سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو ناظر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در کمیسیون تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۸ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارشی اعلام کرد میزان مشارکت قطعی در انتخابات قبل از ثبت نام و در دیماه سال ۹۹ نزدیک به ۲۷ درصد بود.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خانه ملت قاضی زاده هاشمی بر اساس آمار و نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا وابسته به جهاددانشگاهی و مرکز تحقیقات صداوسیما، میزان مشارکت قطعی در انتخابات قبل از ثبت نام و در دیماه سال ۹۹ نزدیک به ۲۷ درصد بود، که بعد از شکل گیری فضای انتخابات در کشور این آمار در آغاز ثبت نام نامزدها به ۳۴ درصد و در فرآیند ۲۱ روزه تبلیغات و بسیج افکار عمومی در روز انتخابات میزان مشارکت به ۴۸.۸ درصد رسید که این مهم بر نقش موثر کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در هدف گیری درست، طراحی، تنظیم و پردازش برنامه‌های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد.

همچنین بر اساس آمارهای موجود ۸۶.۶ درصد مردم از طریق صداوسیما اقدام به پیگیری مناظره‌ها کرده‌اند و اعتماد به سوالات مناظره‌ها و موضوع بندی برنامه‌های مناظره ۸۳ درصد بود و در نظرسنجی دیگری، ۵۸.۲ درصد مردم، اخبار مربوط به انتخابات را از طریق صداوسیما دنبال کرده‌اند و ۳۲.۱ درصد از طریق فضای مجازی اخبار انتخابات را دنبال می‌کردند.

در مورد شکایات صورت گرفته ۱۱ شکایت از نامزدها و اشخاص حقیقی و حقوقی در حین انتخابات صورت گرفت که در کمیسیون بحث و تعیین تکلیف شد و این اقدام قانونی  در قالب پاسخگویی به مطالب توهین آمیز و هتک حرمت سایر نامزدها و یا سایر افراد و یا اقدام مغایر قانون بر اساس ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری صورت پذیرفت.

در مورد شکایت از اقدام برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما که نامزدها در آن حضور نداشتند، ۳ شکایت واصل شد که این شکایات در شورای نظارت بر صداو سیما رسیدگی خواهد شد.

بیان این نکته نیز حائز توجه است که کمیسیون از ۵ خرداد تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ (تا پایان تبلیغات) روزانه بطور متوسط ۱۰ ساعت و در ۲ نوبت تشکیل جلسه داد و بر کلیه اقدامات تبلیغاتی نظارت داشت.

ضمن آنکه کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با یکایک ۷ نامزد تشکیل جلسه داد و ضمن ابلاغ قانون و دستورالعمل‌های تبلیغات انتخابات، در طول تمامی مناظره‌ها، تمامی اعضای این کمیسیون حضور داشتند.

باتوجه به انتقادات وارده نسبت به ۲ مناظره اول، کمیسیون با تغییر محتوا و ساختار در مناظره سوم سعی کرد در آخرین مناظره همه نامزدها دیدگاه‌های خود را شفاف تر و صریح تر مطرح کنند.

کد خبر 615513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha