معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با تداوم همکاری‌های اقتصادی و صنعتی و تسهیل همکاری بین بخش‌های خصوصی دو طرف، ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و ارمنستان عملیاتی و اجرایی شود.

شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و ارمنستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی رسولیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ‌بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان که به صورت برخط و با حضور سفیر ارمنستان در ایران برگزار شد، افزود: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارند و بر این اساس نیاز است تا بنگاه‌های کوچک و متوسط تقویت شوند.

وی بیان‌داشت: بنگاه‌های کوچک و متوسط با وجود مزایای متنوع، اما با موانع و چالش‌هایی نیز مواجه‌اند که همه کشورها باید برای رفع آنها گام‌های اساسی بردارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: با توجه به اینکه ۹۲ درصد صنایع کشورمان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد، از تجربیات موفقی در سطوح دولتی و خصوصی در این زمینه برخورداریم و تلاش داریم با به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی، زیرساخت‌های لازم و فضای رقابت‌پذیری را برای این بنگاه‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه‌داد: تاکنون بیش از ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در ایران به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به یک میلیون نفر در قالب ۴۸ هزار واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

رسولیان خاطرنشان‌کرد:‌ افزون بر ۱۰ درصد این واحدها، صنایع با فناوری پیشرفته هستند که در کنار آنها ۶ پارک علم و فناوری و ۳۳ مرکز فناوری و کسب و کار ایجاد شده و افزون بر ۵۰۰ مشاور در این مراکز مشغول به کارند.

وی گفت: برنامه‌های حمایت از توسعه صنایع کوچک در چهار محور توسعه بازار، توسعه کارآفرینی، تامین مالی و توسعه صنعتی اجرایی می‌شود و یکی از مدل‌های حمایتی این سازمان، توسعه خوشه‌های کسب و کار است که بر مبنای مدل یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در حال اجراست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: در ۱۴ سال گذشته بیش از ۴۵۰ خوشه کسب و کار و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه صنعتی در زمینه‌هایی همچون سرامیک، پوشاک، نفت و گاز، بسته بندی، قطعه‌سازی خودرو، کفش و غیره ایجاد و اجرا شده است.

وی افزود: به منظور توسعه تجارب به‌دست آمده نیز تاکنون ۳۲ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و دیگر کشورها امضا شده است.

رسولیان ابراز امیدواری‌کرد: طرفین با هدف اجرایی کردن توافق‌ها و تسهیل همکاری بین بخش‌های خصوصی دو طرف، سطح همکاری‌ها را ارتقا دهند و تداوم این همکاری‌ها منجر به ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مشترک شود.

 تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان امضا شد.

این تفاهم‌نامه همکاری به‌صورت ارتباط تصویری برخط به امضای علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و «لوان اوهانسیان» مدیرعامل مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان رسید.

توسعه همکاری‌های دوجانبه، ارائه راهکارهای تجاری مناسب برای همه ذی‌نفعان، ارتقاء و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و ایجاد یک چارچوب عملیاتی به‌منظور تقویت و توسعه روابط تجاری قوی‌تر بین طرفین، از جمله اهداف یادداشت تفاهم همکاری یاد شده است.

پیشتر رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: تجارت ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

«هرویک یاریجانیان»  اظهار داشت: با راه‌اندازی منطقه آزاد «مقری» در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران، می‌تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.

وی افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور برای تسهیل مبادلات فراهم می‌کند و می‌تواند در کمتر از یک سال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.

کد خبر 614234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha