روز نهم ذی‌الحجه و در حالیکه حاجیان و خادمان برای انجام ادامه مناسک حج راهی صحرای عرفات شده‌اند، فرصتی استثنایی در مکه ایجاد می‌شود؛ این روز یوم الخلیف نام دارد.

روز جانشینی

به گزارش همشهری آنلاین، روز خلیفه در مکه مکرمه همزمان با روز عرفه که در آن حاجیان و خادمان آنها برای ادامه اجرای مناسک حج راهی منا و عرفات می‌شوند رخ می‌دهد.

در این روز که فرصتی استثنایی برای زنان ساکن مکه است، شهر از مردان (تقریبا) خالی است و به طور سنتی اداره امور برای یک شبانه روز به دست زنان مکی واگذار می‌شود.

از آن جهت که در گذشته هر زن وظیفه حاکم مکه را بر عهده می‌گرفت این روز به یوم الخلیف یا روز جانشینی مشهور است.

دلیل سیاه‌ شدن صحن مسجدالحرام چیست؟

به طور سنتی و در گذشته، وظایفی از قبیل کنترل محلات نیز برعهده زنان مکه قرار می‌گرفته؛ برای جلوگیری از حضور آزادانه سارقان احتمالی در کوچه‌های مکه، زنانی که مجهز به سلاح «شوب»، چوبی ضخیم و بلند که با آن کسانی را که مانع راه می‌شدند را وحشت زده میکردند، بودند در کوچه ها قدم می‌زدند.

و پس از نیمه شب عرفه، با بلند شدن نوای تنبور عربی دور هم جمع می‌شدند تا موسیقی حجازی و شادی فرارسیدن عید را با یکدیگر قسمت کنند.

به همین دلیل در نهم ماه ذی الحجه بیشتر زنان با همراهی کودکان خود از حومه و اطراف مکه به مسجد جامع وارد می‌شوند و در این روز صحن مسجدالحرام از حجاج محرم و سفید پوش خالی می‌شود و بانوانی با عبای سیاه عربی به زیارت کعبه شریف مشغول می‌شوند.

 یوم الخلیف یکی از تجربیات استثنایی ساکنین مکه مکرمه است زیرا هر فرد خارجی که در زمان حج وارد مکه شود باید مناسک را به جا بیاورد و بنابراین در روز عرفه در مسجدالحرام حاضر نخواهد بود. 

کد خبر 615659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha