یک مسئول شرکت تولیدکننده واکسن اسپوتنیک ایرانی به اظهارات اخیر سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با این واکسن پاسخ داد.

اسپوتنیک

روزنامه همشهری - مریم سرخوش: سرنوشت واکسن اسپوتنیک‌وی تولید داخل که اوایل تیرماه رونمایی شد، همچنان مبهم است. قرار بود بلافاصله پس از رونمایی، با تولید و توزیع یک میلیون دوز، این واکسن در سبد واکسیناسیون عمومی کشور قرار گیرد، اما با گذشت نزدیک به یک ماه، هنوز خبری از تولید نیست. این در حالی است که مسئولان این شرکت، وعده تولید ماهانه ۹۰۰ هزار دوز واکسن می‌دهند. از سوی دیگر بر اساس تفاهم‌نامه‌های قبلی، شرکت تولیدکننده روسی، وعده تحقق ۶۰ میلیون دوز واکسن را تا پاییز امسال داده بود، تنها دو ماه به شروع پاییز مانده و هنوز واردات میزان ناچیزی از این محموله هم محقق نشده است.

مجموع این اتفاقات اما با انتقادات فراوانی همراه شد تا جایی که یکشنبه شب، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب‌هاوس، اعلام کرد: «روسیه خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده اما خطی به ایران داده که به درد ما نمی‌خورد. اگرچه واکسن‌های اسپوتنیک‌وی به طورمشترک در ایران تولید می‌شود و ایران در اولویت دریافت این واکسن‌هاست اما قطعی و حتمی این واکسن‌ها برای ایران نیست و ما روی آن حساب نکرده‌ایم.»

رضا مستوفی، مدیرعامل شرکت دارویی اکتوور(طرف قرارداد شرکت گامالیای روسیه)، در پاسخ به این انتقادات به همشهری می‌گوید: «کاملا طبیعی و درست است که برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای تهیه و توزیع واکسن، بر اساس واکسن‌هایی که تاییدیه‌ها را دریافت کرده‌اند باشد، در حالیکه واکسن اسپوتنیک‌وی هنوز این تاییدیه‌ها را ندارد.» او دلیل در دسترس قرار نگرفتن این واکسن را، نداشتن این تاییدیه ها می‌داند و می‌گوید: «تولید انبوه این واکسن در حال انجام است اما تا گرفتن تاییده‌های نهایی از وزارت بهداشت و طی شدن مراحل کنترل کیفی زمان نیاز داریم. این واکسن تمام آزمایشات را با موفقیت سپری کرده و پس از عبور از مراحل قانونی به بازار عرضه می‌شود.» از سوی دیگر بر اساس اعلام شرکت طرف قرارداد با گامالیای روسیه، فرآیند تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در خطوط تولیدی اکتوور با موفقیت به پایان رسیده و قرار است ۹۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی یا ۳.۵ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک لایت در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

کد خبر 615577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha