اعلام تعطیلی ۶ روزه دستگاه‌های اداری و دولتی استان‌های تهران و البرز به مدت کمتر از سه ساعت سبب افزایش ناگهانی حجم تردد در مسیرهای منتهی به مازندران و سرازیر شدن موج سفرها به این استان در شرایط حاد کرونایی شده است.

جاده چالوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، موج جدید سفرهای مسافران به مازندران از ساعتی پیش و با اعلام رسمی تعطیلی ۶ روزه دستگاه‌های دولتی و ادارات استان‌های تهران و البرز آغاز شده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز اعلام کرد که بنا بر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس‌جمهوری، تمام ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده، سوم مرداد تعطیل است و در این مدت تردد خودروهای سواری غیربومی ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن افراد علاوه بر جریمه، خودروهای آنان نیز از مسیرها بازگردانده خواهد شد.

اما با وجود تأکید بر پرهیز از تردد خودروهای سواری غیربومی در مسیرهای بین استانی، بلافاصله پس از اعلام این خبر در رسانه‌ها، موجی از خودروها به سمت مازندران حرکت کردند و در برخی نقاط نیز ترافیک سنگینی به همین دلیل ایجاد شده است.

علاوه بر شنیده‌ها و پیگیری‌های تلفنی خبرنگار ایرنا از وضعیت ترددها در محورهای منتهی به مازندران که خبر از افزایش ناگهانی حجم تردد می‌دهد، منابع رسمی مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز این افزایش تردد خودروها از تهران به سمت مازندران را تایید می‌کنند.

افزایش حجم سفر در جاده چالوس

طبق اعلام سامانه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های کشور در ساعت ۱۴، آخرین وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به مازندران این طور گزارش شده است: «تردد در محور کندوان مسیر جنوب به شمال محدوده تونل کندوان ترافیک سنگین مشاهده شده است. در دیگر محورهای مواصلاتی اعم از هراز، سوادکوه و کیاسر تردد به صورت عادی در حال انجام است.»
همچنین بررسی تصویری آخرین تصاویر ثبت شده از ورودی‌ جاده چالوس در دهانه شمالی تونل کندوان نشان می‌دهد که طی برخی ساعات ترافیک سنگینی در این نقطه ایجاد شده و مسافران زیادی در حال سفر به مازندران هستند.

سفرها به مازندران در حالی آغاز شده است که فرمانده انتظامی مازندران از ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی در ایام تعطیلات پیش رو با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در استان خبر داد.

به گفته سردار مرتضی میرزایی برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و با توجه به وضعیت قرمز استان مازندران مسافرت به این استان و تردد خودروهای غیر بومی ممنوع است.

وی اظهار کرد: عوامل انتظامی، پلیس راه و راهور در مبادی ۶ گانه ورودی استان برای اعمال ممنوعیت تردد برای خودروهای غیر بومی مستقر شده‌اند.

اما بنا بر مشاهدات، سفرها با حجم زیادی آغاز شده است و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز بر تعداد خودروها در مسیرهای منتهی به مازندران افزوده می‌شود. این موضوع با توجه به اعلام رسمی آغاز محدودیت‌های تردد از ساعت ۱۸ امروز نیز قابل پیش‌بینی است.

فرصت سفر تا پیش از اعمال محدودیت‌ها

 قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا ساعتی قبل با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ شروع و تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. بر همین اساس بسیاری از افرادی که قصد سفر به مازندران از روز سه‌شنبه برای تعطیلات پایان هفته را داشتند، بلافاصله پس از دریافت خبر تعطیلی ۶ روزه و آغاز اعمال محدودیت‌های تردد از ساعت ۱۸ اقدام به سفر به مازندران کردند تا پیش از آغاز این محدودیت‌ها وارد مازندران شوند.

بر اساس این اطلاعیه، خروج خودروهای شخصی با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگر شهرها به تهران و البرز ممنوع است و خودروهای شخصی دارای پلاک این دو استان، چنانچه برای خروج مراجعه کنند عودت و در صورت عدم تمکین علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌شوند. همچنین سفر از/ به همه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی در سراسر کشور مطلقاً ممنوع اعلام شد.

سرپرست پلیس راه مازندران اظهار کرد: ورود به مازندران از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۸ تیر در همه محورها همچنان ممنوع است که این ممنوعیت تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۴ مرداد ادامه خواهد داشت. همچنین تمام مجوزهای صادر شده در محدودیت‌های جدید بلامحل است. مگر این که موضوع درمانی باشد.

سرهنگ هادی عبادی افزود: پلاک‌های بومی مازندران برای ورود به استان مشکلی ندارند، اما برای خروج از استان محدودیت و ممنوعیت خواهند داشت. علاوه بر ۶ نقطه‌ای که در ورودی‌های استان محدودیت تردد اعمال می‌کردیم، برای کنترل خروجی استان نیز در سه نقطه خروجی شهر مرزن آباد، پلیس‌راه سوادکوه و خروجی آمل به سمت تهران همکاران ما مستقر شده‌اند و به افرادی که قصد خروج از مازندران دارند تذکرهای لازم را می‌دهند؛ چون در صورت خروج از مازندران با توجه به قرمز بودن وضعیت تهران، یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

جلوی خودروهای غیربومی را از هر مسیری بیایند، می‌گیریم

سرپرست پلیس راه مازندران درباره هجوم مسافران به سمت مازندران از محور چالوس خاطرنشان کرد: تا ظهر امروز ورودی استان از سمت استان البرز ترافیک تقریبا پرحجمی داشت که اکنون (عصر امروز) کمی از شدت ترافیک کاسه شده است، اما در محورهای هراز و سوادکوه وضعیت عادی بود. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به انسداد جاده‌ها از ساعت ۱۸ امروز و اعمال محدودیت از استان‌های تهران و البرز، ورودی خودروها به مازندران کاسته شود.

سرپرست پلیس‌راه مازندران گفت: در صورت ورود خودروهای غیر بومی به استان از هر مسیری، در هر نقطه‌ای که همکاران ما با آن‌ها مواجه شوند اقدام به اعمال جریمه و بازگرداندن مسافران خواهند کرد.

عبادی خاطرنشان کرد: اعمال محدودیت‌های تردد در محورهای مازندران مانند روزهای گذشته اکنون نیز در حال انجام است. از ابتدای امسال ۵۰ هزار و ۱۸۸ دستگاه خودرو در مبادی ورودی استان جریمه و اعمال قانون و ۱۶ هزار و ۵۷۷ دستگاه خودرو با پلاک غیربومی نیز به مبدا بازگردانده شدند.

۱۵ استان مازندران در وضعیت قرمز

سفرها به مازندران در حالی از ظهر امروز آغاز شده است که ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان دیگر نیز نارنجی هستند. سرعت شیوع ویروس در مازندران طی موج پنجم بیشتر از هر چهار موج قبلی این بیماری در استان است.

در حال حاضر هزار و ۷۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند که از این تعداد ۲۶۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. 

کد خبر 615549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha