مقام‌های آمریکایی در تازه‌ترین ادعای خود علیه ایران از لو رفتن نقشه چهار ایرانی برای ریودن یک روزنامه‌نگار ضد ایرانی مقیم نیویورک خبر دادند.

ایران و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پلیس فدرال آمریکا FBI مدعی شده‌اند چهار عضو ایرانی یک شبکه جاسوسی مدتی پیش می‌خواستند یک روزنامه‌نگار ایرانی - آمریکایی را از خانه‌اش در بروکلین نیویورک بدزدند و با قایق‌های تندرو از راه دریا به ونزوئلا منتقل کنند. نقشه بعدی بازگرداندن این فرد به ایران با توجه به وجود روابط خوب کاراکاس با تهران بوده است.

ویلیام سویینی، رئیس پلیس فدرال نیویورک در این باره گفته است: «متهم اصلی از نظر ما یک گروه است که حکومت ایران از آن پشتیبانی می‌کند. آنها می‌خواستند یک روزنامه‌نگار را در خاک ما بربایند و به زور به ایران بازگردانند.» گرچه در گزارش پلیس فدرال از هدف این عملیات پیچیده به عنوان «قربانی-۱» نام برده شده اما یک ایرانی مقیم نیویورک به نام میم عین کوشیده از آبزگل‌آلود ماهی بگیرد و خود را به این عملیات آدم‌ربایی بچسباند.

رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند با توجه به موفقیت نیروهای ایرانی در بازگرداندن چند چهره ضد ایرانی در گذشته، این گروه ابتدا تلاش کرده بود هدف خود را به کشور سوم در خاورمیانه منتقل و از آنجا به تهران برساند. میم-عین مدعی است پلیس فدرال از هشت ماه پیش به او هشدار داده که زیر نظر ماموران و جاسوسان ایرانی است و از چند ماه قبل اعضای خانواده‌اش را در سه خانه مختلف اسکان داده تا از آسیب احتمالی در امان بمانند.

در گزارش پلیس فدرال آمریکا چند نام مرتبط با این عملیات هالیوودی به میان آمده است؛ علیرضا شوارقی فراهانی، ۵۰ ساله و مامور ارشد اطلاعات ایران، محمود خازعین ۴۲ ساله، کیا صادقی ۳۵ ساله و امید نوری ۴۵ ساله. گفته می‌شود این افراد همگی در ایران هستند اما نیروهای امنیتی آمریکا اوایل ماه جولای یک شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار به نام نیلوفر «نلی» بهادری‌فر را به اتهام دست داشتن در تامین مالی این عملیات بازداشت کرده‌اند.

آمریکایی‌ها مدعی‌اند طرح ربودن میم-عین بخشی از یک عملیات گسترده‌تر وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی ایران است که شامل بازداشت و بازگرداندن چند شهروند ایرانی از کانادا، انگلستان و امارات می‌شود. پیش‌تر روح‌الله زم و جمشید شارمهد هم در عملیات پیچیده به همین سرنوشت گرفتار و به ایران منتقل شده بودند.

کد خبر 614391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha