سخنگوی دولت عراق از وجود اطمینان نسبت به ادامه واردات گاز از ایران خبر داده و تاکید کرد که این مسئله باعث می شود فرآیند تولید برق در کشورش خوب باقی بماند.

سخنگوی دولت عراق

به گزارش همشهری‌آنلاین، شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع) نوشت: «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت این کشور عصر امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری جلسه هفتگی هیئت دولت، اظهار داشت: دولت به سرعت مشکل برق را حل و فصل کرد و نیروهای امنیتی نیز کسانی که به دکل های انتقال انرژی حمله کردند را تحت تعقیب قرار دادند.

ناظم در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین از وجود اطمینان نسبت به ادامه جریان گاز وارداتی از ایران به عنوان عامل حفظ تولید مناسب برق در عراق خبر داده و تاکید کرد که دولت روی پروژه های اتصال شبکه برق کشورش به شبکه های برق کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، اردن و ترکیه نیز کار می کند.

سخنگوی دولت عراق ضمن تاکید بر تمایل دولت برای اصلاح مسیر صنعت برق در این کشور با استفاده از امکانات در دسترس، خاطر نشان ساخت که هیئت دولت همچنین با درخواست قائم مقام وزارت برق برای اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد دینار (بیش از ۳۴ میلیون دلار) به تعمیر شبکه برق موافقت کرده است.

بنا بر اعلام ناظم، هیئت دولت عراق در جلسه امروز خود به ریاست «مصطفی الکاظمی»، همچنین با تعیین یک شرکت مشاوره بین المللی برای نظارت بر پروژه های بزرگ در این کشور و اختصاص دو میلیارد دینار (بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار دلار) به کربلای معلی برای ارائه خدمات در مراسم روز عرفه موافقت کرده است.

این در حالی است که نخست وزیر عراق جمعه گذشته در واکنش به بحران خاموشی های گسترده از جمله قطع سراسری و چند ساعته جریان برق در بغداد و سایر استان های این کشور به استثنای اقلیم کردستان، تصمیم هایی را پس از پیگیری شخصی با مسئولان اجرایی وزارت برق و وزارتخانه های دیگر و در راستای اطمینان از رسیدگی فوری به این مشکل، اتخاذ کرده بود.

الکاظمی در این باره تصمیم گرفت که یک ستاد بحران برای مقابله با مشکل کاهش ساعات تامین برق در بغداد و سایر استان های عراق به ریاست خودش و عضویت وزارتخانه های برق، نفت، دارایی و کشور، دبیرکل هیئت دولت، مدیر دفتر نخست وزیر، رئیس دستگاه امنیت ملی و دبیر کمیسیون عالی هماهنگی میان استان ها تشکیل شود تا وظیفه اتخاذ تدابیر فوری لازم برای افزایش ساعات تامین برق سازگار با نیاز جامعه و اقتصاد این کشور، تامین اضطراری همه انواع پشتیبانی مالی، فنی، لجستیک و امنیتی برای وزارت برق و مشارکت دولت های محلی در زمینه تولید و توزیع برق را بر عهده می گیرد.

با تصمیم نخست وزیر عراق، ستاد مذکور که وظیفه جمع آوری انشعاب های غیر قانونی از شبکه برق و مصادره ابزارها و تجهیزات به کار رفته در آنها، دریافت جریمه قطعی برق و هزینه های ناشی از آن از عاملان این کار و اقامه دعوای کیفری علیه آنها، تسریع اقدامات عملی برای پشتیبانی و تشویق استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در زمینه های مختلف و بومی سازی این صنعت و سازماندهی ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور در راستای افزایش سطح تامین برق با تضمین کارایی و فایده اقتصادی را نیز بر عهده می گیرد، طی ماه جاری و ماه آینده میلادی در حالت برگزاری دائم است و در ماه های پس از آن نیز نشست های مداومی برگزار می کند.

کد خبر 612708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha