مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

کمبود زمین و افزایش قابل‌توجه قیمت مصالح ساختمانی، از عمده‌ترین دلایل گرانی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر دراین استان است.

ساخت مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، مسکن به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری و پایه بشر، همواره در همه شهرها و درمیان تمام خانواده‌ها یک شاخص مهم برای کیفیت بهتر زندگی محسوب می‌شود؛ شاخصی که این روزها با بالارفتن جهشی اجاره‌بها، زندگی را برای تعداد قابل‌توجهی از مردم سخت‌تر از گذشته کرده و کام بسیاری، تلخ است.
حالا دیگر موضوع تأمین مسکن به‌دلیل تورم شدید به یکی از مسائل تقریبا لاینحل دولت و مردم تبدیل شده‌است و هیچ‌کس را نمی‌توان یافت که بتواند نسخه‌ای مناسب برای رفع این مشکل بزرگ جامعه ایران بپیچد. رشد تورمی این نیازاساسی و همچنین میزان درآمد پایین بیشتر قشرهای جامعه، سبب شده‌است تا در باورعمومی مردم، حالا دیگر تهیه مسکن به‌ویژه برای قشرهای کم‌درآمدتر تبدیل یه یک رویا شود.

دلایل افزایش هزینه‌ها
علاوه بر مشکلاتی که گریبانگیر همه قشرهای جامعه در گوشه‌وکنار کشور است، برخی استان‌ها به‌دلایل مختلف در زمینه تأمین مسکن با مشکلات جدی‌تری مواجهند؛ مشکلاتی که از محدود بودن زمین برای ساخت مسکن‌های جدید، تورم و همچنین نبود کارخانه‌های تولید مصالح دراین استان‌ها ناشی می‌شود.  
به گزارش همشهری، یکی از استان‌هایی که با مشکلات زیادی دراین زمینه دست به گریبان است و چالش‌های بسیاری برسر راه ساخت مسکن دارد، سیستان‌وبلوچستان با جمعیتی است که بسیاری از آنها ازنظر مالی، بضاعت چندانی ندارند. علاوه بر مشکلاتی که عنوان شد، دوری سیستان‌وبلوچستان از مراکز تولید مصالح و ازسوی دیگر هزینه بالای حمل‌ونقل، سبب شده تا هزینه ساخت‌وساز دراین استان پهناور بسیار گران تمام شود.

ساخت مسکن در سیستان و بلوچستان به‌دلیل افزایش قیمت بالای مصالح است، اما عوامل دیگر نیز باعث شده تا هزینه ساخت خانه دراین استان افزایش یابد. یکی از این دلایل، نبود کارخانه‌های تولیدی مصالح دراین پهنه است. به‌همین دلیل هم تولیدکنندگان مسکن مجبورند مصالح خود را از استان‌های دیگر تأمین کنند که به این ترتیب مجبور می‌شوند هزینه حمل‌ونقل را نیز به سایر هزینه‌ها اضافه کنند و همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت ساخت مسکن نسبت به سایر نقاط کشور می‌شود.

ازسوی دیگر، نبود زمین کافی نیز باعث افزایش قیمت ساخت مسکن در این استان می‌شود، به‌گونه‌ای که درحال‌حاضر قیمت هرمترمربع منزل مسکونی در گران‌ترین نقطه زاهدان، یعنی خیابان دانشگاه، ۱۵میلیون‌تومان است و این رقم در ارزان‌ترین نقطه مرکز سیستان‌وبلوچستان، یعنی پهنه شمالی و کریم‌آباد، به ازای هر مترمربع به یک میلیون‌تومان می‌رسد.

افزایش هزینه ساخت مسکن روستایی
افزایش هزینه ساخت مسکن در شهر یا روستاها با یکدیگر تفاوتی ندارند و به‌همین دلیل هم شاهد افزایش بهای ساخت هر واحد مسکونی روستایی نیز هستیم که بالطبع قیمت نهایی خانه‌های روستایی نیز بالا می‌رود. دراین راستا مدیرکل بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهارکرد: سال گذشته هزینه ساخت هر مترمربع مسکن روستایی بین یک ‌میلیون ‌و۳۰۰هزارتومان تا یک‌ میلیون‌ و ‌۵۰۰هزارتومان بود، درحالی‌که اکنون این میزان هزینه برای ساخت هرمترمربع خانه روستایی به ۴میلیون تومان رسیده است. «خلیل منبتی» گفت: افزایش قیمت‌ها به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست و به‌همین دلیل انتظار داریم مراحل اداری اعطای وام هرچه سریع‌تر طی شود تا دوباره به مشکل افزایش بعدی قیمت مصالح و دیگر ملزومات برخورد نکنیم. وی افزود: بانک‌ها باید دراین‌باره همکاری لازم را داشته باشند تا ارزش وام دریافتی ازسوی روستاییان، به‌دلیل افزایش بی‌حد قیمت‌ مصالح ساختمانی، کاهش چشمگیری پیدا نکند.

نبود کارخانه تولیدی مصالح
مدیرعامل شرکت تعاونی اتحادیه تعاونی‌های مسکن استان سیستان‌وبلوچستان هم به همشهری گفت: ساخت مسکن در مرکز استان به‌ازای هرمترمربع، ۷میلیون تومان هزینه دارد که این موضوع سبب شده تأمین مسکن برای مردم استان بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. «محمد جامی» هم دلیل بالا بودن هزینه ساخت خانه در استان را نبود شرکت‌های تولیدی‌ مصالح دراستان عنوان کرد و افزود: بخش عمده مصالحی که در استان برای ساخت مسکن و دیگر فعالیت‌های عمرانی استفاده می‌شود وارداتی هستند، چراکه این شرکت‌ها عملا در سیستان‌وبلوچستان هیچ کارخانه تولیدی ندارند. به‌همین دلیل مصالح از استان‌های دیگر وارد استان می‌شود و مسافت زیاد و دوری از استان‌های تولیدکننده مصالح هم موجب می‌شود هزینه حمل‌ونقل و ترابری افزایش یابد که این مساله هم مزید برعلت شده است. به این ترتیب ساخت خانه دراین استان نسبت به سایر مناطق کشور بسیار هزینه‌بر است.

کمبود زمین
معاون املاک اداره‌کل راه و شهرسازی استان سیستان‌وبلوچستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهارکرد: اکنون قیمت معمول و عرفی مسکن در گران‌ترین نقطه زاهدان، یعنی خیابان دانشگاه، هرمترمربع ۱۵میلیون‌تومان و در ارزان‌ترین نقطه شهر، یعنی پهنه شمالی و منطقه حاشیه‌نشین کریم‌آباد، متری یک میلیون تومان است. «مرتضی مقدسی» عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در زاهدان، نبود زمین و محدود بودن حیطه ساخت‌وسازهاست. یعنی مدت‌هاست که محدوده ساخت‌وسازها در زاهدان افزایش پیدا نکرده و دستور هم بر گسترش عمودی ساخت‌وسازها در شهر است. به‌همین دلیل کمبود زمین باعث شده تا بلندمرتبه‌سازی در زاهدان افزایش پیدا کند و دراین میان، کمبود زمین و بالا بودن میزان تقاضا، زمینه‌ساز افزایش ارزش‌افزوده زمین و درنهایت هم گران‌ترشدن خانه‌ها شده‌است.

مسافت بیشتر؛ مصالح گران‌تر
معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم دراین زمینه گفت: کمبود مصالح در قیمت ساخت‌وسازها در استان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به‌عنوان مثال، سیمان در استان تولید می‌شود، اما بیشتر مصالح موردنیاز از استان‌های دیگر وارد می‌شود؛ هرچند مدتی تولید سیمان نیز محدود شده بود. اکنون نیز تولید سیمان به‌دلیل مصرف بالای برق تعطیل شده‌است، به همین دلیل هم سیمان موجود نیز سر از بازارسیاه درآورده‌است. وی افزود: همه این موارد بر قیمت تمام‌شده مسکن اثر می‌گذارد، زیرا تولیدکننده مسکن نمی‌تواند کار خود را تعطیل کند.
«ابوالفضل مهدیار» اضافه‌کرد: زمانی که طرح اقدام ملی مسکن در استان کلید خورد، قیمت میلگرد بیش‌از ۵ هزارتومان بود، اما اکنون این رقم به ۲۰هزارتومان رسیده‌است. ازآنجا که این کالا از اصفهان وارد سیستان‌وبلوچستان می‌شود، دوری مسافت افزایش هزینه را به‌دنبال دارد. حال اگر قرار باشد این میلگرد به چابهار برسد، هزینه حمل‌ونقل بیشتر هم خواهد شد. درواقع هرچه شهرها دورتر باشند، هزینه‌های حمل و نقل و درنهایت قیمت مصالح نیز بیشتر خواهد شد.

کد خبر 615186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha