مدیرکل بهزیستی استان همدان در نشست خبری خود به مناسبت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی از خدمات این سازمان به مددجویان تحت پوشش گفت.

نشست خبری مدیرکل بهزیستی همدان

فاطمه کاظمی-همشهری آنلاین:

نهاد حمایتی «مهدی دیناری» با بیان این‌که بهزیستی در اکثر آسیب‌های اجتماعی متولی نیست، اظهار کرد: در حوزه اعتیاد حدود ۱۸ نهاد مختلف و در حوزه زنان بی‌سرپرست نیز همین تعداد نهاد موظف به رسیدگی هستند. کلینیک کودکان وی درباره اهمیت راه‌اندازی کلینیک کودکان توضیح داد: با توجه به این‌که کودکان زیر پوشش بهزیستی چه آن‌ها که در خانه هستند، چه کودکان فرزندخوانده و چه کودکان خیابانی و کار دارای مشکلات زیادی هستند، وجود چنین کلینیکی ضروری است. این کلینیک کودک با محوریت قوه قضائیه بوده و آن‌ها هم پیگیر هستند. بهزیستی هم از اعضای هیئت مدیره این کلینیک است که امیدواریم به خویی پیش رود.

همدان بدون کودک خیابانی

دیناری با تأکید بر این‌که همدان کودک خیابانی ندارد، ادامه داد: در همدان کودک کار داریم که طیف گسترده‌ای هم هستند هر چند برخی زیر نظر پدر و مادر اقدام به کار می‌کنند اما مد نظر ما کودکی است که به خاطر نداشتن سرپرست خوب کار می‌کند.

مراکز مثبت زندگی

مدیرکل بهزیستی استان همدان درباره فعالیت مراکز مثبت زندگی توضیح داد: مراکز مثبت زندگی مراکزی هستند که در اواخر سال ۹۹ تاسیس شدند و در همدان ۴۸ مرکز ایجاد شده است.

وی هدف از مراکز مثبت زندگی را هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف این مراکز دسترسی مددجوها و توان‌یابانی است که برای دریافت خدمات به مراکز نزدیک مراجعه می‌کنند.

دیناری ادامه داد: مراکز مثبت زندگی مشکلات بسیاری از نظر نیروی انسانی و خدمات دارند. در این زمینه سازمان بهزیستی کمک می‌کند تا مشکلات آن‌ها برطرف شود زیرا ۲۲ وظیفه سازمان بهزیستی بر عهده این مراکز گذاشته شده است.

خصوصی‌سازی

دیناری با بیان این‌که تمام مراکز برون‌سپاری شده اعم از موسسه‌های خیریه و مراکز مثبت زندگی که مجوز اخذ کمک‌های مردمی دارند، اجازه واریز مبالغ به حساب خود را ندارند، تأکید کرد: این مراکز باید وجوه را وارد حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی کنند و از این طریق در مراکز آن‌ها هزینه شود که گزارش مالی آن نیز ارائه می‌شود.

وی درباره واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش تصریح کرد: مهدهای کودک از سال گذشته به آموزش و پروزش واگذار شده اما با این حال تیمی از بهزیستی آن‌ها را رصد می‌کند.

مددجویان

مدیرکل بهزیستی همدان با بیان این‌که مددجویان بهزیستی دو دسته هستند، توضیح داد: یک دسته از مددجویان کمک‌های مستقیمی می‌گیرند به طوری که کمک‌ها به طور مستقیم از تهران به حساب آن‌ها واریز می‌شود اما دسته دیگر کمک‌های حمایتی و هزینه درمان است و به بیمارانی مانند پروانه‌ای و ضایعه نخاعی تعلق می‌گیرد. حمایت دانشجویی، دانش‌آموزی، مسکن و موردی نیز از مددجویان داریم اما اعتقاد نداریم که این کمک‌ها موثر است بلکه بیشتر آن‌ها تسهیل‌گر هستند.

دیناری در خصوص اعطای وام به مددجویان بهزیستی نیز گفت: در این زمینه ادعا نمی‌کنیم وامی که می‌دهیم صد درصد می‌تواند اشتغالزایی ایجاد کند اما تسهیلاتی که در خصوص اشتغال داده می‌شود بیشتر حمایتی است و همچنین موظف هستیم طبق دستورالعمل‌ها کمک کنیم.

13 هزار شغل

مدیرکل بهزیستی استان همدان تاکید کرد: در زمینه ایجاد اشتغال طی ۹ سال گذشته تعهد ما ایجاد بیش از ۱۰ هزار شغل بود در حالی که به ۱۳ هزار نفر تسهیلات اشتغال داده شد.

دیناری با بیان این‌که به کارفرمایانی که یک مددجوی بهزیستی را وارد شغلی کنند،۵۰ میلیون تومان وام داده می‌شود، گفت: همچنین این کارفرماها تا پنج سال معاف از مالیات هستند.

مسکن

وی با بیان این‌که در بخش مسکن ۳۶ میلیارد ریال اعتبار بهزیستی تخصیص داده است، تشریح کرد: همچنین در این بخش کمک‌ دستگاه‌های همکار ۲۸ میلیارد ریال، تسهیلات بانک‌ها ۴۴۴ میلیارد ریال و آورده مددجو ۱۱۰ میلیارد ریال بود که تخصیص یافت و دو هزار و ۲۰۱ مسکن تحویل مددجویان شد.

دیناری با تاکید بر این‌که همه جمعیت مددجویان بستری ما در مراکز نگهداری واکسینه شده‌اند، گفت: تنها کسانی که خود راضی به تزریق واکسن نشدند و کسانی که مبتلا به کرونای شدید بودند واکسن نزدند.

سالمندانی که در مراکز روانی بستری شدند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگهداری ۳۰ سالمند در مرکز نگهداری بیماران روانی گفت: تمام اسامی مددجویان زیر پوشش در سامانه‌ای ثبت می‌شود اما یک مرکز ۳۰ نفر که وارد سامانه نشده بودند را پذیرش کرده بود که در نهایت ۴ ماه فرصت داده شد تا تعیین تکلیف شوند.

دیناری با بیان این‌که این ۳۰ نفر که سالمند بودند معرفی روانپزشک داشتند که دارای مشکل روانی هستند، افزود: با این وجود این مسئله خلاف آیین‌نامه ما بود و باید ظرفیت این ۳۰ نفر درست شود بنابراین باید بیرون بیایند و به مرکز دیگری بروند چون یک مرکز ظرفیت زیادی ندارد.

داستان ادامه‌دار بیمارستان بهشتی

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص بازگرداندن بیمارستان بهشتی به بهزیستی توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی فعلا به این بیمارستان نیاز دارد بنابراین در صورتی که بیمارستان اکباتان ساخته شود، دانشگاه مجبور است بیمارستان بهشتی را به بهزیستی برگرداند و ما هم منتظر هستیم.

کد خبر 615337

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha