مجموع نظرات: ۷۹۱
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
۵ نفر

قبل از اینکه تست آنلاین هوش را به شما معرفی کنیم، بیایید یکی از معروف‌ترین سوالات هوش را با هم بررسی کنیم. این سوال برای یکی از آزمون‌های استخدامی شرکت ناسا است. جالب اینکه در سال ۲۰۰۲ فقط ۱۵ نفر از ۳۰۰ نفر به آن جواب درست داده اند!

image.png

تست هوش ناسا

سوال ناسا که در مورد آن صحبت کردیم این است. سعی کنید معادله ای که در زیر آمده است را با ذکر دلیل پیدا کنید:

۷=۲+۱
۳۱=۴+۳
۷۱=۶+۵
۱۲۷=۸+۷
؟=۱۰+۹

سخت بود؟ بیشتر فکر کنید و سعی کنید جوابهایتان را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه سعی می کنیم به مهمترین سوالات مربوط به تست هوش که ذهنتان را مشغول کرده، پاسخ دهیم. احتمالا با خودتان فکر می کنید که از چه تست های هوش معتبری استفاده کنید؟ یا اینکه اگر نمره هوش تان پایین بود باید چه کار کنید؟ با ما همراه باشید تا علاوه بر پیدا کردن جواب این سوالات، یک تست هوش آنلاین معتبر و علمی به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب:

تست هوش چیست؟

- انواع تست هوش

- از چه تست هوشی استفاده کنیم؟

· نکته اول: از تست های مختلف هوش استفاده کنید.

· نکته دوم: از تست های مکمل هوش استفاده کنید.

- اگر نمره هوش من پایین بود چه کار کنم؟

· نکته اول: هوش تعیین کننده موفقیت نیست!

· نکته دوم: هوش قابل افزایش است!

- تست هوش تصویری چیست؟

- معرفی تست هوش آنلاین معتبر

تست هوش چیست؟

تست هوش ابزاری است که برای سنجش میزان هوش و طبقه بندی افراد بر اساس استاندارد های ضریب هوشی مورد استفاده قرار می گیرد. البته با توجه به اینکه نظریه ها و طبقه بندی های مختلفی در مورد هوش وجود دارد بنابراین تست های هوش نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در ادامه سعی می کنیم تا بیشتر در مورد انواع تست هوش صحبت کنیم.

انواع تست هوش

تست های هوش زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها تفاوت هایی با هم دارند. اما مهمترین، بهترین و معروف ترین آزمون های هوشی را در زیر آورده ایم:

· تست هوش ریون

· تست هوش کتل

· مقیاس سنجش هوش رنولدز

· تست توانایی هوشی تورستون

· تست هوش کافمن

· تست هوش بوناردل

· تست هوش غیرکلامی ناگلیری

· تست هوش استنفورد – بینه

· تست هوش گاردنر

· تست هوش وکسلر

همه این تست هایی که در بالا به آن اشاره کردیم در حوزه روانشناسی پرکاربرد و در نوع خود معتبر هستند. اما بعضی از آن ها از شهرت بیشتری برخوردارند و برخی نیز کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

از چه تست هوشی استفاده کنیم؟

جواب این سوال بستگی به این دارد که هدفمان از سنجش هوش چیست؟ قبل از سنجش هوش باید دو نکته مهم را بدانیم. بی توجهی به این موارد ممکن است باعث شود تا در استفاده از این آزمون ها اشتباه کنیم.

تست هوش (IQ) | محاسبه ضریب هوشی دقیق و آنلاین

نکته اول: از تست های مختلف هوش استفاده کنید.

درک درست آزمون های هوش و استفاده از چند آزمون ترکیبی بسیار مهم است. شاید لازم باشد تا تعدادی از آزمون ها را برای سنجش هوش خود به کار ببرید. می توانید از تست هوش ریون، تست هوش کتل و یا بوناردل برای هوش غیرکلامی خود استفاده کنید.

البته بعضی از آزمون ها جامع تر بوده و جنبه های مختلف هوش را می سنجند. مثلا تست هوش وکسلر هم موارد غیر کلامی و هم کلامی را ارزیابی می کند.

توجه- منظور ما از هوش غیرکلامی هوشی است که به زبان وابسته نیست. یعنی هوش عملی که در آن فرد می تواند موقعیت ها را خوب تجسم و تحلیل نموده و آن ها را به نحو مطلوب و موفقی حل کند.

بعضی از تست ها هم مانند تست هوش گاردنر که بیشتر برای سنجش استعداد به کار می رود ۹ جنبه هوش را می سنجد:

· هوش موسیقی

· هوش منطقی ریاضی

· هوش طبیعت گرا

· هوش هستی شناسی

· هوش بین فردی

· هو بدنی جنبشی

· هو تجسمی

· هوش زبانی

· هوش درون فردی

نکته دوم: از تست های مکمل هوش استفاده کنید.

دقت داشته باشید که سنجش هوش به تنهایی کافی نیست و اگر می خواهیم ارزیابی خوبی از توانایی های مان داشته باشیم باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیریم. توصیه ما این است که به موارد زیر به طور همزمان توجه کنید:

· سنجش هوش هیجانی

· سنجش رغبت و علاقه

· سنجش ویژگی های شخصیتی

· سنجش سلامت روان

موارد بالا در کنار سنجش هوش و استعداد می تواند بهترین راه برای ارزیابی درست و استفاده صحیح از آزمون های روانی باشد.

اگر نمره هوش من پایین بود چه کار کنم؟

توجه داشته باشید که برخی از افراد از تست دادن و انجام آزمون های هوش ترس دارند. آن ها نگرانند که نمرات هوشی شان پایین باشد. برای پاسخ به این سوال دو نکته مهم را برایتان توضیح می دهیم:

تست هوش (IQ) | محاسبه ضریب هوشی دقیق و آنلاین

تست هوش (IQ) | محاسبه ضریب هوشی دقیق و آنلاین

نکته اول: هوش تعیین کننده موفقیت نیست!

اشتباه است اگر فکر کنیم که همه آدم های موفق دنیا باهوش بوده اند. هوش جنبه های مختلفی دارد که شاید تست های روانشناسی نتوانند همه گستردگی آن را پوشش دهند.

از طرفی مشاهدات و تجربیات علمی دنیا نشان می دهد که "همه آدم های باهوش موفق نبوده اند و همه آدم های موفق نیز با هوش نیستند". مواردی مثل هوش هیجانی شاید به مراتب مهمتر از هوش عقلی یا همان IQ باشند.

نکته دوم: هوش قابل افزایش است!

اگر هوش خود را ارزیابی کرده اید و نمرات شما پایین آمده است نگران نباشید. اولا هوش جنبه های مختلفی دارد که تعداد زیادی از مطالعات علمی نشان می دهد می توانید آن را افزایش دهید. برخی از تمرین ها و روش های تقویت هوش به شما کمک می کنند تا عملکرد مغز خود را افزایش دهید.

تست هوش تصویری چیست؟

تست هوش تصویری مجموعه ای از عکس هایی است که معمولا سعی می کنند تا هوش تجسمی و ریاضی را در شما بسنجند. مثلا یک معمای تصویری، یک مساله ریاضی و یا تصویرهای گرافیکی از اشیاء به صورت "تست هوش تصویری" می توانند ذهن شما را به چالش بکشند.

البته بعضی از این تست ها جنبه علمی ندارند و بیشتر برای سرگرمی طراحی شده اند، اما این به معنی این نیست که ذهن شما را به چالش نمی کشند. اتفاقا حل کردن این گونه آزمون ها می تواند تمرینی برای تقویت ذهن شما باشد. در زیر یک نمونه تست تصویری برایتان آورده ایم. سعی کنید آن را حل کنید:

تست هوش (IQ) | محاسبه ضریب هوشی دقیق و آنلاین

برای پیدا کردن پاسخ این تست و مشاهده انواع تست هوش تصویری و مطالب مفید در مورد هوش، استعداد و حافظه توصیه می کنیم تا به بخش کامل هوش و حافظه در مجله ای سنج مراجعه کنید.

معرفی تست هوش آنلاین معتبر

یکی از تست های هوش آنلاین معتبر و علمی تست هوش ناوابسته به فرهنگ کتل است. شاید با خودتان می پرسید نا وابسته به فرهنگ چیست؟ منظور این است که این تست فقط برای فرهنگ غربی ساخته نشده است، بلکه در سراسر دنیا می توان از آن برای سنجش هوش غیرکلامی استفاده کرد.

تست هوش کتل وابسته به زمان و سن است. شما باید در یک زمان مشخص به تعدادی از سوالات پاسخ دهید. در ادامه لینک آنلاین این آزمون را به صورت رایگان برایتان قرار داده ایم. روی آن کلید کرده و پس از انجام تست، تفسیر کاملی از هوش خودتان به دست آورید:

تست هوش (IQ) | محاسبه ضریب هوشی دقیق و آنلاین

کد خبر 612491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 777
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • بهروز روزبه US ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    11 6
    پاسخ تست iq ناسا : 201 مراحل نتیجه گیری : 24-0+7=31 46-6+31=71 68-12+71=127 89-15+127=201
  • مینا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    15 11
    جواب تست ناسا میشه ۱۹۹
  • بهروز روزبه IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    18 10
    با سلام پاسخ تست IQ ناسا : 199 مراحل رسیدن به پاسخ : 31 = 7 + 0 - 24 71 = 31 + 6 - 46 127 = 71 + 12 - 68 199 = 127 + 18 - 90 توضیح اینکه اعداد ۲۴ و ۴۶ و ۶۸ و ۹۰ از کجا آمده؟! مطابق با صورت مسئله، ابتدا عدد ۲ با عدد ۱ جمع شده و در سطر بعد، عدد ۴ با عدد ۳ جمع شده و... من اعداد زوج هر سطر را با عدد زوج سطر بعد and کردم. لذا مثلاً ۲۴ = ۴ & ۲ و ۴۶ = ۶ & ۴ و... اما چون آخرین عدد زوج عدد ۱۰ است، از آنجا که نتیجه هر and یک مقدار عددی است، and اعداد ۸ و ۱۰ را نباید در قالب یک رشته یعنی ۸۱۰ در نظر گرفت. پس از آنجا که ۸۹ = ۹ & ۸ است، پس ۹۰ = ۱۰ & ۸
  • مرجان IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 14
    پاسخ 199 : 24=7-31 ، 40=31-71 ، 56= 71-127 ، اختلاف بین 56 و 40 و 24 = 16 ... پس اختلاف عددبعدی با 72=16+56 و عدد 127 +72 میشه 199
  • محراب ترابی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    11 6
    اگه به صورت سوال دقت کنیم اول ۱و۲ جمع شدن بعد ۳و۴ بعد۵و۶ و بعد ۷و۸ و نهایتا ۹ و ۱۰ جواب ها به ترتیب ۷ و ۳۱ و ۷۱ و ۱۲۷ وجواب نهایی مجهول اختلاف اول و دوم برابر ۲۴ واحد اختلاف دوم و سوم برابر ۳۰ واحد اختلاف سوم و چهارم برابر ۳۶ واحد اگه توجه کنیم اختلاف ها در هر مرحله ۶ واحد افزایش یافتن پس باید اختلاف چهارم و پنجم ۴۲ واحد باشه با این اوصاف ۱۲۷+۴۲=۱۶۹
  • محراب ترابی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 7
    متاسفانه توی جواب قبلیم اشتباه محاسباتی داشتم در هر مرحله ۱۶ واحد به اختلافات اضافه میشه در نتیجه به ترتیب اختلافات به این صورته ۲۴ _۴۰_۵۶_و نهایتا ۷۲ که ۱۲۷+۷۲=۱۹۹
  • محراب ترابی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    10 6
    متاسفانه به خاطر اشتباهات محاسباتی جواب غلط رو بدست اوردم در اصل اختلافات به این صورته:۲۴_۴۰_۵۶و نهایتا ۷۲ که ۷۲+۱۲۷=۱۹۹
  • حجت آذربویه IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    8 7
    سلام جون دل برقراری عزیز؟ پاشو پاشو ادا فضانوردا رو در نیار، جان جانان خودش شاهده که جواب میشه 190 اون چیزی که هیچکس بهش توجه نکرد این بود که جای گذاری عدد 9 و 10 تو معادله آخر جابجا بود، اعداد هر ستون از این معادلات با هم اختلافشون 2 تا و هر سطر 1 تا (راستی یه سوالی چرا همه اعداد یه تا دارن حتی صفر!!! ولی این 1 بیچاره با کی میاد؟ ) بگذریم حالا راه حل: 2+1 مساوی 3 (جواب منطقی) ضرب در 2 (عدد بزرگتر) به اضافه 1 (عدد کوچکتر) مساوی با 7 قانون این معادله :( جمع دو عدد که یکی بزرگتر و زوج و اون یکی کوچکتر و فرد با 1 عدد صحیح اختلاف) حالا فرمول :( جواب منطقی x عدد بزرگتر + عدد کوچکتر = کار در ناسا) البته به جای اون میمون که واسه تست میفرستن فضا حالا ببینم میتونید جواب این معادله رو بدید؟ 9+10=؟ یا 77+78=؟ یا 14+13=؟
  • امیرفراتی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    31 5
    جمع عد9 و10 میشود 19 ضربدر 9 باضافه 10 که مجموع جواب میشود 181
  • امیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    40 2
    پاسخ به این صورت است که اول به علاوه میکنیم بعد جواب به علاوه رو ضرب در عدد اول میکنیم به علاوه عدد دوم که جواب میشه 199!