شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

مرتضی آقاتهرانی در سال ۱۳۳۶ در اصفهان بدنیا آمد. وی هم‌اکنون نماینده مردم تهران در دوره یازدهم مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی آن است.

مرتضی آقاتهرانی

به گزارش همشهری آنلاین،  مرتضی آقاتهرانی زاده  اول فروردین۱۳۳۶ سیاست‌مدار و روحانی ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان نماینده تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند. او پیشتر در ادوار هشتم و نهم مجلس نیز نماینده تهران بوده‌است و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ دبیرکل پیشین جبهه پایداری بود. آقاتهرانی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم را بر عهده دارد.

پیشینه

وی بزرگ شده در محله تل واژگون، استان اصفهان است. پدر وی، اکبر آقاتهرانی، اوایل کارگاه سماورسازی در اصفهان داشت. بنا به قول او، پدرش این شغل را در معرض کسادی دید و پیشهٔ خود را از سماور سازی به سنگ‌بری تغییر داد. اکبر آقاتهرانی یک کارخانهٔ سنگ‌بری در اصفهان تأسیس کرد و آن را وسعت داد. او پیش از انقلاب ۵۷ بخشی از سنگ‌کاری حرم امام حسین را به عهده گرفت و آن را به انجام رسانید. مصطفی آقاتهرانی، برادر وی از اعضای سپاه پاسداران بود و در خلال جنگ ایران و عراق شهید شد.

تحصیلات

او علاوه بر تحصیلات حوزوی، فوق لیسانس روانشناسی را از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ( آن روزها به نام بنیاد باقر العلوم شناخته می‌شد) گرفت و سپس، با نظر آیت‌الله مصباح در سال ۱۳۷۱ از سوی مؤسسه او به همراه همسر و فرزند عازم غرب شد. وی ابتدا به کانادا سفر کرد و از دانشگاه مک‌گیل در مونترآل با رساله‌ای در زمینه آرای سید حیدر آملی مدرک فوق لیسانس مطالعات اسلامی گرفت. وی در این دانشگاه تدریس نیز داشته‌است.

وی پس از آن به آمریکا مهاجرت کرد و در نیویورک سکونت گزید. او از دانشکده فلسفه دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون علاوه بر فوق لیسانس فلسفه، با رساله‌ای با موضوع «دربارهٔ عرفان غیر نمادین ابن سینا از دید خواجه نصیرالدین طوسی» پی‌اچ‌دی در فلسفه گرفت.

آقاتهرانی در آمریکا برای فعالیت‌های مذهبی گرین کارت گرفت و در شهر نیویورک نماز جمعه برپا می‌کرد و مؤسسه اسلامی نیویورک را تأسیس و مدیریت کرد و در کنار آن به فعالیت علمی خود می‌پرداخت.  

ورود به سیاست

او در سال ۱۳۸۳، یک سال پیش از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور به ایران برگشت. پس از بازگشت به کشور، واحد تربیت مربی اخلاق را در مؤسسه امام خمینی به‌راه‌انداخت و به تألیف نیز ادامه داد. در سال ۱۳۸۴ به دعوت محمود احمدی‌نژاد و به توصیه استادان خود، استاد اخلاق هیئت دولت شد و به کابینه محمود احمدی‌نژاد درس اخلاق می‌داد. در سال ۱۳۸۶ ضمن پیشنهاد برخی از سیاسیون در انتخابات مجلس هشتم (۱۳۸۷–۱۳۹۱)  شرکت کرد و به نمایندگی تهران برگزیده شد. وی دوباره در انتخابات مجلس نهم (۱۳۹۱–۱۳۹۵) شرکت کرد و پیروز شد. او در مجلس هشتم و نهم ریاست مجمع نمایندگان تهران را به عهده داشته‌است. وی همچنین در دوره نهم مجلس، ریاست کمیسیون فرهنگی آن را عهده‌دار بود.

جدایی از احمدی‌نژاد

بعد از قهر کردن احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی ۱۱ روزه وی، آقا تهرانی حسابش را از احمدی‌نژاد جدا کرد و در ۱۳۹۰، جریانی اعتقادی - سیاسی را با نام جبهه پایداری انقلاب اسلامی پایه‌گذاری کرد.

مرتضی آقاتهرانی برای شرکت در پنجمین دورهٔ انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴ ثبت نام کرد، اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

در انتخابات مجلس دهم (۱۳۹۵–۱۳۹۹) فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان، لیست پایداری‌ها و بقیه اصولگراها را عقب زد و مرتضی آقاتهرانی نتوانست به مجلس برود. اما در انتخابات مجلس یازدهم (۱۳۹۹–۱۴۰۳) وی   با فهرست سی‌نفرهٔ اصول‌گرایان به مجلس یازدهم راه یافت. آقاتهرانی در لیست وحدت قرار گرفت و توانست در تهران با تعداد آرا ۸۶۸٫۰۲۵ به عنوان نفر سوم به مجلس یازدهم راه یابد.  

کد خبر 611844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha