یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

استفاده از دوزهای مختلط واکسن برای تقویت اثربخشی در برابر گونه‌های جدید کووید-۱۹ در برخی از کشورها از جمله آلمان، انگلیس، جمهوری دومینیکن و کانادا در دستور کار قرار گرفته است. مقامات بهداشتی این کشورها اعلام کرده‌اند استفاده از ۲ نوع واکسن متفاوت برای واکسینه کردن افراد، ایمنی را افزایش می‌دهد.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، سی‌ان‌ان می‌گوید اما آیا این روش واقعا لازم است و بهتر از جان مردم محافظت می‌کند؟ از نظر علمی، همچنان بین دانشمندان نظر قطعی وجود ندارد و همچنان در حال کارآزمایی بالینی هستند. هم‌اکنون مطالعات برای درک بهتر خطرات و مزایای مخلوط کردن واکسن‌های ویروس کرونا در حال انجام است که ممکن است مشکلات لجستیکی برنامه واکسیناسیون در برخی از کشورها را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا برنامه‌های مخلوط کردن واکسن در دنیای واقعی کارایی دارد یا خیر. نگرانی از سویه دلتا بیشتر از هر چیزی محققان را درباره اثربخشی واکسن‌ها حساس کرده است.

چند روز پیش، آلمان قوی‌ترین توصیه خود برای مخلوط کردن واکسن‌های ویروس کرونا را صادر کرد. کمیته دائمی واکسیناسیون آلمان اعلام کرد، افرادی که از واکسن آسترازنکا به‌عنوان نخستین دوز استفاده کرده‌اند باید برای دوز دوم یکی از واکسن‌هایی که مبتنی بر پلتفرم mRNA ساخته شده است را دریافت کنند. واکسن‌های فایزر و مدرنا از فناوری mRNA استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که واکسن آسترازنکا از ویروسی به نام آدنو ویروس ساخته شده تا دستورالعمل‌های تولید ایمنی را به بدن برساند. آلمانی‌ها می‌گویند نتایج مطالعه فعلی نشان می‌دهد پاسخ ایمنی ایجاد شده پس از واکسیناسیون با دوز مختلط به وضوح برتر است.

بیشتر بخوانید:

در جمهوری دومینیکن نیز تزریق دوز سوم واکسن به‌عنوان تقویت‌کننده به پزشکان برای مقابله با ویروس‌های مختلف کرونا کمک کرده است. مقامات بهداشتی این کشور می‌گویند افراد باید نوع متفاوتی از دوزهای اول و دوم واکسن را برای تقویت دریافت کنند. این کشور از ۳ واکسن مختلف استفاده کرده است: آسترازنکا، سینووک و فایزر.

همچنین در ماه ژوئن، کمیته مشاوره ملی ایمن‌سازی‌ کانادا توصیه ضعیفی درباره استفاده از یک واکسن mRNA به‌عنوان دوز دوم برای افرادی که دوز اول آسترازنکا دریافت کرده بودند، داشت، اما حالا با استناد به شواهد آشکار از پاسخ ایمنی بالقوه بهتر از برنامه واکسن‌های مخلوط، پیشنهاد خود را تقویت کرده است.

تحقیقات در انگلیس نشان داده است ترکیب واکسن‌های آسترازنکا و فایزر، همگی پاسخ‌های ایمنی قوی را ایجاد می‌کنند. در یک مطالعه جداگانه، افرادی که دوزهای مختلفی از واکسن‌های کرونا ویروس را دریافت کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد که احتمالا عوارض جانبی خفیفی مانند تب، لرز، خستگی یا سردرد را تجربه می‌کنند، اما این عوارض جانبی پس از واکسیناسیون ترکیبی هیچ نگرانی دیگری ایجاد نکرده است.

تحقیقات برای آزمایش و بهینه‌سازی‌ واکسن‌ها

دکتر آمش آدالجا، محقق ارشد مرکز امنیت بهداشت دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: ایده استفاده از ۲ واکسن مختلف برای دوزهای اول و دوم مدت‌هاست که مورد بررسی قرار گرفته است؛ حتی قبل از شیوع ویروس کرونا. به این مفهوم «واکسیناسیون تقویت اولیه ناهمگن» گفته می‌شود. آدلجا معتقد است در گذشته مطالعاتی در مورد ویروس‌های آنفلوآنزای مرغی با استفاده از تقویت اولیه ناهمگن انجام شده بود و این بخشی از یک برنامه تحقیقاتی برای آزمایش و بهینه‌سازی‌ واکسن‌هاست. واکنش‌های ایمنی با واکسن‌های مختلف متفاوت است. سیستم ایمنی بدن به روش‌های مختلفی به فناوری‌های متفاوت واکسن پاسخ می‌دهد.

کد خبر 611926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha