مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

داستان مسابقه فضایی بین جف بزوس و ریچارد برانسون با پرتاب تاریخی روز گذشته تازه شروع‌ شده و صنعتی مهم و پولساز برای آن پیش‌بینی می‌شود.

بزوس- برانسون

همشهری- ساسان شادمان‌منفرد: هیچ‌کس هنوز پیراهن‌های تیم بزوس یا تیم برانسون را نمی‌فروشد. اگرچه رقابت بین میلیاردرها یعنی جف بزوس (مؤسس بلو اوریجین) و ریچارد برانسون (مؤسس ویرجین گالکتیک) برای اینکه چه‌کسی نخستین شخص در توریسم فضایی باشد، هرگز مانند رقابت تاریخی بین تیم‌های بیس‌بال «بوستون رد ساکس» مقابل «نیویورک یانکیز» یا مسابقه بوکس بین لینکلن و داگلاس یا رقابت فرمول یک بین همیلتون و بار نباشد، اما باید گفت که این واقعا یک رقابت داغ بوده است.

به گزارش وب‌سایت مجله تایم، دیروز این رقابت با پرتاب برانسون همراه تیمی ۵ نفره به اوج خود رسید. ابتدا قرار بود که جف بزوس زودتر پرواز کند و برانسون قصد نداشت تا پایان سال‌جاری میلادی تلاشی در این خصوص انجام دهد، اما همه‌چیز دگرگون شد. شاید باید بگوییم که یک رقابت، دقیقا همان چیزی است که از این ماجرا می‌توان برداشت کرد و یک اصل فنی و اقتصادی در پس این رقابت وجود دارد.
 

رقابت اقتصادی

خوب یا بد، گردشگری فضایی به یک صنعت قابل رشد تبدیل می‌شود. طبق گزارش‌های منتشر شده، ریچارد برانسون بیش از ۶۰۰ مسافر فضایی را در لیست انتظار خود قرار داده است که هر کدام آماده پرداخت ۲۵۰ هزار دلار برای ۱۵ دقیقه گردش در فضا هستند. جف بزوس که بعدا وارد این بازی شد، هنوز کار بازاریابی خود را آغاز نکرده است، اما شکی نیست که ماموریت او نیز با موفقیت توأم خواهد بود و فروش بلیت به‌زودی آغاز خواهد شد.

تا دیروز برانسون در تجربه پرواز سرنشین‌دار نسبت به رقیبش برتری داشته است. وسیله نقلیه VSS Unity او ۳ سفر موفقیت‌آمیز به فضا انجام داده و این درحالی است که سفینه نیوشپرد شرکت بلو اوریجین هنوز خدمه‌ای به فضا حمل نکرده، اما ۱۵ پرواز خودکار بدون سرنشین را به انجام رسانیده است.

نیوشپرد مانند یک موشک سنتی بلند می‌شود؛ درحالی‌که یک کپسول، خدمه را که در نزدیکی قله آن قرار دارند حمل می‌کند و سپس در فضا از موشک جدا می‌شود. این کپسول برای مدت ۳ دقیقه گشت‌وگذار بدون وزن در فضا را انجام می‌دهد و با چتر نجات به زمین بازمی‌گردد؛ درحالی‌که موشک به‌صورت قائم در نقطه اولیه فرود خواهد آمد. اما VSS Unity یک هواپیمای بالدار با موتور موشکی است که توسط یک جت ۴ موتوره تا ارتفاع حدود ۱۵۲۴۰ متر حمل می‌شود؛ این وسیله نقلیه بقیه راه را با قدرت موشک به فضا می‌رود و سپس مانند یک هواپیما روی یک باند فرود می‌آید.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این دو انجام دهیم باید بگوییم که نیوشپرد ارتفاع بیشتری را نسبت به وسیله‌نقلیه ویرجین گالکتیک می‌پیماید. گفته شده، آنها می‌توانند تا ۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین اوج بگیرند و این درحالی است که حداکثر ارتفاع درنظر گرفته شده برای سفینه ویرجین گالکتیک، ۹۱ کیلومتر خواهد بود.

باب اسمیت، مدیرعامل «بلو اوریجین» در ای‌میلی به تایم نوشته بود: «ما برای او (برانسون) یک پرواز عالی و ایمن آرزو می‌کنیم، اما آنها در بالای خط «کارمان» (خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح دریاهای آزاد زمین ‌است.) پرواز نمی‌کنند و این یک تجربه بسیار متفاوت است.» با این حال، دیگران در خارج از این دایره، بین بزوس و برانسون تمایز چندانی نمی‌بینند.

‌تری ویرتس، فضانورد بازنشسته ناسا و فرمانده پیشین ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گوید: «من فکر می‌کنم اگر جو را ترک کنید و شناور شوید، یک فضانورد هستید.»

در کنار این ۲ میلیاردر، یک ثروتمند دیگر به نام ایلان‌ ماسک وجود دارد که او نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای درخصوص صنعت فضانوردی دارد. نام ماسک که این روزها بیشتر به‌خاطر تسلا و همچنین موضوع ارزهای دیجیتال بر سر زبان‌ها افتاده با شرکت اسپیس‌ایکس خود برنامه‌های بسیاری دارد که نخستین آن سفر به ‌ماه است.

مهم‌تر از هر چیز در این داستان، مسئله بالا و پایین رفتن با خیال راحت است. فضا همیشه یک بازی خطرناک محسوب شده و این برای همه ازجمله گردشگران صدق می‌کند؛ حتی برای مردان ثروتمندی که سفینه فضایی خود را می‌سازند. مسابقه میلیاردر فضایی ممکن است مانند یک بازی انجام شود، اما نباید فراموش کنیم که این یک تجارت بسیار مهم نیز تلقی می‌شود.

کد خبر 613751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha