انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم با ابتکاری ویژه همراه شده که از نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مثبت و ارزشمند است؛ ابتکاری که تاکنون انجام یا حداقل رسانه‌ای نمی‌شد و آن هم جلساتی است که میان مسئولان و وزیران دولت دوازدهم با رئیس‌جمهور منتخب صورت می‌گیرد.

حمیدرضا ترقی

همشهری - سلمان زند: تاکنون حسن روحانی و ابراهیم رئیسی پیش از انتقال دولت، ۲دیدار با یکدیگر داشته‌اند که در نوع خود کم‌سابقه بوده است. به جز رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول او، تاکنون ۲۱ نفر از وزرا، معاونان و روسای سازمان‌ها با رئیس‌جمهور منتخب دیدار داشته‌اند. در این میان، گرچه همه فعالان ۲جناح بر مثبت بودن این دیدارها تأکید دارند، اما طرفداران دولت حسن روحانی این جلسات را ابتکار این دولت می‌دانند و حامیان رئیسی، جلسات را از بزرگواری و تدبیر رئیس‌جمهور منتخب تفسیر می‌کنند.

 در همین زمینه، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به دستور حسن روحانی برای همکاری دولت با رئیس‌جمهور منتخب، گفته که «رئیس‌جمهوری دستور داده است انتقال قدرت آرام داشته باشیم و از طرف دیگر همه اطلاعات خود را در اختیار آقای رئیسی قرار دهیم. می‌خواهیم طوری عمل کنیم وقتی رئیس‌جمهور منتخب، دولت را تحویل گرفت به اندازه ما اطلاعات داشته باشد. می‌خواهیم همکاری داشته باشیم؛ چون سال ۹۲ کسی با ما همکاری نکرد و ما خود در پی این وزیر و آن وزیر می‌رفتیم و اطلاعات می‌گرفتیم.» به هر روی این ابتکار از سوی هر طرفی که صورت گرفته است، می‌تواند بیانگر پیچیده و بزرگ بودن چالش‌های فعلی کشور هم باشد و چه بسا همین امر هم این دیدارها و انتقال سریع‌تر اطلاعات از دولت مستقر به دولت آینده را ضروری کرده است.  

حمیدرضا ترقی، فعال اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با همشهری ضمن ارزشمند خواندن این جلسات آن را ناشی از بلوغ و پختگی سیاسی نظام جمهوری اسلامی در انتقال قدرت در مقایسه با کشورهایی چون ایالات‌متحده آمریکا یا افغانستان دانست و البته از روحیه خوب و سیاست‌های پخته رئیسی در شنیدن همه نظرات تمجید کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

امسال در پروسه انتقال دولت، شاهد برگزاری جلساتی میان اعضای دولت فعلی با رئیس‌جمهور منتخب هستیم. از نظر شما دلیل این جلسات چیست و چه مزایا یا نتیجه‌های احتمالی خواهد داشت؟
به‌نظر می‌رسد که بخشی از این نوع رفتار به سیاست‌ها و روش پخته و جوانب‌نگرانه شخص آقای رئیسی و روحیه بسیار خوب او در استفاده از تجربیات و نظریات همه فعالان و صاحب‌نظران و نداشتن تعصب جناحی و سیاسی در اداره مطلوب و حکمرانی مطلوب کشور مربوط می‌شود.

بخشی هم ناشی از پختگی سیاسی کشور ما در این نوع تعاملات است که تغییر و تحولات به‌ویژه در انتقال قدرت در کشور در آرامش کامل رخ می‌دهد.
این امر نشان می‌دهد که در کشور ما از کشورهایی مثل آمریکا و حتی افغانستان و... عبرت‌گیری شده و تجربه اندوخته‌ایم؛ چراکه انتقال قدرت در این کشورها موجب تمسخر دنیا شد و نتوانستند آداب مناسب و مطلوبی را در انتقال قدرت رعایت کنند. در کشوری مانند آمریکا می‌بینید که انتقال قدرت با آن کیفیت نامطلوب صورت گرفت و منجر به زدوخورد و درگیری شد. کنگره را محاصره کردند و پلیس و ارتش وارد شدند و شرایط بحرانی پیش آمد و اهانت‌های بسیاری بین هواداران ۲رئیس‌جمهور مستقر و منتخب رخ داد.

 این رخدادها را مقایسه کنید با شیوه‌ای که در کشور ما در حال انجام است و نشان می‌دهد که ملت و مسئولان ما در این زمینه از نظر رشد و بلوغ سیاسی چه پیشرفتی دارند.
همچنین در همسایگی ما در افغانستان از ۲۵میلیون واجد شرایط شرکت در انتخابات، فقط ۲میلیون نفر رأی دادند و در نهایت هم ۲نامزد اصلی انتخابات، هر کدام ۸۰۰یا ۹۰۰هزار رأی داشتند و هر دو منتخب هم مراسم تحلیف برگزار کردند!

اینها همه بیانگر این است که واقعا جمهوری اسلامی در روند انتخابات نه‌تنها از نظر دمکراسی و رعایت سازوکارهای دمکراتیک بسیار پیشرفت کرده، بلکه در آداب انتقال قدرت هم رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است.
این رفتارها همچنین نشان می‌دهد که تفکرات و روحیات غلط که موجب اتفاقات سال ۸۸شد، دیگر در کشور ما وجود ندارد و تفاوت میزان قانون‌گرایی در آن جریان‌ها با شرایط کنونی نشان می‌دهد که چقدر در نگاه افراد و منتخبین به انتخاب شدن و مسئولیت‌پذیری در جامعه تفاوت هست.

در این فرایند قدرت، آیا مورد قابل انتقادی هم بوده؟
بله، به‌رغم این کار بسیار خوب، متأسفانه در کشور ما رسانه‌ها هیچ کار تبلیغی در مورد آن انجام نداده‌اند.

خب، ما الان در حال انجام همین کار هستیم، مگر اینکه منظور شما صداوسیما باشد؟
شما فعلا طرح سؤال می‌کنید و مشخص نیست تیترتان چه باشد! اما به هر حال باید این‌کار صورت بگیرد و این کار به‌عنوان یک پیشرفت و بلوغ سیاسی و نقطه درخشان در کشور مطرح شود.

مهم‌ترین دستاورد چنین جلساتی را چه می‌دانید؟
من فکر می‌کنم که این مسئله در ایجاد آرامش در کشور بسیار تأثیر دارد و مورد تحسین مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است؛ هم دولتمردان فعلی که برای انتقال آرام قدرت همکاری می‌کنند و هم رئیس‌جمهور منتخب که این زمینه را کاملا فراهم کرده و متواضعانه با ارتباط و دعوت از وزرا، اینگونه پخته برخورد می‌کند. همه اینها نشانه ثبات و آرامش و ارتقای توسعه سیاسی در کشور است و سبب افزایش میزان همکاری و هم‌افزایی میان نیروهای دلسوز و دولت آینده و کاهش کدورت‌ها می‌شود. درواقع سبب می‌شود که همه خود را در رشد و تعالی کشور سهیم بدانند. این نتایج می‌تواند نوید آینده خوبی را برای کشور و ملت ایران داشته باشد.

اگر از جنبه‌ای دیگر بخواهیم به این دیدارها نگاه کنیم، میزان چالش‌هایی که در کشور داریم و اهمیت آنها و اینکه باید مشکلات عمده کشور سریع‌تر حل شوند هم می‌تواند دلیلی برای این جلسات باشد؟
قطعا خیلی مؤثر است. این جلسات موجب شده که اولا چالش‌ها از دولت فعلی به دولت آینده منتقل نشود و قبل از اینکه دولت جدید سر کار بیاید، راهکاری برای آنها تهیه و پیش‌بینی کند و دولت جدید با دست پری از راهکار و چاره‌اندیشی برای عبور از چالش‌های موجود، مسئولیت را بپذیرد. این کمک بسیار زیادی به دولت آینده است که امیدواریم موجب شود مردم هم کمترین مشکلات را شاهد باشند.

مهم‌ترین این چالش‌ها از نظر شما چیست که چنین جلساتی را ضروری کرده است؟
مثلا یکی از چالش‌ها مسئله کمبود کالاهای اساسی در ذخایر استانی و انتقال نیافتن آنها از گمرکات به مناطق موردنیاز برای مصرف بود که همین جلسات و تعاملات موجب شد که هماهنگی در میان دستگاه‌های مربوطه ایجاد و زمینه انتقال این کالاها به سرعت فراهم شود؛ مشکلی که می‌توانست در ماه‌های آینده به یک بحران اجتماعی تبدیل شود، اما با تدبیر و هماهنگی مسئولان دولت فعلی و دولت آینده رفع شد. این آثار و تبعات مطلوب می‌تواند زمینه عبور دولت جدید از چنین چالش‌هایی را که فراوان هم هستند، فراهم کند.
در مثالی دیگر در زمینه صنعت نفت هم می‌توان با چنین تدابیری به نتیجه برسیم و راهکارهایی برای بحران فعلی اعتصابات نفتی فراهم شود.

در مورد احیای برجام هم این جلسات می‌توانند راهگشا باشند؟
 در مورد برجام توپ در میدان غربی‌هاست و به‌نظر می‌رسد که آنها احساس کرده‌اند نمی‌توانند روی اتمام مذاکرات با دولت فعلی به نتیجه‌ای برسند. بر این اساس امروز و فردا می‌کنند تا بتوانند این مسئله را در مذاکرات با دولت آینده حل کنند.
البته دولت فعلی همه تلاش خود را برای رسیدن به یک چارچوب مناسب در توافق به‌کار برده و اکنون هم در موقعیت و شرایط خوبی مذاکرات را به دولت آینده تحویل می‌دهد.
در پایان امیدواریم که هم مردم و هم مسئولان که زمینه‌ساز این تحول و دگرگونی در کشور هستند، آثار و برکات این تعامل خردمندانه و مبتنی بر تامین مصالح و منافع ملی را در آینده بچشند و بتوانند کشور را از چالش‌هایی که فراروی آن هست با هوشیاری، درایت و تاب‌آوری بیشتر ملت، عبور دهند.

کد خبر 614446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha