عراق همزمان با مهیا شدن وزیران اوپک پلاس برای حل بن بست مذاکرات هفته گذشته، از پیشنهاد افزایش تولید این گروه در فاصله اوت تا دسامبر و تمدید توافق محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ حمایت کرد.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، گروه اوپک پلاس در مذاکرات پنج شنبه گذشته در آستانه تصویب افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر و تمدید توافق محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ قرار داشت اما امارات متحده عربی با اصرار برای تعیین مبنای سطح تولید بالاتر برای این کشور و افزایش سهمیه تولیدش، مانع از تصویب این توافق شد.

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق در بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد، اعلام کرد عراق از تمدید توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس تا دسامبر سال ۲۰۲۲ و آغاز افزایش تولید از اوت سال ۲۰۲۱ بر اساس تقاضا  و نیازهای بازار نفت حمایت می کند.

اما کشورهای همسایه عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز دوشنبه به نظر نمی رسید که به سازش درباره سطح تولید نزدیک شده باشند و وزیران انرژی هر دو کشور مواضع خود را اعلام کردند که هیچ نشانی از عقب نشینی در آن دیده نمی شود. عربستان سعودی خواهان همراه کردن افزایش تولید ماهانه گروه با تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه است اما امارات متحده عربی اصرار دارد که پیش از امضای تمدید توافق، سهمیه تولید این کشور باید افزایش پیدا کند.

این بن بست بازار نفت را سرگردان نگه داشته است و بسیاری هشدار می دهند اگر وزیران اوپک پلاس به توافق نرسند و تولید افزایش پیدا نکند، ریسک افزایش بیشتر قیمتهای نفت وجود دارد. این گروه تا پنجم ژوییه ۵.۸ میلیون بشکه در روز از تولیدش را محدود نگه داشته است.

بر اساس گزارش پلاتس، ناکامی در دستیابی به توافق که مستلزم موافقت تمامی اعضای گروه است، گروه را به توافق قبلی برمی گرداند و سهمیه تولید اعضا نسبت به سطح ژوییه بدون تغییر خواهد ماند. این امر همزمان با احیای اقتصادهای جهان و بهبود تقاضا برای سوخت، بازار را با کمبود شدید عرضه مواجه خواهد کرد.

کد خبر 612302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha