معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: ثبت ازدواج در دفاتر ثبت باید به همراه گواهی اتمام آموزش‌های شش‌ساعته باشد و دریافت این گواهی برای دفاتر ثبت اجباری شد.

آموزش پیش از ازدواج

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در نشست آموزش‌های عمومی ازدواج که به مناسبت روز ملی ازدواج و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: شش ساعت بودن آموزش‌های پیش از ازدواج بسیار مهم است و در لایحه‌ای که دیروز به تصویب کمیسیون فرعی دولت رسید تاکید شده است که این آموزش‌ها باید شش ساعت باشند و پیش از ثبت ازدواج حتما باید گواهی این آموزش‌ها ارائه شود.

ابتکار گفت: آموزش‌های پیش از ازدواج ۲ ساعت بود اما با تصویب لایحه کمیسیون فرهنگی در دولت، تاکید شد که از این پس شش‌ساعته برگزار شود. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: مطابق با بررسی‌های انجام شده حدود ۲۵ درصد از جوانان در بحث آموزش مهارت‌های بهداشت جنسی برای ازدواج احساس نیاز کرده‌اند. همچنین زوج‌های جوان اظهار کرده‌اند که در مباحث حقوقی و حقوق زوجین نیازمند آموزش و مطلع شدن از این قوانین هستند که امیدوارم با تمرکز بر این موضوعات بتوانیم به جوانان در این راستا کمک کنیم.

اهمیت مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های گفتگو

وی با بیان اینکه اختلال ارتباطی در جهان عمومیت پیدا کرده است، تصریح کرد: در بین تمام موضوعاتی که در خصوص ازدواج و تحکیم خانواده مطرح است، معاونت امور زنان به مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های گفتگو و مهارت گفتگوی بین نسلی توجه خاص داشته است. چراکه رویکردی کاربردی و دقیق نسبت به معضلات جدی خانواده‌ها و نه تنها خانواده ایرانی بلکه تمام خانواده‌ها در جهان است.

ابتکار در ادامه گفت: اختلال ارتباطی آنقدر عمومیت پیدا کرده است که مرکز بین‌المللی گفت وگوی خانواده به خواست کشور ما شکل گرفت و نشست‌های بین‌المللی در این راستا انجام و تجربیات کشورمان درباره موضوعات ارتباطی و تحکیم خانواده با جامعه بین‌الملل به اشتراک گذاشته شد که نشان‌دهنده فراگیر بودن این مساله‌ است. این مساله موضوعی جهانی است و باید برایش راه حلی متناسب با شرایط کنونی جامعه و کشورمان اندیشید.

تدوین شاخص‌های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه با توجه به آموزه‌های دینی‌، نگاهی متعالی به خانواده داریم، به تدوین شاخص‌های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده اشاره کرد و گفت: اینکه یک سری اقدامات و سیاست‌ها را مبتنی بر شاخص‌های احصاشده به دست آوریم، کار بزرگی است که در ستاد ملی زن و خانواده انجام شد.

ابتکار افزود: در شاخص‌ها و برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده ۳۱ استان، موضوعات تحکیم خانواده، ازدواج و فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته است. در این اسنادی که دارای برنامه عملیاتی هستند به چنین محورهایی توجه شده است و همین امر اهمیت کارمان را چند برابر می‌کند.

به گفته ابتکار برای نخستین بار است که شاخص‌های خانواده با کاری علمی، آماری و اطلاعاتی و دقیق تدوین و تنظیم شده است که می‌تواند مبانی بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها باشد.

وی ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، این روز را بهترین فرصت برای توجه به اهمیت خانواده و ازدواج دانست و اظهارکرد: طبق مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، این معاونت در بحث آموزش‌های قبل، حین و پس از ازدواج با دستگاه‌ها همکاری می‌کند چراکه یکی از رویکردهای معاونت زنان در دولت دوازدهم توسعه همکاری‌های بین بخشی بوده است.

معاون امور زنان و خانواده گفت: این معاونت ۲۳۰ موافقتنامه با دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها داشته است که این فعالیت‌ها در راستای موضوعات مختلفی ذیل سیاست‌های اسناد بالادستی و تکالیفمان انجام شده و از جمله موضوعات مورد توجهمان در این همکاری‌ها بحث خانواده و ازدواج بوده است.
 

کد خبر 613890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha