وزیر بهداشت آلمان روز جمعه اقداماتی را برای افزایش اثربخشی برنامه واکسیناسیون در مقابل موج مورد انتظار شیوع گونه واگیرتر دلتای کروناویروس اعلام کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ینس اشپان به گزارشگران گفت در آینده ممکن است بتوان دوز اول واکسن آسترازنکا را با دوز دوم واکسن‌های از نوع mRNA مانند واکسن فایزر/بیونتک یا مدرنا ترکیب کرد.

او گفت افزودن یک دوز واکسن‌های کرونای از نوع  mRNA نسبت به دوز حفاظت بیشتری در برابر گونه دلتا کرونا ویروس ایجاد می‌کند که در حال حاضر در انگلیس به شکل بومی درآمده است و انتظار می‌رود ماه آینده در آلمان هم فراگیر شود.

او افزود که آلمان مقدار کافی از واکسن از همه انواع را در اختیار دارد تا این کار را انجام دهد و نیز برای افرادی که می‌خواهند در پاییز واکسن یادآور (دوز سوم) تزریق کند.

نتایج یک بررسی که این هفته در انگلیس منتشر شد هم نشان می‌دهد که رویکرد «ترکیب و تطبیق» (mix-and-match) به واکسن‌های کرونا- یعنی استفاده از برندهای متفاوت واکسن برای دوز اول و دوز دوم ظاهر می‌تواند حفاظت خوبی در برابر کروناویروس ایجاد کند.

این کارآزمایی بالینی با نام Com-Cov اثربخشی دو دوز واکسن فایزر، دو دوز واکسن آسترازنکا و یا ترکیب  آن دو (زدن یک دوز از یک نوع واکسن و زدن دوز دوم از نوع دیگر واکسن) را مقایسه کرده بود. نتایج نشان داد که همه این ترکیب‌ها می‌توانند باعث تحریک دستگاه ایمنی شوند و به خوبی عمل می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به این یافته‌ها امکان انعطاف‌پذیری بیشتر در عرضه واکسن‌ها از انواع متفاوت به افراد فراهم می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند با توجه به نتایج این بررسی افرادی که قبلا دو دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده باشند، در صورتی در پاییز واکسن یادآوری از نوع متفاوت دریافت کنند، ممکن است پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 611630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha