سازمان بهداشت جهانی با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو، اعلام کرد که یک کارگروه جدید برای تحقیق درباره علت شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، تصمیم جدید سازمان بهداشت جهانی در حالی مطرح می‌شود که ۴‌ ماه قبل، یک تیم دیگر از این سازمان پس از ماه‌ها انتظار موفق شد به چین سفر کند و از آزمایشگاه ووهان، یعنی جایی که تصور می‌شود ویروس از آنجا نشت کرده باشد، بازدید کرد. این گروه اعلام کرد که احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بسیار اندک است؛ موضوعی که اعتراض برخی کشورهای جهان و افزایش فشارها بر سازمان بهداشت جهانی برای انجام تحقیقات بیشتر را به‌ دنبال داشت.

اکنون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در یک چرخش ناگهانی از مواضع گذشته‌اش، اقرار کرده که رد ارتباط میان شیوع ویروس کرونا و آزمایشگاه ووهان، «زودهنگام» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تدروس ادهانوم افزود: «من خودم تکنسین آزمایشگاه بودم. من ایمونولوژیست هستم و در آزمایشگاه کار کرده‌ام؛ خطا در آزمایشگاه رخ می‌دهد.»

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی که در ژنو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که تیم قبلی برای دسترسی به اطلاعات در چین با محدودیت‌هایی بسیار روبه‌رو بوده است. این سخنان نخستین‌بار است که از سوی دبیرکل سازمان بهداشت جهانی مطرح می‌شود. ادهانوم همچنین از دولت چین خواست همزمان با انجام تحقیقات از سوی دانشمندان درباره منشأ پیدایش ویروس کرونا، خود شفاف‌سازی کند و اطلاعات بیشتری در اختیار جهان قرار دهد.

آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین فشار را به سازمان بهداشت جهانی برای تکرار تحقیقات وارد کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دائما ویروس کرونا را «ویروس چینی» می‌خواند و معتقد بود این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان نشت کرده است. دولت جو بایدن نیز حدود ۲‌ ماه قبل خواستار تحقیق مجدد در این رابطه شد.

پیش از این سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز در چند گزارش تأکید کرده‌اند که ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان نشت پیدا کرده است. این سازمان‌ها قرار است تا یک‌ ماه دیگر گزارش جامعی درباره تحقیقاتشان در زمینه علت شیوع ویروس به دولت بایدن تحویل دهند.

کد خبر 615111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha