اگرچه مراسم حج امسال نیز مانند سال گذشته و با توجه به شرایط همه‌گیری تنها توسط شهروندان سعودی و به تعداد محدود برگزار می‌شود، با دیدن تصاویری از این سرزمین مقدس و عتیق ما نیز در شادی و مبارکی این ایام سهیم می‌شویم:

مراسم حج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، با طلوع خورشید روز یکشنبه بر فراز مکه، حداکثر شصت هزار زائر ملبس به لباس سفید احرام سفر معنوی پنج روزه خود را آغاز می‌کنند.

مراسم حج که به عنوام یکی از پنج ستون اسلام همه ساله و تا پیش از شیوع ویروس کرونا، با حضور حدود ۲.۵ میلیون زائر برگزار می‌شد، امسال نیز بدون شرکت هیچ زائر خارجی و تنها با حضور شهروندان سعودی واکسینه شده که بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن دارند برگزار می‌شود.

مسلمانان معتقدند که حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل، کعبه را به عنوان خانه خدا بنا کردند. این سازه چندین بار ساخته و بازسازی شده است که آخرین مرمت و بازسازی اساسی آن در سال ۱۹۹۶ انجام گرفته است اما محوطه مسجدالحرام طی چند دهه گذشته به طور مستمر و قابل توجهی گسترش یافته است.

در سال ۲۰۱۹، عربستان سعودی اعلام کرد که طی ۵۰ سال گذشته پذیرای بیش از ۹۵ میلیون زائر بوده و با اشاره به پروژه گسترش حرم، اعلام کرد قصد دارد هر ساله ۳۰ میلیون زائر را برای حج و عمره میزبانی کند. بیشترین آمار اما مربوط به سال ۲۰۱۲ است که نزدیک به ۳.۲ میلیون زائر از بیش از ۱۹۰ کشور جهان به حج تمتع پرداختند.

در مراسم حج که از هشتمین روز آخرین ماه سال قمری، ۸ ذی‌الحجه، آغاز می‌شود، حاجیان در منا، کوه عرفات، مزدلفه، جمرات و مسجدالحرام مناسک خود را به جا می‌آورند و سپس به شهرهای خود باز می‌گردند.

در این مجموعه تصاویر سیر توسعه مسجدالحرام به خوبی مشخص است(این ویدئو صدا ندارد):

کد خبر 614729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha