برای اثبات سلامت مالی و اطمینان خاطر از عمل به تعهدات مالی به بانک‌ها، بانک مرکزی مولفه‌های جدیدی برای اعتبارسنجی مشتریان اضافه کرده که حاکی از سخت شدن دریافت چک و وام برای افراد است.  

بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی برای نظم بخشی به روند تسهیلات دهی بانک‌ها سامانه‌ای برای اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها طراحی کرد که در این سامانه جزئیات سابقه چک برگشتی، بدهی معوق بانکی، ضمانت افراد برای تسهیلات، وضعیت درآمدی، تعداد و میزان تسهیلات دریافتی سررسید نشده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما در روزهای اخیر گفته‌هایی مطرح شد مبنی براینکه بانک مرکزی قصد دارد تا تعداد مولفه‌های تاثیرگذار بر اعتبارسنجی و در نتیجه دامنه اعتبارسنجی برای دریافت چک و وام را افزایش دهد که این مولفه‌ها شامل موارد زیر است: 

۱- محکومیت‌های مالی قضایی: بر این اساس عدد محکومیت مالی در سامانه درج و محاسبه می‌شود.

۲- بدهی‌های مالیاتی: به معنای پرداخت مالیات و میزان درآمد ابرازی برای مالیات.

۳- جرایم رانندگی: به این صورت که تعداد تخلفات و میزان جرایم و پرداخت جرایم در اعتبارسنجی لحاظ می‌شود. این مولفه با هدف ارزیابی ریسک مشتری در نظر گرفته خواهد شد.

۴- بدهی پرداخت عوارض گمرکی.

۵- ثبت سفارش‌های وارداتی که منجر به واردات نشده است.

بدین منظور، پیگیری‌ها از بانک مرکزی در این زمینه حاکی از آن است که افزایش مولفه‌ها برای اعتبارسنجی حتمی است و این امر در زمینه اثبات سلامت مالی و اطمینان از عمل به تعهدات مالی افراد انجام می‌شود که سایر کشورها نیز تجربه آن را داشته‌اند.  

کد خبر 613952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha