گروه بورس: رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به همراه 2 معاونش از عملکرد خود در واگذاری سهام مخابرات دفاع کرد.

به گزارش همشهری، دیروز پس از مدت‌ها سازمان خصوصی‌سازی‌ یک نشست خبری را برگزار کرد که خبرنگاران مدت‌ها پیش در انتظار آن بودند.

به‌همین دلیل اگرچه غلامرضا حیدری کرد زنگنه و معاونانش یعنی سید مهدی عقدایی و اسماعیل غلامی، مدتی طولانی سخنرانی کردند اما تعداد سؤالات به قدری زیاد بود که در پایان نشست همچنان پرسش‌های ناگفته زیادی وجود داشت که پاسخ آنها به‌دست نیامده بود.

اما در نشست روز گذشته هر 3 نفر به‌طور جداگانه در مورد فروش سهام مخابرات و نحوه قیمت‌گذاری آن دفاع کردند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه معتقد بود: سهام شرکت مخابرات خیلی بیشتر از 150تومان ارزش دارد. اسماعیل غلامی اعلام کرد: اکثر تقاضا‌های خرید پیش از عرضه سهام مخابرات در بورس روی نرخ 150 تومان متمرکز بود و سید مهدی عقدایی گفت: پیش از عرضه سهام مخابرات دو برابر میزان عرضه(5درصد سهام) یعنی 4 میلیارد سهام تقاضای نانوشته برای سهام مخابرات وجود داشت که فقط سازمان خصوصی‌سازی‌ از آن اطلاع داشت.

عقدایی حتی پا را فراتر گذاشت و در پاسخ به این پرسش که اگر سازمان خصوصی‌سازی‌ اعتقاد داشت سهام مخابرات خیلی بیشتر از این‌ها می‌ارزد، پس چرا سهام این شرکت را گران‌تر نفروخت، افزود: ما کف قیمت‌مان را عرضه کردیم و می‌خواستیم بازار سود ببرد.

زنگنه نیز در پاسخ به این پرسش که چگونه شد درست در 8 دقیقه پایانی معاملات قیمت 119 تومانی مخابرات که بازار متقاضی آن بود به قیمت 150 تومان رسید، اعلام کرد: زمانی که قیمت سهام روی نرخ 119 تومان و 2 ریال بود ما قصد عرضه نداشتیم اما در زمانی که معاملات تمدید شد ما با مشورت با مسئولان بورس، مخابرات و وزیر اقتصاد و دارایی به این نتیجه رسیدیم که باید به بازار نشانی بدهیم که قصد فروش روی چه قیمتی را داریم؛

در نتیجه اعلام کردیم که قیمت ما 150 تومان است. زنگنه در پاسخ به این پرسش با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه سهام را به قیمت پایین‌تر واگذار کنید تا مردم سود کنند، چرا قصد نداشتید سهام مخابرات را به قیمت 119 تومان بفروشید؟ تاکید کرد: در حال حاضر این قیمت مناسب است و من با اطمینان می‌گویم که اگر بخواهیم سهام مخابرات را به‌صورت بلوکی بفروشیم، خیلی بالاتر از این قیمت به فروش می‌رود.

در ادامه، اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در دفاع از نحوه قیمت‌گذاری سهام مخابرات گفت: قیمت سهام شرکت‌ها براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام تعیین می‌شود؛

این آیین‌نامه می‌گوید قیمت سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند باید از یکی از 2 روش سودآوری یا بازده تعیین شود.

وی افزود: در مورد شرکت مخابرات نیز با توجه به اینکه فعالیت این شرکت ادامه دارد، مبنای قیمت‌گذاری ما براساس روش سودآوری بود که براساس این روش قیمت تعیین شده از طرف ما 149 تومان و 9 ریال بود.

او در پاسخ به این پرسش که پس چرا بازار، تقاضاهای خود را به قیمت 119 تومان ارائه کرده بود، تأکید کرد: بازار گاهی اوقات براساس پیش‌بینی درآمد سالانه قیمت یک سهم را محاسبه می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع 2 علت باعث فروش سهام شرکت مخابرات به قیمت 150تومان شد: اول اینکه با توجه به عرضه‌های گذشته، بازار به سازمان خصوصی‌سازی‌ اعتماد داشت و دوم اینکه خود بازار به این تحلیل رسیده بود که سهام مخابرات به این نرخ می‌ارزد.

غلامی در توضیح قیمت‌گذاری سهام مخابرات خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات دارای طرح‌های توسعه است.

در حال حاضر میزان اشتراک تلفن همراه 22 میلیون است و براساس پروانه‌ای که برای مخابرات صادر شده این رقم می‌تواند تا سقف 38 میلیون مشترک افزایش یابد، بنابراین باید 16 میلیون اشتراک جدید واگذار شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه بیشتر سود مخابرات از محل درآمد تلفن همراه است، تصریح کرد: اگر هزینه‌های طرح توسعه را از این شرکت کم کنیم، سهام مخابرات 170 تومان ارزش دارد.

پس از آن، سید مهدی عقدایی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از عرضه اولیه که 400 میلیون تقاضا برای خرید سهام مخابرات وجود نداشت، سهامی در بورس عرضه نکرد، گفت: ما برای عرضه بیشتر مجوز نداشتیم.

براساس تصمیم‌گیری‌های قبلی 20 درصد سهام در دست دولت باقی می‌ماند، 20 درصد به سهام عدالت اختصاص می‌یابد و 20 درصد سهام مخابرات نیز بابت بدهی‌های دولتی (رد دیون) به صندوق‌های تامین اجتماعی واگذار می‌شود ؛ در هفته جاری نیز تکلیف عرضه 80 درصد مابقی سهام مخابرات مشخص می‌شود.

عقدایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش از عرضه مخابرات دو برابر عرضه یعنی معادل 4 میلیارد سهم برای این شرکت تقاضا وجود داشت، ما به این اطمینان رسیدیم که سهام مخابرات به نرخ 150 تومان قطعا به فروش خواهد رسید.

او در مواجهه با این پرسش که اما آمار و ارقام بورس خلاف گفته‌های شما را در مورد حجم تقاضا نشان می‌داد، گفت: این آمار نانوشته‌ای بود که فقط سازمان خصوصی‌سازی‌ از آن اطلاع داشت.

کردزنگنه همچنین از واگذاری یک‌سوم از دارایی‌های دولت طی 5/3 سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال 84 تا پایان مردادماه سال‌جاری 36 هزار و 600 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده است.

ملاقات با سرمایه‌گذاران ترکیه

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین در این نشست از تقاضای شرکت‌های ترکیه برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و اعلام کرد: وقتی ما سهام شرکت پتروشیمی رازی را به یک کنسرسیوم ترکیه‌ای فروختیم، ترک‌ها به این نتیجه رسیدند که ما در واگذاری‌های‌مان جدی هستیم.

زنگنه افزود: گروهی از سرمایه‌گذاران ترک در سفری که اخیرا رئیس‌جمهوری به ترکیه داشت، نشستی را با رئیس‌جمهوری برگزار کردند و تقاضا داشتند تا حجم وسیعی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

او خاطر نشان کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای همواره از ما گله داشتند که در واگذاری سهام جدی نیستیم اما در اجلاس سال‌جاری اکو که در کشور ترکیه برگزار شد، از خرید سهام پتروشیمی رازی ابراز رضایت کردند.

کد خبر 61369

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز