این باره می‌گوید که طبق قوانین و ضوابط گمرک، از آنجایی که این محموله از محل مورد نظر در داخل فرودگاه امام خمینی عبور نکرده و در نتیجه به‌صورت رسمی وارد کشور نشده است به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری تحویل داده نشد.

او ضمن بیان اینکه اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در دو تا سه مرحله با مراجعه به گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) تلاش کردند تا در صورتی که خزندگان وارد شده دارای مجوزهای قانونی نبوده‌اند آن‌ها را ضبط کنند، می‌گوید: گمرک اعلام کرد این خزندگان براساس ضوابط گمرکی هنوز به‌صورت رسمی وارد کشور نشده‌اند و اجازه ورود آن‌ها را به کشور نخواهد داد. برهمین اساس به کشور مبدا بازگردانده خواهند شد.

گرچه گمرک هنوز به‌صورت رسمی اعلام نکرده است که این خزندگان به کشور مبدا بازگردانده شده‌اند یا خیر یا اینکه از چه طریقی بازگردانده شدند اما طبق گفته اولیه سخنگوی گمرک ایران بنا بود این خزندگان توسط همان مسافر به کشور مبدا بازگردانده شوند. این اظهارات در حالیست که در بخش مقرراتی گمرک حیوانات وبسایت شهر فرودگاهی امام خمینی آمده است: ورود و خروج  حیواناتی از قبیل خزندگان و آبزیان و...، خوراک ومکمل، داروها و ... مربوط به حیوان و همچنین فرآورده‌های خام با منشا دامی به‌صورت همراه مسافر ممنوع است.

گفتنی است که در بازار تجارت سیاه قاچاق حیات وحش ‌پس از قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان چهارمین تجارت پرسود دنیا است. بر همین اساس پروتکل و ضوابط بین‌المللی در زمینه نقل و انتقال حیات وحش تعریف شده که هرگونه تصمیم و اقدام گمرک ایران نیز باید مطابق این دستورالعمل‌ها باشد.

کد خبر 615897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha