آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد که از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه آغاز شده بود، با تلاش‌های صورت‌گرفته پس از ۷ شبانه‌روز مهار شد.

آتش‌سوزی جنگلهای گچساران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه ۱۷ تیر که آتش در جنگل ها و مراتع کوه نارک گزارش شد، امدادگران دستگاه های اجرایی به ویژه منابع طبیعی،مسئوولان و طبیعت دوستان خود را برای اطفای حریق به منطقه رساندند.

محمد محمدی اضافه کرد: از ساعت ۱۳ روز ۲۳ تیر نخستین بالگردها به منطقه محل آتش‌سوزی رسید و کارزار تلاش برای نجات جنگل های گچساران از آتش به اوج رسید.

وی بیان کرد: روزانه ۱۵ تا ۲۰ سورتی پرواز در مناطق محل آتش‌سوزی انجام شد تا جایی که تنها در دو روز گذشته ۳۰۰ نفر با ۳۳ سورتی پرواز به ارتفاعات محل ۲ آتش سوزی اعزام شدند.

او تاکید کرد: با وجود کنترل چندین مرتبه آتش سوزی در عرصه های طبیعی کوه های نارک و خامی گچساران اما وزش بادهای شدید عصرگاهی باعث شعله ور شدن دوباره آتش می شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: روز سه شنبه هفته جاری نیروهای امدادی با تجهیزات زمینی و بالگردها در عملیاتی طاقت فرسا تا ساعت ۱۴ آتش هر دو منطقه را کنترل کردند اما وزش بادهای عصرگاهی شعله های آتش را دوباره روشن کرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون آتش در هر دو منطقه خامی و نارک مهار شده است اما ۱۵۰ نفر از امدادگران برای پایش دوباره مناطق حادثه‌دیده در منطقه در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه بالگردهای آبپاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته اند و مهار آتش با دستگاه های دمنده و  شاخه درختان انجام شد.  این آتش سوزی در  ۱۰ مرحله کنترل شده بود که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت‌گذر بودن منطقه  و وزش باد دوباره شعله‌ور می شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت‌گذر بودن، وزش باد، گرمی هوا و شیب تند مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود و بنابراین کنترل و مهار آتش ۷ روز طول کشید.

وی تاکید کرد: وسعت آتش سوزی و علت آن پس از اطفای حریق اعلام می شود اما عامل آتش‌سوزی احتمالا انسانی است.

آتش سوزی گچساران به روایت آمار

امسال بیش از این ۹  فقره آتش‌سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در ۲۹ مورد آتش سوزی دچار آسیب جدی شد ولی هنوز آماری از آتش سوزی های امسال گچساران  منتشر نشده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد. سطح جنگل‌های ایران در ۵۰سال گذشته از ۱۸ میلیون هکتار به حدود ۱۴ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.

بر اساس آمار سالانه حدود ۴ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان نابود می‌شود. این در حالی است که در ایران سالانه یک میلیون هکتار نیز به وسعت بیابان‌های کشور افزوده می‌شود.

کد خبر 614580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha