شهردار تهران امروز روز پرمشغله‌ای داشت و ادامه استفاده از دیپلماسی شهری برای حل مسائل پایتخت با سفرای دو کشور ژاپن و هلند در تهران دیدار و گفت‌وگو و بر ضرورت استفاده از تجربه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

حناچی

به گزارش همشهری آنلاین،حناچی ابتدا در دیدار با آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران پیش بینی اقدامات قبل از زلزله در شهرداری تهران را از نتایج همکاری شهرداری با ژاپن عنوان کرد وگفت: تهران نیز مانند اکثر کلانشهر های دنیا درگیر موضوعات و مشکلاتی مانند ترافیک، آب و کنترل آلاینده‌ها است. بیش از ۲۴۰ سال از پایتختی شهر تهران می گذرد و به نظر می رسد آغا محمدخان قاجار به درستی تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرده است.

حناچی افزود: در حال حاضر برای حل مشکل ترافیک، توسعه حمل و نقل و عمومی را در دستور کار داریم و متروی تهران در کمتر از یک دهه اخیر بیش از ۵۰ درصد برنامه فیزیکی خود را اجرا کرده است. هفت خط مترو به بهره برداری رسیده و سه خط دیگر نیز در برنامه داریم.

استفاده از خودروهای برقی در تهران

حناچی ادامه داد: شرایط تحریم کار ما را در تامین واگن سخت کرده اما بر اساس تجربیاتی که در واگن سازی تهران داشتیم اولین رام قطار ملی را طراحی و اجرا کردیم. همچنین کنترل آلاینده ها و استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل ونقل عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و حتی خودروهای شخصی جزو برنامه های آینده برای تهران است.

شهردار تهران با بیان اینکه داشتن سناریوی حادثه و پیش بینی برای اقدامات قبل از زلزله نتایج همکاری با ژاپن در زمینه زلزله است، عنوان کرد: همکاری های دیگر در بحث کنترل آلودگی هوا با ژاپن داشتیم و تجربیات آنها برای سنجش آلاینده‌های هوای تهران را مورد استفاده قرار داریم.

او درباره خطر آفرینی و خشک شدن بعضی از درختان کهنسال در محل سفارتخانه ژاپن در ایران که مورد تاکید سفیر ژاپن بود نیز توضیح داد: همکاران ما در فضای سبز کمک می‌کنند تا گونه های گیاهی مانند چنار را جایگزین و علت خشک شدن را نیز پیدا کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: تجربیات ژاپن در دو زمینه پسماند و نوسازی بافت فرسوده می‌تواند در شهرداری تهران مورد توجه قرار گیرد. مایلیم انتقال تجربیات در بحث بافتهای فرسوده و تغییراتی که در مقیاس محلات در ژاپن انجام شده، صورت گیرد.

او با بیان اینکه با فراگیر شدن پاندمی کرونا برقراری ارتباطات مجازی راحت تر شده است، عنوان کرد: امیدواریم ترتیبی اتخاذ کنید که برای این دو موضوع کارشناسان شهرداری و کشور ژاپن ارتباطات لازم را برقرار کنند. مثلا در زمینه اجرای سیاست های ۳R می تواند این تبادل اطلاعات انجام شود.

حناچی اضافه کرد: در تهران البته تفکیک را در ایستگاه‌های میانی و ‌مبدا انجام می دهیم اما انضباط شما در ژاپن شرایط خاصی را فراهم کرده که منجر به موفقیت شده است. از همین رو علاقه‌مندیم از شروع سیاست‌ها تا انتهای این تجربیات را در اختیار متولیان پسماند تهران قرار دهید.

کاهش تولید پسماند در تهران

شهردار تهران یادآوری کرد: در آغاز این دوره از مدیریت شهری روزانه ۷۲۰۰ تن زباله در تهران تولید می شد که با اجرای سیاستهای کاهش پسماند به روزانه ۵۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است. بخشی از پسماندهای قابل تفکیک در ایستگاه‌های میانی جدا می شود و اساسا حمل نمی شود. همچنین دستگاه زباله سوز روزانه ۲۰۰ تن زباله را به ۲ مگاوات برق تولید می کند که دنبال افزایش آن هستیم.

او با بیان اینکه تهران علی‌رغم آلودگی و ترافیک، بسیاری از جاذبه های تاریخی و طبیعی خود را حفظ کرده است، توضیح داد: یکی از ویژگی های تهران تنوع آب و هوایی و جغرافیایی آن است. در قسمت شمالی ارتفاعات بالای ۴ هزار متر و در قسمت های جنوبی کویرهایی که شن روان دارند و شتر در آن پرورش داده می شود، وجود دارد و این تنوع آب و هوایی در کمتر جایی در دنیا دیده می شود.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که کشور ژاپن در این شرایط سخت کرونایی و اقتصادی، «المپیک» به یاد ماندنی و موفقی را تجربه کند.

همکاری ژاپن و ایران در زمینه مدیریت بحران

سفیر ژاپن در تهران نیز در این دیدار گفت: متروی تهران بسیار گسترش پیدا کرده و این به خاطر تلاش شهرداری است متروی ژاپن نیز بسیار پیشرفته است و اگر مشکل تحریم برطرف شود می توان در این زمینه از تبادل تجربیات و فناوری های نو استفاده کرد.

آیکاوا کازوتوشی افزود: بزرگ‌ترین مشکل کشور ژاپن پیر شدن جمعیت است و به خاطر همین مشکل، دولت های محلی مجبور شدند بیشتر برای رفاه مردم هزینه کنند. در ایران جمعیت جوان است و به همین دلیل ایران بااین مشکل روبه‌رو نشده ولی در آینده ممکن است با آن روبرو شود.

سفیر ژاپن ادامه داد: همکاری ژاپن و ایران در زمینه مدیریت بحران در بلایای طبیعی، آلودگی هوا و تامین سنجش آلاینده ها، تامین تجهیزات پزشکی در بیمارستان امام حسین (ع) انجام شده و قصد داریم به این همکاری در زمینه های مختلف ادامه دهیم.

کازوتوشی اضافه کرد: در ژاپن قانون «بازیافت» وجود دارد و هزینه پسماند را بعضی اوقات تولیدکنندگان و بعضی اوقات مصرف کنندگان کالا پرداخت می کنند. در گذشته عمده فروشی ها و فروشگاه‌های بزرگ کیسه های پلاستیکی را به صورت مجانی ارائه می کردند اما در حال حاضر این کیسه ها مجانی نیست و به همین دلیل مصرف پلاستیک کمتر شده است.

او گفت: مصرف کنندگان باید زباله خشک و سایر زباله ها از جمله زباله الکترونیک را جداسازی و بسته بندی کنند و به خاطر این کوشش‌ها فرهنگ بازیافت در ژاپن نهادینه شده است.

سیاست‌های متفاوت دولت ملی با دولت‌های محلی ژاپن

سفیر ژاپن ادامه داد: دولت ژاپن و دولت محلی و کلان شهرهای ژاپن سیاست و روش مختلفی دارند و اگر تبادل نظر بین دولت های محلی ژاپن و ایران انجام شود مایه خرسندی است. در زمینه سیاست‌های ژاپن در بحث بازیافت پسماند و دوباره استفاده کردن از زمین کتاب‌های زیادی در ژاپن منتشر شده که می تواند در ارتباطات و انتقال تجربیات بین تهران و ژاپن کمک کند و آماده هر نوع همکاری در بحث های پسماند و نوسازی هستیم.

کازوتوشی در پایان یادآوری کرد: امروز وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که ۲/۹ میلیون دوز کرونا واکسن کرونا به ایران ارسال خواهد شد و این به خاطر روابط دوستانه ایران و ژاپن است.

آینده حمل و نقل تهران

شهردار تهران در دیدار با سفیر هلند در ایران اظهار کرد: هلند در بحث انرژی های نو و دوچرخه و استفاده از آن در حمل و نقل بسیار پیشرفته است و آینده تهران نیز در حوزه حمل و نقل در استفاده از خودروهای برقی است.

پیروز حناچی همچنین در دیدار با یاپ ورنر، سفیر هلند در ایران هم  گفت: در کنار توسعه تکنولوژی و محیط زیست اولین موضوعی که از کشور هلند به ذهن می رسد، مسأله دوچرخه و استفاده مردم این کشور از دوچرخه این است.

او افزود: ورزش خانوادگی و استفاده از دوچرخه برای محیط کار و امور روزمره موضوع جدیدی در تهران است، هر چند ۴۰ سال پیش دوچرخه یکی از مدهای اصلی حمل و نقل در تهران بود.

حناچی تاکید کرد: نگاه ما به موضوع دوچرخه در تهران به این صورت است که اگر مردم را همراه کنیم، با حضور هر دوچرخه، یک ماشین از سطح شهر کم می شود.

شهردار تهران تاکید کرد: هلند در بحث انرژی های نو نیز پیشرفته است و استفاده از این تجربیات نیز برای تهران مهم است. چرا که در تهران استفاده از سوختهای فسیلی بسیار بالاست.

او با بیان اینکه آینده حمل و نقل تهران در استفاده از خودروهای برقی است، عنوان کرد: هفته گذشته از اتوبوس برقی رونمایی کردیم که یکی از شرکت های داخلی بانی آن بود و قرارداد تولید ۱۰۰ اتوبوس برقی امضا شد.

جنگ شهرداری تهران در دو جبهه

حناچی با اشاره به اینکه در تهران ۱۰ درصد آلودگی هوا به دلیل وجود موتورهای دوچرخ و بنزینی است، توضیح داد: برای این موتور سیکلت ها نیز برنامه داریم اما اصلی ترین موضوع باتری موتورهاست که خیلی گران است که با سیستم سو آپ(swap) این موضوع حل خواهد شد. البته در شرایط حذف تحریم‌ها این حرکت ها سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در شرایط پاندمی کرونا با دو ویروس کرونا و تحریم ها می جنگد، گفت: یکی از دلایلی که در کشور ما از انرژی های پاک و نو و دوچرخه کمتر استفاده می شود، ارزان بودن انرژی است.

او در پایان با بیان اینکه امیدوارم خاطرات خوشی را از تهران تجربه کرده باشید، یادآوری کرد: استفاده از تجربیات هلند در موضوع دوچرخه و انرژی های پاک را با استفاده از فضای مجازی تعقیب خواهیم کرد.

کد خبر 614246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha