۷۵ صفحه از دست‌نوشته‌های خوانده‌نشده مارسل پروست، نویسنده مشهور فرانسوی کشف شده که مجله نیویورکر ترجمه انگلیسی آن را منتشر کرده است.

مارسل پروست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، کارشناسان ادبی می‌گویند این دست‌نوشته‌ها که با همین عنوان در مجله نیویورکر چاپ شده، در اصل پیش‌نویس رمان مشهور پروست، «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» است.

به گزارش لیت‌هاب، مارسل پروست با نام کامل والانتَن لویی ژرژ اوژن مارسل پروست، نویسنده و مقاله‌نویس فرانسوی بود. او به‌دلیل نگارش اثر عظیمش با عنوان در جست‌وجوی زمان از دست‌ رفته، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان قلمداد می‌شود.

براساس این گزارش دست‌نوشته‌های کشف‌شده در سال ۱۹۰۸ نوشته شده و در آن زمان پروست نویسنده‌ای گمنام بوده است.  سال ۱۹۱۳ پس از شکست تلاش‌های بسیارش برای قبولاندن اثر به چند ناشر، سرانجام انتشارات برنار گراسه می‌پذیرد که «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» را در ۳ جلد به خرج نویسنده چاپ کند.

طرف خانه سوان در نیمه دوم نوامبر منتشر شد. وی در ‌ماه آگوست سال ۱۹۱۶ از انتشارات برنار گراسه جدا شد و حق چاپ جلد دوم اثر خود را به انتشارات گالیمار واگذار کرد.

در جست‌وجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست، بلندترین رمان جهان است که در ایران   برای نخستین بار با ترجمه زنده یاد مهدی سحابی منتشر شده است. پس از سحابی نیز چند مترجم دیگر این کتاب حجیم را به فارسی برگردانده‌اند. کتاب اول این مجموعه برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ به بازار آمد.

کتاب‌های دیگر نیز به تدریج ترجمه و چاپ شد و با انتشار کتاب آخر، این مجموعه سرانجام در سال ۱۳۷۸ کامل شد. این رمان بزرگ باعث شده عده زیادی از منتقدان مارسل پروست را بزرگ‌ترین نویسنده قرن بیستم بدانند.

کد خبر 613753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha