سیستان و بلوچستان در موج‌های پیشین شیوع کرونا در کشور، استانی با حاشیه امنیت بهداشتی بالایی بود، اما برخلاف تصور عمومی این شرایط برای این استان پایدار نماند و اکنون سیستان و بلوچستان بحرانی‌ترین استان کشور  در زمینه شیوع کروناست.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، شیوع لگام‌گسیخته سویه دلتا در سیستان و بلوچستان تابع شرایط و عواملی که این روزها دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و دیگر سازمان‌ها و علی‌الخصوص  مردم استان را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

وضعیت کنونی استان پیش‌بینی شده بود

کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل پراگندگی جمعیت در سال گذشته وضعیت بسیار خوبی در عدم شیوع ویروس کرونا داشت. به نحوی که از میانگین ابتلا به ویروس کشوری پایین‌تر بود.

مصطفی میرصادق گفت: به همین دلیل و در حال حاضر سیستان و بلوچستان یک موج از کشور عقب است. اکنون استان در موج سوم به سر می‌برد و میزان ابتلا به این بیماری از میانگین کشوری فراتر رفته است.

وی ادامه داد: در فروردین امسال با رسدی که کارشناسان ما داشتند به این نتیجه رسیده بودند که دو دلیل عمده می‌تواند استان را در شرایط کنونی قرار دارد گرفتار کند یکی از عوامل رشد سویه دلتا در هندوستان بوده که با سیستان بلوچستان از نظر جغرافیایی نزدیکی دارد و دیگری بی‌توجهی عمومی به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بوده است. این دومساله در فراگیری و انتشار این ویروس در روزهای اخیر نقش به سزایی داشته است.

میرصادق وجود هرگونه تجمع را در شرایط کنونی در شیوع ویروس کرونا موثر دانسن و اظهار کرد: به دلیل برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و استقبال خوب مردم از این انتخابات باعث شد تا آن تعداد از افرادی که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمعات حاضر می شدند در فراگیری این ویروس بی‌تاثیر نباشند.

وی درباره ورد اتباع کشورهای همسایه و تاثیر آنها در بحرانی‌ترشدن وضعیت استان اظهار کرد: همه‌مرزها و پایانه‌ها به صورت دائم  پایش و کنترل می شود. سال گذشته نزدیک به ۶۰ اتباع خارجی که تست کرونا آنها مثبت تشخیص داده شده بود شناسایی و از ورود آنها به کشور جلوگیری شده بود. اما مشکل در این رابطه به آن بخشی برمی‌گردد که برخی از اتباع به صورت غیر قانونی وارد مرزهای ما می‌شوند و از دید و کنترل خارج هستند و می‌توانند زمینه ساز شیوع این ویروس باشند.

بی‌توجی به پروتکل‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: بخش زیادی ا زافراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند. همین مساله از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری است.

دکتر محمد هاشمی شهری به مساله کمبود آب در استان اشاره کرد و گفت: هنوز آب‌رسانی در بسیاری از مناطق به صورت سیار انجام می شود. در برخی نقاط شهر زاهدان ایستگاه‌های آب شیرین وجود دارد که افراد برای تهیه آب به این ایستگاه‌ها می‌روند و این رفع نیاز باعث ایجاد تجمع می شود که خود به نوعی مانند بمب عمل می‌کند.

وی افزود : وقتی آب نباشد شهروندان چگونه می‌توانند امر شست و شوی روزانه را انجام دهند؟ نخستین گام در مبارزه با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی به صورت روزانه است.

عوامل متعدد دخیل هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل که این روزها خود به بیماری کرونا مبتلاست در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین بیان کرد: اینکه چرا استان در چنین شرایط بحرانی گرفتار شده به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌تین عامل عادی انگاری مردم درقبال این بیماری است. درواقع بسیاری از افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند و آن را رها کرده‌اند.

دکتر هادی میرزایی گفت: مساله دیگر استقبال از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در استان بوده است. این انتخابات باعث ایجاد شورهیجان در خاواده‌ها و طایفه‌ها و نتیجتا رقابتی‌تر شدن آن شد. افرادی که برای تبلیغ در این انتخابات شرکت می‌کردند برخی پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند که مساله بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم استان در شهرها و استان‌های دیگر زندگی می‌کنند که در این انتخابات برای حمایت از نامزدهای انتخاباتی که با آنهانسبت فامیلی و بستگی قومی داشته‌اند وارد استان شده‌اند که این مورد هم باعث انتقال این بیماری به استان شده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در ادامه به موضوعی در این رابطه اشاره کرد و افزود: مساله خاص در این رابطه برگزاری برخی مجالس تقدیر و تشکر بعد از انتخابات بوده است. در این مجالس منتخبان به عنوان میزبان مجالسی برپا کردند تا از از حامیان خود  تشکر و قدردانی  کنند.

میرزائی ادامه داد: بحث مناسبات و روابط اجتماعی امری پسندیده و نیکوست، اما باید توجه داشته باشیم که در چه شرایطی باید این روابط را حفظ کرد. در شرایط کنونی برگزاری هرمجلس و هر مناسبتی که باعث تجمع افراد می شود می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برجا بگذارد. برگزاری مراسم عزا و عروسی در شرایط کنونی اصلا به صلاح هیچ کس نیست و آن دسته از مردم که طبق سنت و عرف به برگزاری و شرکت در اینگونه مراسم پایبندند باید این امر را به زمانی که شرایط عادی شد موکول کنند.

وی درباره تاثیر حضور اتباع بیگانه هم اظهار کرد: طبق اظهارات نهادهای ذی‌ربط هیچگونه ورودی از مرزهای رسمی به استان صورت می‌گیرد و در مورد ورود غیرمجاز اتباع خارجی به استان اطلاعی ندارم و در اینباره باید مراجع ذیصلاح اظهار نظر کنند.

کد خبر 613647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha