بیش از ۵۰۰ نفر از بستگان قربانیان کووید در ایتالیا برای گرفتن غرامتی ۱۰۰ میلیون یورویی از دولت به خاطر اهمال در مبارزه با پاندمی کرونا به دادگاه شکایت کردند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین وکلای بستگان قربانیان کرونا در رم پایتخت ایتالیا روز پنجشنبه پرونده‌ای بیش از ۲۰۰۰ صفحه‌ای حاوی صدها شهادت و شواهد «اهمال سیستمی» مقامات دولت را که به ادعای آنها باعث مرگ هزاران نفر شد، تسلیم دادگاه کردند.

کونسوئلو لوکاتی، نماینده قانونی خانواده‌ها گفت: «‌ایتالیا در شروع اقدامات برای مهار شیوع کووید دیر عمل کرد و هنگامی که مقامات بالاخره عمل کردند، اقداماتشان ناکافی بود.»

گزارشی که سال پیش گاردین منتشر کرد نشان داد که بخش اضطرارهای بهداشتی ایتالیا طرحی قدیمی و ناکافی برای مقابله با پاندمی داشت که در آن هیچ ذکری از سناریوهایی احتمالی و برنامه‌ریزی‌ برای آنها نشده بود.

مقامات ایتالیا ظاهرا هنگامی که سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا دستورالعمل‌های جدیدی در این باره تعیین کرد، طرح‌های مقابله با پاندمی در این کشور را روزآمد نکردند.

بر اساس گزارش ۶۵ صفحه‌ای که پی‌یر پولو لونلی، یک ژنرال بازنشسته ارتش نوشته است، ده‌ها هزار از مرگ‌های ناشی از کرونا در ایتالیا را می‌توان به فقدان پروتکل‌های کافی ضد پاندمی نسبت داد.

لوکاتی گفت:‌ «طرح مقابله با پاندمی و راهبردهایی که برای متوقف کردن عفونت‌ها به کار گرفته شدند، نقایص ساختاری بیمارستان‌ها و نظام بهداشتی ایتالیا را در نظر نگرفته بود.»

به گفته او سیاستمداران باید مسئولیت خود را در برابر شهروندانی که وظیفه‌ داشتند از جانشان محافظت کنند و حقوق‌شان - حق سلامت و حق حیات- زیر پاگذاشته شده است، بپذیرند.

این پرونده همچنین آخرین یافته‌هایی را شامل می‌شود که دادستانان ایتالیا در حال بررسی آن هستند و نشان می‌دهد کروناویروس هفته‌ها پیش از اعلام نخستین مورد رسمی بیماری ناشی از سرایت محلی در ایتالیا در انتهای ژانویه (بهمن) ۲۰۲۰ در حال گردش بوده و به علت عدم اجرای دستورالعمل‌ها درباره پایش همه‌گیرشناختی کشف نشده است.

پزشکان از همان آغاز پاندمی در ایتالیا می‌گویند به نظر آنها ویروس کرونا این کشور هفته پیش از شناسایی رسمی آن در این کشور در گردش بوده است. برخی از پزشکان در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا که بیشترین آسیب‌ را در پاندمی کرونا دید، گزارش کردند که در اواخر دسامبر (دی) ۲۰۱۹ مواردی از «ذات‌الریه عجیب» را در بیماران دیده بوند، اما سازمان‌های بهداشتی کشور گزارش‌های آنها را نادیده گرفته بودند.

به گفته وکلای قربانیان، در صورتی که این اهمال احتمالی در شناسایی سریع‌تر موارد کرونا در ایتالیا رخ نمی‌داد، بسیاری از موارد مرگ قابل‌اجتناب بود.

به جز این پرونده مدنی، دادستانان در برگامو در شمال ایتالیا هنوز در حال تحقیقات درباره احتمال «قصور جنایی» مقامات ایتالیایی در مهار پاندمی هستند.

کد خبر 613113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha