مراسم حج امسال اگرچه نسبت به سال گذشته با جمعیت بیشتری از مسلمانان در حال برگزاری است اما تنها میزبان زائرانی از میان افراد واکسینه شده و مقیم عربستان است.

حج 2021

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، مراسم حج پیش از این با حدود ۲.۵ میلیون مسلمان برگزار می‌شد اما امسال فقط ۶۰۰۰۰ نفر مجاز به انجام آن هستند.

زائران روز گذشته (یکشنبه) از شهر مقدس مکه و به دره منا سرازیر شدند تا آیین‌های حج را به جا بیاورند.

منا جایی است که شب را در آنجا می‌گذرانند. این دره باریک که با کوه‌های صخره‌ای‌احاطه شده، در حدود ۵ کیلومتری مسجد الحرام قرار داد.

انتقال زائران با اتوبوس‌هایی که برای رعایت قوانین فاصله فیزیکی نیمه پر بودند انجام شد و ۳۰۰۰ ماشین برقی نیز برای حمل سالمندان و افراد کم توان فراهم بود.

خوابگاه‌های منا نیز با موانعی که بین تخت‌ها قرار گرفته ایمن شده‌اند. سایر فضاهای مشترک مانند نمازخانه و رستوران نیز از جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت مدیریت می‌شوند.

مراسم امسال بزرگتر از زیارت سال گذشته (۲۰۲۰) با این حال زائران از میان بیش از ۵۵۸۰۰۰ درخواست آنلاین انتخاب شدند تا این رویداد فقط با حضور بزرگسالان واکسینه شده، بین از ۱۸ تا ۶۵ سال، و بدون بیماری مزمن برگزار شود.

همچنین زائران به گروه‌های ۲۰ نفره تقسیم شدند تا شیوع عفونت احتمالی به حداقل ممکن برسد. گذشته از اقدامات سختگیرانه فاصله گذاری فیزیکی، «کارت حج هوشمند» نیز برای دسترسی بدون تماس به اردوگاه، هتل و اتوبوس‌ها انتقال زائران به اماکن مذهبی به کار گرفته شد.

تیم‌های بهداشتی وضعیت سلامتی زائران را به طور شبانه روزی و هنگام ورود و خروج از اماکن زیارتی زیر نظر دارند تا در صورت مشاهده فرد بیمار او را فورا به مراکز قرنطینه منتقل کنند.

تصاویر از عرب نیوز و الجزیره انتخاب شده است:

کد خبر 615389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha